https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pesa wyprodukuje nowe tramwaje dla Śląska. Kontrakt za 777 mln zł - najwyższy w historii Tramwajów Śląskich!

Agnieszka Domka-Rybka
Tak będą wyglądały nowe tramwaje Twist Pesy dla Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii.
Tak będą wyglądały nowe tramwaje Twist Pesy dla Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii. Pesa
O 50 nowoczesnych wagonów powiększy się tabor tramwajowy Górnośląsko-Zagłebiowskiej Metropolii do połowy 2027 roku. Tramwaje Śląskie podpisały dwie umowy na dostawę wagonów: z bydgoską Pesą oraz z firmą Modertrans z Poznania.

Spis treści

Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 mln złotych brutto! To największe takie zamówienie w historii Tramwajów Śląskich.

Tramwaje Pesy na Śląsku przejechały już 28 mln km

Obecnie na Śląsku jeździ 70 tramwajów wyprodukowanych przez Pesę. Przejechały już 28 mln km!

Zadanie realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FenIKS).

Podczas uroczystości (4 lutego 2025 roku) w historycznej hali tramwajowej w Chorzowie, umowy na zakup nowych wagonów podpisali m.in. Bolesław Knapik - prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie, Krzysztof Zdziarski - prezes spółki Pesa Bydgoszcz i Piotr Pawalk – prezes Modertrans Poznań.

- Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak dwóch poprzednich perspektywach finansowania - będziemy z nich skutecznie korzystać – powiedział Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie.

Jak zauważył Marek Wójcik, wojewoda śląski, obecnie po torach Metropolii jeździ około 200 tramwajów: - Dzięki dostawie 50 nowych wagonów nasz tabor powiększy się aż o jedną czwartą. To wspaniała wiadomość, bo tym samym poprawi się komfort podróżowania, a transport publiczny w miastach GZM będzie bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny.

40 tramwajów z Pesy, 10 z Modertrans

Zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów 25-metrowych (w tym 10 dwukierunkowych) przez Pesę oraz 10 wagonów 15-metrowych (dwukierunkowych) przez Modertrans.

Szacuje się, że pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca - lipca 2026 roku – do tego czasu na tory wyjedzie 10 krótszych tramwajów dwukierunkowych. Następne dostawy będą się odbywać sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku.

Pieniądze z UE zostaną w kraju

- Muszę przyznać, że mam osobistą satysfakcję z tego, że w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych. To nie bez znaczenia, że środki pozyskane z Unii Europejskiej pozostaną w kraju – podkreślił Bolesław Knapik.

Nowe pojazdy są niskopodłogowe – dostosowane do osób z dysfunkcjami ruchu, przyjazne dla środowiska, energooszczędne, a ponadto wyposażone w klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne czy bezprzewodowy dostęp do internetu.

- Tramwaje Śląskie eksploatują w tej chwili 70 tramwajów naszej produkcji. Przejechały w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już 28 mln km! - zauważa Krzysztof Zdziarski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska