
Przedstawiciele spółki Dworce Kolejowe S.A. proponowali trzy warianty przebudowy obecnego dworca. Dwa z nich zakładały częściową ingerencję w obecne zabudowania stacji kolejowej. Do realizacji wariantu trzeciego, wstępnie zaakceptowanego przez miasto, konieczne byłoby wyburzenie całego dworca.
(fot. Wizualizacja WSG)
O tym, że długo wyczekiwany przez bydgoszczan projekt przebudowy Bydgoszcz Głównej ma szansę realizacji, jest przekonana Grażyna Ciemniak. Posłanka uczestniczyła w ostatnich rozmowach przedstawicieli Grupy PKP z władzami Bydgoszczy.
Dworzec Główny w Bydgoszczy jednak do remontu?
- Kluczową sprawą jest wpisanie planu modernizacji bydgoskiego dworca na listę projektów indywidualnych w ramach programu Infrastruktura i Środowisko - zaznacza posłanka. - Lista zostanie uaktualniona w sierpniu. By projekt mógł otrzymać unijne dofinansowanie, musi być - po pierwsze - świetnie przygotowany, a po drugie - musi być zaakceptowany przez Komisję Europejską.
Głównym inwestorem projektu będzie spółka PKP Dworce Kolejowe SA. Ale w realizacji inwestycji niezbędna jest pomoc miasta. Bydgoski ratusz ma uregulować kwestie własnościowe terenów wokół obecnego dworca. Projekt zakłada bowiem całkowitą przebudowę gruntów leżących wzdłuż ulicy Zygmunta Augusta.
- Tak się składa, że możemy dojść do porozumienia z Dworcami Kolejowymi przy okazji budowy nowej linii tramwajowej - wyjaśnia Piotr Kurek, rzecznik prezydenta Bydgoszczy. - Chodzi o skorelowanie dwóch inwestycji. Nasza rola polegałaby też na określeniu roli i częściowym zagospodarowaniu nowych budynków.
Przedstawiciele spółki proponowali trzy warianty przebudowy obecnego dworca. Dwa z nich zakładały częściową ingerencję w obecne zabudowania stacji kolejowej. Do realizacji wariantu trzeciego, wstępnie zaakceptowanego przez miasto, konieczne byłoby wyburzenie całego dworca. Zostałyby tylko zachowane dwa historyczne budynki, usytuowane przy wewnętrznych peronach. Będą częścią nowej bryły.
- Przygotowujemy właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności inwestycji - mówi Paulina Jankowska, z zespołu prasowego PKP SA. - Nowy dworzec będzie skomunikowany z dworcem PKS i bydgoską obwodnicą. Dwa etapy realizacji projektu zakładają między innymi budowę kładki nad obecnymi peronami.
W przeszklonym przejściu znajdzie się miejsce na biura i działalność usługową. Przedłużony będzie również istniejący obecnie tunel wiodący na perony.
Koszt inwestycji to 140 mln zł, z tego 80 proc. będzie stanowiło unijne dofinansowanie.
Czytaj e-wydanie »