https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

O granicach Bydgoszczy w Strasburgu

(bog)
O te tereny walczy Bydgoszczy
O te tereny walczy Bydgoszczy Infografika Monika Wieczorkowska
Podbydgoskie gminy Białe Błota i Sicienko przyłączą się do stowarzyszenia "Obrona granic". Jego pierwszą inicjatywą będzie wręczenie marszałkowi sejmu specjalnej petycji.

- Jedziemy do Warszawy z prośbą o wstrzymanie wszystkich decyzji dotyczących zmian granic do czasu orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu - mówi Katarzyna Kirstein-Piotrowska, wójt Białych Błot.

Wniesienie skargi do trybunału zapowiada Antoni Polkowski, wójt gminy Ełk. To z jego inicjatywy kilka dni temu zawiązało się stowarzyszenie "Obrona granic". - Chcemy zwrócić uwagę trybunału na niesprawiedliwą naszym zdaniem ustawę o samorządzie terytorialnym oraz na ostatnią decyzję rządu dotyczącą zmiany granic gmin: Wiżajny, Szczecinek, Tyczyny oraz Będzino - mówi. Dodaje też, że stowarzyszenie jest otwarte dla wszystkich, którzy bronić chcą mniejsze samorządy przed zakusami terytorialnymi ich większych sąsiadów. Jego pierwszą inicjatywą będzie właśnie petycja i wizyta w sejmie, którą zaplanowano na przyszły tydzień.

- To świetna inicjatywa - chwali Kirstein-Piotrowska. - Przystępujemy do niej, bo Bydgoszcz już trzeci raz próbuje zabrać nam ziemię. A jeśli są inne gminy, które spotykają się z agresją swoich sąsiadów, to razem na pewno łatwiej będzie coś wywalczyć.

- Również z naszego punktu widzenia przystąpienie do stowarzyszenia jest naturalną koleją rzeczy. Może dzięki jego działalności ustawodawca zrozumie w końcu potrzebę zmiany ustawy o samorządzie - dodaje Jan Wach, wójt Sicienka.

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mark
rety ... nie mozna podchodzic do podzialu administracyjnego na zasadzie liberum veto ... żadnych zmian .... w Polsce miasta i tak są obszarowo i infrastrukturalnie ogromnie karłowate i niedorozwinięte... z punktu rozwoju organizmu miejskiego istnienie kilku konkurencyjnych organizmów ..realziujacych odrębne cele .. dysponujących własnymi srodkami .. budżetem.. sprzecznymi planami zagospodarowania.. to .. bezsens... to i tak chodzi o kasę i krociowe zyski tych wszystkich burmistrzów, wójtów, rad , .. innych przydupasów... przecież w koncu .. do takiego Osielska czy Białych Błót bedzie musiał np dojechać tramwaj ... czy inny środek komunkikacji publicznej .. kto to sfinasuje ... tworzenie odrębych systemów kanalizacji,... wodociągów ... oczyszczalni .... paranoja... sieci szkół, złobków, .... dublowanie i marnowanie środków .. ośrodki miejskie musza być silne .. posiadac takie mozliwości by kreować rozwój gospodarczy spoleczny kulturalny .. np w niemczech dązy sie do ograniczenia liczby gmin ... cyt
"W. Thieme stosując kryterium wielkości i składu gminy, uznał, iż pod względem socjologicznym i administracyjnym tworzą one znacznie różniące się od siebie struktury. Jego zdaniem można dokonać podziału na :
- małe gminy wiejskie do 5000 mieszkańców,
- duże gminy liczące od 8000 do 10 000 mieszkańców,
- średnie miasto z wykształconą administracją oraz instytucjami użyteczności publicznej ( gimnazja, szpitale, kąpieliska itp. ).
- duże miasta wyłączone z powiatu, z silnie rozwiniętą formą administracji parlamentarnej
W Niemczech nieustannie dąży się do likwidacji małych obszarowo, a także słabo zaludnionych gmin. W latach 1968 – 1978 liczba gmin spadła z 24 282 do 8512.
Największa redukcja nastąpiła w Płn. Nadrenii – Westfalii, Hesji oraz Saarze i sięgała około 4/5 poprzedniego stanu, najmniej w Nadrenii – Palatynacie i Szlezwiku – Holsztynie tylko 1/5 początkowej liczby . "

w tym celu /tzn podniesieniu siły ośrodków/ nalezy dażyc - jesli juz uznamy ze jest sens istnienia tak rozdrobnionych struktur gminnych silnych więzi miedzygminnych - zwlaszcza w odniesieniu do duzych miast i sasiadujących z nimi gmin .. np postawa Bialych Błót utrudnia rozwiazanie spraw własnościowow administracyjnych w odniesieniu do rozwoju lotniska regionalnego w Bydgoszczy .. .a w Niemczech ???? .... cyt

"Małe gminy występują w różnego rodzaju działaniach wspólnych. Są to formy dobrowolne jak i obowiązkowe, nakazane prawem. Należy tu odróżnić odmienne formy stowarzyszeń gmin, oraz komunalne związki celowe.
Związki celowe są powszechne dla całego terytorium RFN i nie pociąga za sobą poważniejszych zmian ustrojowych, oprócz konieczności delegowania przedstawicieli gmin do ciał zarządzających sprawami związku.
Natomiast udział gminy w specjalnych formach współpracy w różnym stopniu wpływa nie tylko na ich zadania, ale także na ustrój wewnętrzny gminy (redukuje jej organy).
W Badenii – Wirtembergii stosowane są dwie formy :
- wspólnoty administracyjne, których liczba sięga 272
- związki gmin sąsiedzkich, których na terenie kraju jest 6
Różnice między obiema formami są o tyle istotne, iż w przypadku wspólnot jedna gmina wykonuje zadania przekazane jej przez pozostałe należące do wspólnoty i w jej siedzibie działają wyłonione przez gminy wspólne organy stanowiące jak i wykonawcze.
W przypadku związku gmin sąsiedzkich utworzenie organów związku nie wpływa na funkcjonowanie organów gmin należących do związku.
W Bawarii występuje jedna forma współpracy – wspólnoty administracyjne, których na terenie kraju jest 341. Tworzą je gminy sąsiedzkie należące do powiatu (poza miastami wyłączonymi) w celu wzmocnienia siły wykonawczej gmin członkowskich.
W Hesji mamy do czynienia z kilkoma formami współpracy :
- związek okolic Frankfurtu, który utworzono dla wspierania i ochrony rozwoju jego obszaru. Skupia on 43 gminy położone w 6 powiatach wokół miasta Frankfurt
Ustawa o komunalnej współpracy wprowadza:
- wspólnoty pracy,
- związki celowe,
- publicznoprawne porozumienia,
- wspólnoty administracyjne.
W Dolnej Saksonii wprowadzono szczególną instytucję, jaką są gminy zespolone. Należą do nich gminy liczące nie więcej niż 400 mieszkańców z obszaru jednego powiatu. Mogą do nich przyłączyć się gminy liczniejsze, ale górna granica liczebności mieszkańców takiej gminy zespolonej wynosi 7000 i powinna składać się z nie więcej niż 10 członków. Organami gminy zespolonej są:
- rada,
- wydział
- dyrektor gminy zespolonej.
W Płn. Nadrenii – Westfalii:
- komunalne wspólnoty pracy,
- związki celowe,
- publicznoprawne porozumienia,
- obszary sąsiedzkie.
Utworzono specjalną formę, gmin powiązanych, co należy odróżnić od związku komunalnego. Jest ich obecnie 163 i skupia 2253 gminy, przynależność do związku powoduje, iż gmina schodzi na szczebel odpowiadający sołectwu.
W Saarze:
- związki celowe
- publicznoprawne porozumienia
- komunalne wspólnoty pracy
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska