Na posiedzeniu w Bydgoszczy Zespół Opiniowania Projektów Inwestycyjnych (ZOPI) kompleksowo omówił budowę obwodnicy Kowalewa.
Największe poparcie uzyskał - proponowany przez gminę - wariant pierwszy. Jest on najdłuższy, ale najmniej uciążliwy dla mieszkańców - nie przewiduje bowiem żadnych wyburzeń budynków mieszkalnych.
Przed spotkaniem w Bydgoszczy samorząd gminy zorganizował konsultacje społeczne - rolnicy złożyli wówczas wnioski, w których proponowali lokalizacje przejazdów gospodarczych dla zwierząt. Zarząd Dróg Krajowych zaakceptował propozycje mieszkańców - wiadomo już, że takie przejazdy powstaną we Frydrychowie i w Szychowie.
- Widzę duże poparcie GDDKiA dla tej inwestycji - przyznaje Andrzej Grabowski, burmistrz miasta. - Jesteśmy chwaleni zwłaszcza za sfinansowanie STEŚ-u.
STEŚ - czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe kosztowało miasto niemal 0,5 mln zł.
Do ostatecznego uzgodnienia pozostało jeszcze rozwiązanie techniczne skrzyżowania drogi wojewódzkiej oraz wyjazd w kierunku Olsztyna. Inwestor wystąpił również o opracowanie decyzji środowiskowej.
Kiedy dokumentacja zostanie już uzgodniona, zespół przekaże ją komisji w Warszawie. Tam ocenią ją przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Infrastruktury.
- Jako przedstawiciel samorządu będę uczestniczyć w posiedzeniu komisji - mówi burmistrz. - Z niecierpliwością czekam na ustalenie terminu spotkania.
Wówczas inwestor będzie mógł przystąpić do opracowania dokumentacji technicznej, a zainteresowani rolnicy dowiedzą się szczegółowo, przez jakie działki będzie przebiegać trasa obwodnicy.
GDKKiA planuje ropoczęcie inwestycji na przełom 2010/2011r.