MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bliżej obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej pod Bydgoszczą. Decyzję środowiskową wyda wójt

Marek Weckwerth
Droga krajowa nr 25 wkraczająca w granice Nowej Wsi Wielkiej. W przyszłości „krajówka” otrzyma formę obwodnicy omijającej miejscowość od zachodu.
Droga krajowa nr 25 wkraczająca w granice Nowej Wsi Wielkiej. W przyszłości „krajówka” otrzyma formę obwodnicy omijającej miejscowość od zachodu. GDDKiA
Jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej w ciągu drogi krajowej nr 25. To jedna z sześciu takich inwestycji w Kujawsko-Pomorskiem.

Wniosek bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) trafił na biurko wójta gminy Nowa Wieś Wielka (NWW).

Obwodnica w ciągu DK25 powstanie w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100). Oprócz tej obwodnicy budowane będą także drogi omijające Brześć Kujawski (DK62), Kowalewo Pomorskie (DK15), Kruszwicę (DK62), Lipno (DK67) i Strzelno (DK15/ 25).

Przed trzema laty bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisał umowy z wykonawcami studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla wszystkich tych zadań. Odbyły się także spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin.

Wykonawcą STEŚ-R dla obwodnicy NWW jest biuro projektowe TRAKT z Katowic. Wartość kontraktu to 1,2 mln zł.  

To drugi wniosek o DŚU, jaki GDDKiA złożyła w ramach PB100. W maju taki wniosek dotyczył obwodnicy Kowalewa Pomorskiego. - We wniosku jako preferowany wskazaliśmy wariant drugi, w którym droga ominie Nową Wieś Wielką 6,4-kilometrową trasą od zachodu. Uzyskanie DŚU da nam przepustkę do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację zadania. Decyzja ta określi szczegółowe warunki przeprowadzenia prac budowlanych, w tym liczbę i wielkość przejść dla zwierząt. Realizacja planowana jest w latach 2027- 2029 – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA. 

Wszystkie trzy warianty przebiegu obwodnicy przewidywały obejście NWW od zachodu, czyli z przeciwnej strony od terenów Naftobazy.

Nowa trasa poprawi bezpieczeństwo i komfort ruchu drogowego, polepszy warunki przejazdu tranzytowego oraz lokalnego.

Obwodnica będzie miała charakter drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP) o przekroju 1 + 2 (jednojezdniowa, dwupasowa) z nawierzchnią dostosowaną do obciążeń 11,5 tony na oś. Wyższa kategorie dróg to S (ekspresowa) i najwyższa A (autostrada).

To też może Cię zainteresować

Trasa omijająca Nową Wieś Wielką będzie jednocześnie drogą krajową nr 25 łączącą na tym odcinku Bydgoszcz z Inowrocławiem.

Zyskują piesi i rowerzyści

Oddana do użytku wiosną tego roku, wyznaczona wzdłuż DK 25 między Nową Wsią Wielką a Brzozą droga pieszo-rowerowa, nie zostanie rozbudowana o odnogę wzdłuż planowanej obwodnicy, ponieważ nie ma takiej potrzeby. Ruch pieszo – rowerowy ma z założenia i potrzeby charakter lokalny i tak też zostanie, gdy droga krajowa przebiegająca przez NWW przekształcona zostanie w lokalną.

Wspomniana droga pieszo-rowerowa zostanie w przyszłości przedłużona przez Brzozę. Ta zaś miejscowość także zyska obwodnicę o długości 5 km, która poprzez węzeł zostanie w ramach jednego zadania inwestycyjnego połączoną z drogą ekspresową S10 na odcinku Strzyszek – Bydgoszcz Emilianowo.

Budowa pierwszego odcinka S10 na wspomnianym odcinku od Stryszka do Emilianowa wraz z obwodnicą Brzozy ma ruszyć w terenie jeszcze w tym miesiącu, zaraz po wydaniu przez wojewodę kujawsko-pomorskiego zezwolenia (tzw. ZRID-u).
100 obwodnic to 800 km 

W ramach PB100 w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km, w tym w województwie kujawsko-pomorskim o łącznej długości ok. 40 km. Długość może się nieznacznie zmienić, w zależności od wybranych wariantów przebiegu. Program 100 obwodnic przewidywany jest na lata 2020-2030.

Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t na oś pojazdu. W ramach tych inwestycji wybudowanych i zamontowanych zostanie wiele urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji PB100 będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, przepustowości sieci drogowej, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast oraz czystsze powietrze i mniejszy hałas. W rezultacie budowy obwodnic poprawi się także znacząco jakość życia mieszkańców tych miejscowości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska