Powiat w ramach możliwości ubiegania się o rządową dopłatę z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej złożył wniosek do wojewody kujawsko - pomorskiego o dofinansowanie 15 nowych międzygminnych linii autobusowych.
Rada powiatu wyraziła zgodę na podpisanie przez starostwo umowy o świadczeniu usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na tych liniach. W tej sprawie podjęła stosowną uchwałę. Umowa została zawarta z PKS-em w Chojnicach. Wojewoda pozytywnie rozpatrzył wniosek powiatu, a dziś podpisał z nim umowę.
Nowe lub dodatkowe
Założenie Funduszu jest takie, że do jednego wozokilometra dopłata wynosi 90 gr, a samorząd dokłada 10 gr. Dotyczy ona tych linii, które nie funkcjonują minimum trzy miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, a ta weszła w życie 18 lipca.
Do końca tego roku wojewoda dopłaci 61 454 zł, natomiast powiat - 49 620 zł. Będą w tych kosztach partycypować cztery samorządy gminne i samorząd powiatowy.
- Te kwoty mogą się zmienić, ponieważ nie wiadomo, w jakim stopniu mieszkańcy będą z tych linii korzystać - zauważa Roman Krzysztofek, dyrektor wydziału komunikacji i dróg w starostwie powiatowym.
Od 1 września autobusy będą przejeżdżać w sumie 161 tys. wozokilometrów. Wcześniej było to 118 tys. wozokilometrów. Autobusy będą wjeżdżać dodatkowo do 13 miejscowości, w których wcześniej nie było połączeń albo było ich za mało. W gminie Więcbork będzie to Lubcza, Zakrzewek, Runowo Krajeńskie i Borzyszkowo; w gminie Sępólno: Trzciany, Wałdowo, Teklanowo, Zalesie, Skarpa.
W gminie Sośno będą też połączenia z Szynwałdem i Dębinami. Dojazd do tej ostatniej miejscowości będzie możliwy poprzez wydłużenie linii Sępólno Kr. - Sypniewo-Więcbork-Pęperzyn-Sitno-Wąwelno-Mierucin-Sośno. Ostatnim przystankiem będą właśnie Dębiny. Natomiast w gminie Kamień Krajeński dodatkowym przystankiem będzie Radzim.
Zupełnie nową linią jest trasa Sępólno - Trzciany-Wałdowo-Teklanowo-Zalesie-Skarpa-Sępólno.
- Chodziło nam o to, by z tych połączeń mogli korzystać przede wszystkim uczniowie dojeżdżający do szkół średnich. Z racji tego, że gimnazja zostały zlikwidowane to ulegnie też w jakimś stopniu transport gminny - dodaje dyrektor Krzysztofek.
Początkowa (anty)zachęta
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych weszła w życie 18 lipca 2019 br. Jest ona jednym z punktów „piątki Kaczyńskiego”. W teorii ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu w najmniejszych miejscowościach, czyli tam, gdzie mieszkańcy mają problem z dojazdem do szkół, szpitali, urzędów itp. Ustawa nie dotyczy komunikacji miejskiej.
Dopłata 90 gr do wozokilometra będzie obowiązywała do 2021 roku. W kolejnych latach będzie wynosić 80 gr. Wyższa dopłata teraz miała zachęcić organizatorów transportu publicznego do uruchamiania nowych połączeń. Nie wszystkich ona zachęciła. Część włodarzy gmin i powiatów w naszym województwie odstraszyło kolejne dokładanie się do rządowych pomysłów, zwłaszcza w środku roku budżetowego. Problemem był też krótki termin na przemyślaną organizację.
Flash INFO, odcinek 24 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.
