Przypomnijmy, celem FATCA jest ograniczenie unikania opodatkowania przez osoby lub firmy, które powinny płacić należności amerykańskiemu fiskusowi. Takie oświadczenie osoby, które zakładały konta między 1 lipca 2014 r. a 30 listopada 2015 r., musiały złożyć do końca listopada tego roku. Kto nie złożył go na czas, ma zablokowane konto.
Ilu klientów banków dotyczy ten problem?
- Do blokady wytypowanych jest poniżej 1 procent rachunków objętych wymogiem złożenia oświadczenia FATCA - wyjaśnia Joanna Fatekz zespołu prasowego PKO Bank Polski.
- Spośród naszych klientów indywidualnych, którzy mieli obowiązek złożyć oświadczenia (zawarli z bankiem pierwszą umowę rachunku w okresie od 1 lipca 2014 r. do 30 listopada 2015 r. oraz ich łączne salda depozytowe na dzień 1 grudnia 2015 wynosiły powyżej 50 tys. dolarów), poniżej 10 procent nie dopełniło jeszcze tego obowiązku - podaje Małgorzata Nasiłowskaz Banku Millenium.
Millenium szacował kilka dni temu, że sporo oświadczeń wpłynie z lekkim opóźnieniem, więc grupa ta z pewnością będzie jeszcze mniejsza. Bank miał obowiązek zablokować dostęp do konta w ciągu 3 dni roboczych od wygaśnięcia terminu składania oświadczeń, czyli 5 grudnia po zamknięciu oddziałów. – Będziemy nadal starać się o kontakt z ich posiadaczami - zapewniała nas pani Małgorzata.
- Zgodnie ze stanem na dzień 5 grudnia blokada związana z niedopełnieniem obowiązku złożenia stosownego oświadczenia objęła rachunki mniej niż 3 tysięcy klientów indywidualnych - informował nas Artur Newecki, rzecznik prasowy Getin Bank. - Stanowi to około 4,5 procent wszystkich klientów, którzy byli do tego zobligowani.
- Liczba zablokowanych kont jest znikoma - dodaje Klaudia Klimkowska, specjalista ds. PR z Idea Bank.
Natomiast mBank nie podaje szczegółowych danych dotyczących liczby zablokowanych kont. - Jednak ogromna większość klientów podpisała oświadczenia i ta liczba jest niewielka - ujawnia Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika prasowego mBanku.
Przeczytaj również: Oświadczenie Fatca. Nie dasz pisma - zablokują Ci konto!
Jak odzyskać dostęp
- Rachunek zostanie odblokowany po dostarczeniu poprawnie wypełnionego oświadczenia do placówki banku lub przesłaniu go na adres korespondencyjny: PKO Bank Polski, Centrum Operacji Biuro Operacji w Poznaniu, Wolności 3, 60-914 Poznań – podaje pani Joanna. - Bank odblokuje rachunek niezwłocznie, maksymalnie jest to 3 dni robocze od otrzymania oświadczenia.
- By odblokować konto klienci indywidualni będą musieli złożyć oświadczenie o statusie FATCA telefonicznie bądź osobiście w oddziale banku - informuje Nasiłowska z Millenium. - Klienci biznesowi podczas wizyty w oddziale. Zgodnie z ustawą zobowiązani jesteśmy do zdjęcia blokady w terminie trzech dni roboczych od złożenia oświadczenia FATCA, jednak nasz bank będzie dokładał wszelkich starań, aby okres oczekiwania na zdjęcie blokady był dużo krótszy.
- Konto będzie odblokowane po złożeniu przez klienta oświadczenia FATCA - zapewnia pan Artur z Getin Bank. - Można tego dokonać za pomocą infolinii, bankowości internetowej, w oddziale lub pocztą tradycyjną. Zgodnie z ustawą bank ma 3 dni robocze na odblokowania konta od momentu otrzymania stosownego oświadczenia. Dokładamy jednak wszelkich starań, aby czas oczekiwania na odblokowanie rachunku był o wiele krótszy.
- Odblokowanie konta trwa dosłownie chwilę, ponieważ można je uaktywnić poprzez bankowość internetową wypełniając specjalny formularz - wyjaśnia Klimkowska z Idea Bank. - By odblokować rachunek można złożyć też oświadczenie telefonicznie lub w oddziale.
- Aby odblokować konto należy złożyć oświadczenie - dodaje Rutkowski z mBanku. - Można to zrobić zarówno w oddziale banku jak również poprzez serwis transakcyjny w internecie oraz telefon.
Jeśli masz zablokowane konto w banku, nie zwlekaj.
