Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pakościanie reprezentowali Polskę w Luksemburgu

(dan)
Natalia Cuber i Marcin Kijanowski, byli już uczniowie Gimnazjum w Pakości, wzięli udział w Europejskim Wysłuchaniu Młodzieży w Parlamencie Europejskim w Luksemburgu.
Natalia Cuber i Marcin Kijanowski, byli już uczniowie Gimnazjum w Pakości, wzięli udział w Europejskim Wysłuchaniu Młodzieży w Parlamencie Europejskim w Luksemburgu. Nadesłane
Była to nagroda za zwycięstwo w ogólnopolskim konkursie przeznaczonym dla szkół realizujących ideę edukacji włączającej.

Natalia Cuber i Marcin Kijanowski, byli już uczniowie Gimnazjum w Pakości, wzięli udział w Europejskim Wysłuchaniu Młodzieży w Parlamencie Europejskim w Luksemburgu. Była to nagroda za zwycięstwo w ogólnopolskim konkursie przeznaczonym dla szkół realizujących ideę edukacji włączającej.

Czym jest edukacja włączająca? W największym skrócie polega ona w na włączaniu niepełnosprawnych dzieci w normalny proces edukacyjny. Idea ta realizowana jest w Pakości już od 15 lat.

Do Luksemburga przyjechało 250 osób z 32 krajów. Pakościanie reprezentowali Polskę. Natalia i Marcin najpierw wzięli udział w warsztatach z rówieśnikami z Irlandii, Irlandii Północnej, Portugalii i Węgier. Następnie Natalię spotkał zaszczyt przedstawienia wypracowanych wniosków na sali plenarnej.

- Wiele wniosków wypracowanych w Luksemburgu pokrywało się z tym, co my tu w Pakości już realizujemy. Nasza szkoła już dużo w tej dziedzinie osiągnęła - komentuje Wioletta Grudzińska, nauczycielka gimnazjum, która wraz z uczniami była w Luksemburgu.

Dzieci w parlamencie mówiły między innymi o nauczycielu, który wspierałby osoby niepełnosprawne na wszystkich lekcjach, o specjalnych salach do odpoczynku i wyciszenia, o imprezach integracyjnych. - Jedyne, czego nam dziś brakuje, to podjazd dla niepełnosprawnych. Stosowny projekt został już napisany. Liczymy na to, iż otrzymamy na ten cel dofinansowanie - zdradza Wioletta Grudzińska.

Uczestnicy tego wysłuchania zobowiązali się, aby w swoich środowiskach opowiadać o zaletach edukacji włączającej. Nauczyciele z Pakości dostrzegają jej wielkie plusy, dlatego zamierzają ją promować. - Dzieci pełnosprawne uczą się empatii, tolerancji dla odmienności i inności. Dzieci niepełnosprawne dzięki kontaktowi z rówieśnikami szybciej się uspołeczniają - przekonuje Mariola Szlyfarska, dyrektor szkoły.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska