W sobotę trasę tę testował pojazdem Pesy premier Donald Tusk. W czerwcu w Warszawie będzie już także 120 tramwajów Swing. Nowoczesnymi pojazdami wyprodukowanymi w bydgoskiej fabryce pojadą goście turnieju Euro zarówno w Warszawie, jak i w Gdańsku.
Na lotnisko wozić będą kibiców Elfy zarówno w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej jak i Kolei Mazowieckich.
Przeczytaj: Pesa Bydgoszcz. Tramwaj pojechał do Warszawy... pociągiem. Od jutra swing na ulicach stolicy!
W lutym na ulice Warszawy wyjechał 100. - z zamówionych 186 - tramwaj Swing. Natomiast w Gdańsku, innym mieście gospodarzu Euro 2012, już kursuje komplet zamówionych 35 Swingów.
Historia Pesy Bydgoszcz
Przypomnijmy pesowski tabor szynowy kursuje po wszystkich województwach, a produkcja rozszerza się o zagraniczne rynki: Niemcy, Włochy, Węgry, Czechy, Rosję, Ukrainę, Litwę czy Rumunię.
Czytaj też: Pesa Swing. Umowa podpisana, 14 takich tramwajów wjedzie do Bydgoszczy!
- To historia jednej z niewielu udanych prywatyzacji pracowniczych w kraju - mówi Michał Żurowski, rzecznik bydgoskiej Pesy. - Wydzielone Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego rozwinęły się w gracza, który zaczął się liczyć w Europie i stał się jedną z polskich marek rozpoznawalnych poza granicami kraju.
Przeczytaj: Pojazdy Pesa Swing pojadą do Rumunii!
Kalendarium bydgoskiej Pesy
- 1851 - powstają Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei – dzisiejsza Pesa
- 1920 - warsztaty przejmuje od zaborcy pruskiego polska administracja kolejowa
- 1991 - ZNTK Bydgoszcz wydzielono ze struktur PKP tworząc samodzielne przedsiębiorstwo
- 1995 - w wyniku prywatyzacji pracowniczej przekształcono przedsiębiorstwo w spółkę akcyjną Skarbu Państwa
- 2000 - firma stała się podmiotem prywatnym i rozszerzyła swoją ofertę z napraw o produkcję taboru szynowego
- 2005 - Pesa wchodzi na rynek tramwajów
- 2009 - wygrany największy przetarg w Europie na dostarczenie Warszawie 186 tramwajów Swing
- 2011 - wygrane przetargi na dostawę taboru szynowego na rynek niemiecki, czeski, rosyjski i rumuński
- 2012 – z czterech polskich miast – organizatorów turnieju Euro, w dwóch na kibiców z całej Europy czekają tramwaje Swing, inne pojazdy tego typu budowane są już dla Węgier i Rumunii, w Częstochowie debiutuje nowy tramwaj Pesy – Twist, a w Czechach pierwsze z 31 spalinowych zespołów trakcyjnych Link
Przeczytaj również: Pojazdy Pesa Swing pojadą do Rumunii!
Przychody Pesy w ciągu jednej dekady wzrosły o 950 procent (z poziomu 159 milionów złotych w 2001 roku do 1 866 milionów złotych w 2011 roku - prognoza) a produkcja wzrosła z jednego pojazdu w 2002 roku do 167 pojazdów szynowych w 2011. W tym czasie liczba zatrudnionych wzrosła o 135 procent i obecnie wynosi ponad 2,5 tysięcy. Co miesiąc zakłady Pesy opuszcza 10-15 pojazdów szynowych.
Pesa w Polsce: 276 tramwajów i 235 pociągów (wyprodukowane i zamówione)
Pesa w Europie: 125 pociągów i 21 tramwajów (wyprodukowane i zamówione)
Czytaj: Pesa Swing. Umowa podpisana, 14 takich tramwajów wjedzie do Bydgoszczy!
Rozwój Pesy został doceniony:
- „Gazele Biznesu” – nagroda dla najbardziej dynamicznie rozwijających się firm przyznawana przez Dziennik „Puls Biznesu” (2008).
- „Najlepszy Debiut” - na liście 500 największych polskich przedsiębiorstw (2009).
- „Perła Polskiej Gospodarki” - ranking magazynu „Home & Market” (2011).
- „Złota Setka Pomorza i Kujaw 2011" - I miejsce w finansowych Filarach Regionu i II miejsce wśród dużych najbardziej innowacyjnych firm Kujaw i Pomorza (2012).
Przeczytaj również: Złota Setka Pomorza i Kujaw 2011. Oto zwycięzcy rankingów [szczegóły, wideo, zdjęcia]
