Konsorcjum banków zgodziło się kredytować Pesę. Umowa zakłada udzielenie 200 mln zł pożyczki i podjęcie przez bydgoską firmę działań zmierzających do pozyskania inwestora do końca marca 2018 roku.
- Została podpisana umowa kredytowa między spółką Pesa, a konsorcjum 6 instytucji finansowych, z PKO Bankiem Polskim jako jego liderem. Nowe finansowanie pozwoli firmie na kontynuację realizacji swoich zobowiązań i na przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji. Ze względu na obowiązującą tajemnicę bankową nie udzielamy szczegółowych informacji na ten temat - odpowiada "Pomorskiej" Aneta Styrnik-Chaber, kierownik zespołu prasowego PKO BP.
W Pesie trwa produkcja Linków dla Deutsche Bahn [zdjęcia]
- To były długie i trudne negocjacje - nie kryje Robert Świechowicz, prezes Pesy. - Umowa i kredyt umożliwią nam realizację zawartych kontraktów i pozyskanie nowych zamówień. Przed nami kolejny etap, czyli restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantować stabilny rozwój firmy. Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnym wyzwaniem - niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia. Dziękuję za wsparcie tym, którzy się zaangażowali w sprawę.
Nieoficjalnie ustaliliśmy, że Robert Świechowicz spotkał się w cztery oczy z premier polskiego rządu podczas Polsko-Bułgarskiego Forum Gospodarczego w Sofii (w październiku br.)., na które zaproszono 20 polskich przedsiębiorstw, m.in. Pesę (jej problemy były tam szeroko dyskutowane).
Kredyt jest bydgoskiemu producentowi potrzebny, bo - jak już pisaliśmy - ma problem z płynnością finansową , brakuje mu pieniędzy na realizację pozyskanych kontraktów (ma zamówienia, pozyskuje kolejne). Do tego dochodzą kłopoty z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów.
Pesie chcą podłączyć kroplówkę: 200 mln zł pożyczki
Dodajmy, że w zakładzie trwa produkcja Elfów dla Kolei Śląskich, województw podkarpackiego i wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych, tramwajów dla Bydgoszczy, Łodzi, Gorzowa, Linków dla Deutsche Bahn, tramwajów dla Kijowa.
Bydgoska firma zainwestowała ogromne pieniądze w projekt Deutsche Bahn, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji to ponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana na połowę przyszłego roku. W ostatnich pięciu latach firma wydała ponad 500 mln złotych w innowacje, nowe projekty, badania.
- Biorąc pod uwagę procesy konsolidacyjne dużych graczy na rynku, jak Siemens i Alstom, które podpisały porozumienie o połączeniu, naturalne wydaje się wzmocnienie firmy, stad poszukiwanie inwestora - mówi Maciej Grześkowiak, szef promocji w Pesie.
Najbliższe tygodnie zdecydują o przyszłości firmy - bez pieniędzy na sfinansowanie produkcji oraz bez gwarancji PZU znajdzie się w bardzo trudnej sytuacji. Kontrakty może przejąć zagraniczna konkurencja.
