Głównym celem Akcji Świadomy Klient jest budowane świadomości klientów w zakresie nieuczciwych praktyk wykorzystywanych w sprzedaży bezpośredniej, w internecie czy poprzez angażującą emocjonalnie komunikację. Dlaczego PGNiG postanowiło edukować swoich klientów? Przedstawiciele firmy zwracają uwagę, że wiele osób bez chwili refleksji podaje swoje dane wrażliwe niezweryfikowanym podmiotom.
- PGNiG jako firma odpowiedzialna społecznie w centrum uwagi stawia bezpieczeństwo swoich klientów- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną polska Press Paweł Majewski, prezes PGNiG SA. - Nieuczciwe praktyki konkurencyjne, nieuczciwe praktyki rynkowe są w pewnym sensie sprawą dosyć powszechną- dodaje.
Jednocześnie Majewski zwraca uwagę na fakt, że w czasie pandemii zmienił się ich profil, ponieważ ludzie rzadziej wychodzą z domu, w związku z czym, część tych „oszustów” przeniosła się do internetu. - Naszą rolą jest przestrzegać klientów przed tego rodzaju praktykami, uświadamiać ich i ostrzegać o grożących niebezpieczeństwach związanych z wyłudzaniem danych, tudzież zawieraniem niekorzystnych umów z podmiotami podszywającymi się pod PGNiG- wylicza.
- Kampania wystartowała ponad 5 lat temu i wtedy kierowaliśmy ją głównie do osób starszych, które troszkę słabiej odnajdują się we współczesnej, szybko się zmieniającej rzeczywistości. Natomiast skala zjawiska skłoniła nas do tego, żeby uświadamiać także osoby młodsze- dodaje.
Kampania oprócz uświadamiania klientów ma także stanowić odpowiedź m.in. na nowelizację ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie na początku lipca tego roku, wprowadzając zakaz zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej i gazu z odbiorcami w gospodarstwach domowych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jak wskazano, tzw. formuła door- to- door jest w dalszym ciągu nadużywana przez nieuczciwych sprzedawców. Nowa kampania PGNiG ma także zwrócić uwagę klientów w obszarze cyberbezpieczeństwa.
- Rzeczywistość pokazuje, że cyfrowi przestępcy wykazują się coraz większą pomysłowością. Dlatego kluczowa staje się wiedza, jak rozpoznać sytuacje w których ktoś w internecie podszywa się np. pod sprzedawcę energii- tłumaczy Henryka Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
W jaki sposób działają nieuczciwi sprzedawcy? Jak wyjaśnia nam psycholog Natalia Hofman, po pierwsze będą próbować sprawić, żebyśmy im zaufali. - Mogą to robić różnotorowo, np. mogą wyglądem przypominać osoby związane z daną firmą- mogą posiadać plakietkę z podobnym logo, mogą być ubrani w taki sposób, że będziemy wierzyć, że są godni zaufania. Poza tym będą próbowali wzbudzić w nas sympatię- poprzez prawienie komplementów. Osoby te będą także wywierać na nas presję czasu- będą mówić, że już dzisiaj trzeba podjąć decyzję, bp np. jutro już umowa będzie nieaktualna, argumenty mogą być bardzo różne- wylicza ekspertka.
- Nieuczciwi sprzedawcy będą także bazować na społecznym dowodzie słuszności, mówiąc np. że „wszyscy sąsiedzi już taką decyzję podjęli”. Ta regułą mówi o tym, że często podejmujemy decyzje takie, jakie podejmuje większość. Nieuczciwi sprzedawcy mogą także bazować na sfałszowanych statystykach, mówiące np. o tym ,że ich usługa jest lepsza od innych. Wart doczytać, warto dowiedzieć się czy są one prawdziwe, osoba, która nas odwiedziła- na jakiej podstawie to zrobiła, skąd ma nasze dane- mówi Hofman.