Coraz częściej pojawiają się przypadki oszustw przy użyciu Blika. Proceder polega na prośbie od znajomego na Facebooku czy aplikacji Messenger o numer Blik.
PKO BP tuż przed świętami (18 kwietnia 2019) po raz kolejny ostrzega swoich klientów przed fałszywymi wiadomościami, poprzez które możemy stracić pieniądze.
PKO BP ostrzega przed fałszywymi wiadomościami:
- w serwisie Facebook i aplikacji Messenger, w których oszuści podszywają się pod Twoich znajomych i proszą o przelew BLIK lub o przekazanie kodu BLIK,
- SMS, zawierającymi linki do dokonania płatności.
Jeśli otrzymasz od znajomego prośbę o przelew BLIK lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwoń do tej osoby i potwierdź jej prośbę.
Dlaczego BLIK-iem? Bo jeśli osobie - której jak Wam się wydaje, możecie zaufać - podacie kod BLIK i zaakceptujecie transakcję, to błyskawicznie stracicie pieniądze. I w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji BLIK-iem nie uda się ich już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany przez Was kod BLIK w bankomacie i wypłaca pieniądze - podają eksperci.
Kradzież na BLIK-a. Stoją pod bankomatem i czają się na kody
Jeśli otrzymasz wiadomość SMS z prośbą o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, odblokowanie konta na danym portalu, przedłużenie okresu wystawienia ogłoszenia, itp., zawierającą link do dokonania płatności – nie korzystaj z linku: nadawca może podszywać się pod firmę kurierską bądź powszechnie znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe, aukcyjne. W rzeczywistości link umieszczony w SMSie prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności, a następnie – na fałszywą stronę banku, i ma na celu wyłudzenie poufnych danych do bankowości elektronicznej oraz kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
PKO BP przypomina!
- Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o przelew lub skorzystanie z linku – nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
- Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
- Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej (poprawny adres to: www.ipko.pl), i zwracaj uwagę na obecność obrazka bezpieczeństwa.
- Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
- Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych. Nie podawaj nikomu danych do logowania do serwisu internetowego i serwisów społecznościowych, żeby uniknąć przejęcia tych danych przez niepowołane osoby.
PiS obiecuje: 500 plus na pierwsze dziecko, "13" emerytura dla najstarszych.
