Relacja z Czech
Z Pragi do Ostrawy jest 351 kilometrów. Bilet w klasie standard, odpowiednik naszej drugiej, kosztuje 189 čk (32 zł). W pociągu nie ma wolnych miejsc. Duże wygodne siedzenia i przestrzeń między nimi. W cenie biletu są m.in.: rezerwacja, prasa, WiFi, portal rozrywkowy, ekrany z filmami, do picia woda mineralna, kawa bez limitu, herbata miętowa, sok, a w sprzedaży produkty pakowane.
Najtańszy bilet za 23 złote
Standard to jedna z czterech klas, które oferuje RegioJet, pierwszy i największy prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach. Zaglądam też do wagonu klasy Relaks. Pasażerowie siedzą tutaj w dużych, skórzanych fotelach, przed nimi stoliki. Poza tym, że korzystają z oferty, jak w standardzie, mogą zamówić wybrany (płatny) posiłek z menu; już nie tylko produkty pakowane.
I tak np.: kawałek ciasta (uczciwa i syta porcja; spróbowałam) kosztuje 10 koron (1,7 zł), duża kanapka z szynką i warzywami - 20 koron (3,35 zł), znane czeskie piwo - też 20 koron (półlitrowa butelka), 185 g sałatki z fetą - 60 koron (10 zł), 260-gramowa porcja sushi 80 koron (ok. 14 zł). To zupełnie inna bajka niż polski Wars. Za bilet w Relaksie trzeba zapłacić 300 koron (ok. 50 zł). Przeliczam ceny według kursu walut NBP (z 13.03).
Wchodzę również do klasy biznes (nasza pierwsza klasa) z cichymi i przestronnymi przedziałami dla czterech osób. I tutaj pasażerowie siedzą w skórzanych fotelach, każdy ma swój stolik i dostęp do gniazdka 230 V. W cenie biletu dostanie wszystko to, co w tańszych klasach, a ponadto ciastko i szampana. Płatnie może zamówić jedzenie z menu. Propozycji jest kilkanaście. Przejazd biznesowy kosztuje ok. 35o čk (niecałe 60 zł).
Wybierając zaś najtańszą wersję, Low - Cost, klient wyda na bilet 140 koron (23 zł). Dostaje butelkę wody mineralnej, gazety do poczytania, skorzysta z portalu rozrywkowego.
Przechadzając się między wagonami, trafiam do bawialni, w której są atrakcje dla najmłodszych pasażerów.
- W naszych pociągach nikt nie sprawdza biletów - zaskakuje mnie Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet. - Pasażera, który zajmuje swoje, numerowane miejsce traktujemy jak klienta, który na pewno kupił bilet, skoro wiedział, gdzie usiąść.
RegioJet obsługuje trasy oblegane przez pasażerów, Pociągi RJ, w charakterystycznych, żółtych barwach, kursują między Pragą a Ostrawą, Brnem, Bratysławą, Koszycami i Wiedniem.
Pesa wypodukuje pociągi dla RegioJet
7 marca w Ambasadzie Polski w Pradze Pesa podpisała wartą ponad 84 mln zł umowę z RJ na dostawę 7 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.eu. To pierwsze elektryczne pojazdy, które dostarczy zagranicznemu klientowi. Jest już znana w Czechach, gdzie 31 spalinowych Linków kursuje w barwach państwowych ČD. Teraz po nasze pociągi sięga prywatny przewoźnik. Elfy. eu zostaną dostarczone do RegioJet w 2021 r. i to może być początek większej współpracy.
Nowe Elfy.eu z Pesy będą wozić pasażerów w Czechach. Potrzebują tam polskich maszynistów [wideo]
*** Wracam z Pragi do Warszawy i wsiadam do 2. klasy PKP Intercity. Stąd do Bydgoszczy jest 305 km (to zaledwie 45 km mniej niż z Pragi do Ostrawy). Bilet kosztuje 55 zł, czyli niewiele mniej niż w klasie biznes RJ. Nie ma mowy nawet o darmowej mineralnej, a szampan? To już by dopiero była fanaberia pasażerki.
Cała relacja z Czech i opinie na temat liberalizacji rynku kolejowego w Europie na plus.pomorska.pl: Czesi mają prywatne pociągi. Bilety tańsze niż w Polsce, a jaki luksus
