Stacja w Białych Błotach pozostanie opustoszała. Składy pasażerskie nie jeżdżą tędy od lat. A składy towarowe zobaczyć można na torach tylko sporadycznie. Szansę na zmianę tego stanu rzeczy dawał rządowy program „Kolej Plus”.
Skończyło się na marzeniach
Początek był obiecujący. Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Bydgoszcz – Białe Błota - Żnin znalazła się w gronie sześciu projektów zakwalifikowanych do drugiego etapu programu. Zrezygnowano jednak z opracowania dokumentacji, która była warunkiem przejścia do kolejnego etapu i skorzystania z rządowych dotacji. Brak studium planistyczno- prognostycznego dla budowy linii kolejowej z Bydgoszczy do Żnina oznaczał automatycznie rezygnację z udziału w programie.
To Cię może również zainteresować
A zakładał on opracowanie najpierw studium dla inwestycji. Trzeba było także okazać dokument potwierdzający zabezpieczenie finansowania w wysokości minimum 15 proc. kosztów. Pozostałe 85 proc. kosztów zadania pokryć miał skarb państwa. Kolejny warunek to złożenie deklaracji przez organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum czterech par pociągów przez pięć lat.
Opinie w gminach podzielone
Władze Szubina i Żnina były przychylne inwestycji, choć obawiały się wydatków ponad ich możliwości. Przeciwnie władze Białych Błot, które od początku wykazały daleko idący sceptycyzm. Dlaczego?
- Gmina Białe Błota nie jest zainteresowana udziałem w programie „Kolej Plus”. Takiej odpowiedzi udzieliłem na piśmie burmistrzowi Żnina, bo wystąpił do nas z zapytaniem – informował nas w ubiegłym roku, gdy trwała w regionie debata na ten temat, Dariusz Fundator, wójt Białych Błot. Skąd tak kategoryczne stanowisko?
- Na terenie naszej gminy jest tylko jedna stacja kolejowa. To stacja przesiadkowa w Białych Błotach. Usytuowana jest ona z dala od miejsc, gdzie toczy się teraz życie mieszkańców. Dojść trzeba 3 może 4 kilometry - wyjaśniał Dariusz Fundator.
Dlatego gmina Białe Błota zdecydowała się postawić raczej na rozwój komunikacji autobusowej w ramach Metropolii Bydgoszcz.
Tylko atrakcja turystyczna
- Z punktu widzenia mieszkańca Białych Błot reaktywację linii kolejowej do Bydgoszczy i Żnina można traktować tylko w kategoriach atrakcji turystycznej, jak obecnie kolej wąskotorową w Żninie - usłyszeliśmy w białobłockim ratuszu. - Ale na takie wykorzystanie tej linii nie warto inwestować tak ogromnych pieniędzy - stwierdził Dariusz Fundator.
Więcej wiadomości z Bydgoszczy i okolic na www.pomorska.pl/bydgoszcz[/a]
Do projektu gotowa była dołożyć, ale ograniczone środki, gmina Szubin. Okazało się to jednak za mało. W kwietniu br. rozstrzygnięto rządowy program „Kolej Plus” do 2028 r., na który przeznaczono łącznie ponad 11 miliardów zł. Dofinansowane zostaną ostatecznie 34 projekty z 11 województw. Na liście beneficjentów nie ma jednak ani jednego projektu z Pomorza i Kujaw, w tym także rewitalizacji linii kolejowej: Żnin – Szubin - Białe Błota - Bydgoszcz.
