Pociągi wracają na tory w Kujawsko-Pomorskiem. Inwestycje już przyspieszają

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
W tym roku na torach naszego regionu pojawiło się więcej pociągów, przyspieszają też inwestycje infrastrukturalne.
W tym roku na torach naszego regionu pojawiło się więcej pociągów, przyspieszają też inwestycje infrastrukturalne. Marek Weckwerth
Udostępnij:
W najbliższy poniedziałek, 31 stycznia samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przywraca połączenia kolejowe z Torunia przez Lipno do Sierpca. W połowie marca reaktywowana zostanie linia kolejowa w Bory Tucholskie. Prowadzone są uzgodnienia w sprawie przywrócenia połączenia Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek, a docelowo Toruń- Ciechocinek.

Zobacz wideo: Dworzec Toruń Północny 30 lat po zamknięciu

Sprawdzamy jak zmienia się „krajobraz kolejowy” w naszym regionie, jak zaspokajane są oczekiwania lokalnych społeczności.

Marszałek Piotr Całbecki powiedział, że pociągi do Sierpca to najważniejsza, oczekiwana społecznie zmiana w nowym rozkładzie jazdy. Siatka połączeń w kierunku Sierpca będzie rozwijana. Jednak sama linia, a także znajdujące się przy niej przystanki i dworce wymagają modernizacji oraz dostosowania do potrzeb rozwijających się podmiejskich osiedli.

Połączenia Toruń-Sierpc i Sierpc-Toruń będą obsługiwały codziennie trzy pary pociągów. Godziny przyjazdów i odjazdów zostały ułożone tak, by pierwszy poranny skład z Sierpca przyjeżdżał do Torunia przed godziną 8, a także by zapewnić skomunikowanie z pociągami Kolei Mazowieckich w kierunku Nasielska i Kutna przez Płock.

13 marca pociągi mają wrócić na prowadzącą przez Bory Tucholskie linię nr 201 na odcinku Wierzchucin- Szlachta. Wnioskowali o to kolejowi związkowcy, wskazując też możliwości finansowania. Teraz dogrywane są szczegóły. Na trasie będą kursowały 4 pary pociągów.

- Rozkłady jazy będą tak zaplanowane, aby przede wszystkim umożliwić uczniom dojazd do szkół w Tucholi i Bydgoszczy i z powrotem – mówi nam Beata Krzemińska, rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego.

To też może Cię zainteresować

Prowadzone są także uzgodnienia w sprawie przywrócenia ważnego połączenia Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek, a docelowo Toruń- Ciechocinek, ale marszałek zwraca uwagę, że zależy mu na finansowej partycypacji samorządów lokalnych.

Na realizację wszystkich pasażerskich przewozów kolejowych objętych aktualnym rozkładem jazdy samorząd województwa przeznacza 135,7 mln złotych, wobec 90 milionów poprzednio. Oznacza 30-procentowy wzrost (blisko 5 milionów pociągokilometrów). Oprócz przywrócenia linii do Sierpca pozytywne zmiany obejmują też zwiększenie liczby pociągów obsługujących połączenia.

400 milionów zł na torach

Za prace na liniach kolejowych odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, inwestycje pochłoną docelowo ok. 400 mln zł netto.

- Chodzi o poprawę dostępu podróżnych do kolei nie tylko na terenie Bydgoszczy i Torunia, ale także w mniejszych miejscowościach – wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Dzięki kolejnym pracom kujawsko-pomorska kolej staje się coraz bardziej komfortowa, przewidywalna i bezpieczna. Stacje i przystanki stają się łatwiej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawiane jest bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.

Istotne są także inwestycje poprawiające przewóz towarów, umożliwiające odprawę większej ilości ładunków przewiezionych koleją, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu.

Tu trwają prace

W naszym regionie realizowane są następujące inwestycje: na linii kolejowej nr 18 Kutno – Toruń Główny (etap IV na odcinku Ostrowy – Toruń Główny); rewitalizacja linii nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża; przebudowa 15 peronów na 7 stacjach i przystankach: Zieleń, Turzno, Suchatówka, Książki, Gniewkowo, Papowo Toruńskie, Kamionki Jezioro i Rychnowo Wielkie (w ramach poprawy stanu infrastruktury obsługi podróżnych, etap IV na liniach rewitalizowanych w latach 2007 – 2013).
 
PLK przygotowują dokumentacje na modernizację następujących linii: nr 131 na odcinku Twarda Góra – Bydgoszcz – Inowrocław – Piotrków Kujawski); nr 207 z Grudziądza do granicy województwa; nr 353 Toruń Główny – Toruń Wschodni; nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni wraz z liniami stycznymi. Opracowane dokumenty będą podstawą do szczegółowego planowania inwestycji w regionie w nowej perspektywie finansowej. Realizacja uzależniona będzie od zabezpieczenia finansów.

Drugim torem w Bory Tucholskie

Wspomniana modernizacja linii nr 201 usprawni docelowo połączenia pasażerskie Bydgoszczy z Kaszubami z Trójmiastem. Zanim jednak to nastąpi, już w połowie marca samorząd województwa chce przywrócić ruch na starych torach

Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu – wyjaśnia nam Przemysław Zieliński.

Projekt nosi nazwę „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Przebudowane zostaną istniejące stacji oraz przystanki między Maksymilianowem a Gdynią, ale przede wszystkim dobudowany będzie drugi tor na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz trzeci tor już na terenie Trójmiasta między stacjami Gdańsk Osowa a Gdynia Główna. Cala linia zostanie zelektryfikowana.

Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów pasażerskich na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna zwiększy się do 160 km na godz., a towarowych do 120. Z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pojadą odpowiednio do 140 i 100 km na godz. A teraz prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka waha się od 30 do 120 km na godz., zaś towarowych 30-90.

To też może Cię zainteresować

Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.

Ogłoszenie przetargów na prace na odcinkach Maksymilianowo – Kościerzyna, Kościerzyna – Somonino, Somonino – Żukowo, Żukowo – Gdańsk Osowa, Gdańsk Osowa – Gdynia oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) planowane jest na lata 2022-2023. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2023-2027.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Wszystko wokół torunia. A gdzie pociąg z Bydgoszczy przez Kcynię do Gołańczy. Całbecki i Bruski co wy na to?
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie