W ubiegłym tygodniu gmina Lubicz rozstrzygnęła przetarg na dokumentację projektową przeprawy na Drwęcy wraz z drogami dojazdowymi. Inwestycja ma być realizowana w latach 2021 – 2023. Żelbetonowy most o prostej konstrukcji, ma być o długości 96 metrów i nośności 30 ton. Przeprawa ma być dwupasmowa (3,5 metra każdy z pasów), z dwumetrowym chodnikiem oraz dwumetrową ścieżką rowerową.
Przeprawa zostanie zlokalizowana w sąsiedztwie ul. Promowej w Nowej Wsi. Po drugiej stronie rzeki wyjedziemy na ul. Antoniewo w Lubiczu Dolnym w okolicach zakładu Jurmet. Jak informuje Urząd Gminy w Lubiczu, nowa inwestycja zakłada również alternatywną drogę do Torunia z Małgorzatowa, czyli części przemysłowej Lubicza Dolnego, która pobiegnie wzdłuż torów kolejowych i autostrady w stronę „ślimaka” przy Skodzie, co pozwoli wyeliminować ciężki ruch samochodowy z ul. Dworcowej.
- Moim zadaniem jest przede wszystkim ułatwić i usprawnić mieszkańcom poruszanie się po drogach lokalnych – informuje Marek Nicewicz, wójt Lubicza. - Pojawienie się mostu powinno wpłynąć także na inne aspekty życia gminy, m.in. przyciągnięcie potencjalnych inwestorów do Małgorzatowa w Lubiczu Dolnym. To z kolei ma istotne znaczenie dla dochodów gminy i przekłada się na kolejne inwestycje oraz nowe miejsca pracy. Przeprawa to także rozluźnienie sytuacji na krajowej „dziesiątce”, która od lat irytuje stojących w korkach mieszkańców gminy. Co istotne, przy trasowaniu dojazdów do mostu braliśmy pod uwagę przede wszystkim tereny przewidziane pod drogi już w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 1989 r., a potem z 2011 r.
Jak informuje gmina Lubicz, pierwszy etap inwestycji ma kosztować ok. 20 mln zł (ok. 14 mln zł most, natomiast 6 mln zł drogi dojazdowe). – Prowadzę poważne rozmowy na temat montażu finansowego przedsięwzięcia, ale w związku z tym, że są one w trakcie, to na razie nie mogę zdradzić szczegółów – dodaje wójt Lubicza.
