- Najgorzej jest w poniedziałki w godzinach 6.30-7.15, gdy wraz z mężem wjeżdżamy z naszej miejscowości na drogę wojewódzką numer 551 na wysokości Ostromecka i próbujemy dojechać do Bydgoszczy. W tym czasie sznur aut porusza się w żółwim tempie aż do Strzyżawy, czyli do skrzyżowania z krajową „osiemdziesiątką” tuż przed Mostem Fordońskim – opowiada pani Katarzyna, mieszkanka jednej z miejscowości.
Poniedziałki są najgorsze, ale dobrze nie jest aż do czwartku. W piątkowe poranki jest trochę luźniej.
Problem dotyczy nie tylko prawobrzeżnej części powiatu bydgoskiego (gmina Dąbrowa Chełmińska), ale także powiatu chełmińskiego, przez który droga 551, a także inne dochodzące do niej, przebiega. Wiele osób dojeżdża do Bydgoszczy do pracy, na uczelnie, do lekarza.
Tysiące pojazdów na dobę
Średnie dobowe natężenie ruchu dla dróg wojewódzkiej na Kujawach i Pomorzu (jest ich 1735 kilometrów) zmierzone podczas ostatniego generalnego pomiaru w roku 2020 wynosiło 3609 pojazdów na dobę. Natomiast na odcinku DW 551 Dąbrowa Chełmińska – Strzyżawa było to 10 tys. 048.
Największe natężenia ruchu (według pomiarów z 2020 r.) na drogach wojewódzkich występuje na DW 223 Bydgoszcz – Białe Błota (24 tys. 261 pojazdów na dobę), na DW 251 Żnin – Murczyn (16 tys. 156), na DW 238 Bydgoszcz – Tryszczyn (15 tys. 682).
- Tendencja dotycząca do natężenia ruchu tym odcinku DW 551 jest rosnąca – ocenia Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Dodaje, że w całym regionie trwa właśnie Generalny Pomiar Ruchu, dzięki któremu raz na 5 lat uaktualniane są dane dotyczące liczby pojazdów. W regionie wytypowano 222 punkty kontrolne.
Droga będzie zmodernizowana
Nasz rozmówca dodaje, że najbardziej obciążony fragment DW 551 między Nowym Dworem a Strzyżawą (3,2 km) będzie niedługo zmodernizowany. ZDW w Bydgoszczy ogłoszony zostanie dosłownie na dniach.
Inwestycja rozpisana jest na dwa zadania: Strzyżawa – osiedle Zabasta w Ostromecku i Zabasta – Nowy Dwór. Zarząd Dróg ogłosi wkrótce przetarg. Podbudowa drogi zostanie wzmocniona do większych nacisków, powstanie nowy dywanik asfaltowy, utwardzone pobocza, elementy bezpieczeństwa i nowe przystanki autobusowe.
- To cenna inicjatywa, ale zasadniczego problemu, wąskiego gardła, nie zlikwiduje. Pojawiają się głosy mieszkańców z naszego terenu, że dobrym rozwiązaniem byłoby wybudowanie na wysokości Ostromecka tak zwanego pasa rozbiegowego dla włączających się do ruchu. Tyle, że jest tu mało miejsca, są ograniczenia środowiskowe – komentuje Paweł Marwitz, przewodniczący Rady Powiatu Chełmińskiego, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Unisławiu.
Most Fordoński do przebudowy
Jako przewodniczący rady powiatu koresponduje z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy oraz z bydgoskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od dyrektora tej drugiej instytucji Paweł Marwitz otrzymał informację, iż w uzgodnieniu z Ministerstwem Infrastruktury procedowany jest programu przebudowy Mostu Fordońskiego.
W ramach tego zadania w Strzyżawie ma być przebudowane skrzyżowanie drogi krajowej nr 80 z wojewódzką 551 na rondo. Jednak o żadnych terminach na razie nie mówi się. Pan Paweł jest dobrej myśli – razem z pochodzącym z Torunia Arkadiuszem Myrchą, sekretarzem stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, będą zabiegać o wpisanie tego zadania do planu inwestycji.
Nie będzie „stopu” w Strzyżawie
Płynność ruchu na tym skrzyżowaniu ma wszakże doraźnie poprawić zmiana oznakowania - znak „stop” przy włączaniu się do ruchu z DW 551 na DK 80 zostanie wymieniony na „ustąp pierwszeństwa”.
Drogowcy mają to zrobić jak tylko poprawi się pogoda, ale dodatkowo muszą zmienić oznakowanie poziome, czyli wymalować pasy na jezdni.
Szefostwo bydgoskiej GDDKiA uważa, że po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń, właśnie na nią przeniesie się części ruchu z drogi krajowej, co poprawi sytuację na DW 551.
