Polacy lubią kupować warzywa i owoce "z samochodu", bo chcą prosto od producenta

Agata Wodzień
Agata Wodzień
Jacek Smarz/Polska Press
Zapewne zdarzyło wam się kupować np. ziemniaki "z samochodu" czy przyczepki na pobliskim targowisku. I nie jesteście w tym odosobnieni. Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta, dlatego samochód budzi większe zaufanie niż stragan, donoszą wyniki badań przeprowadzonych w ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych są przez Kantar Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Pandemia nie pozostała bez wpływu na nasze zakupy. Teraz częściej je planujemy. Nie chcemy już tak często bywać na zakupach, bardziej pilnujemy budżetu i staramy się nie marnować żywności, czyli oszczędzać.

- Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które „muszą być w domu”. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod impulsu, gdy coś się podczas zakupów spodoba - mówi Agata Zadrożna z Kantar Polska.

Gdzie kupujemy owoce i warzywa? Najchętniej blisko domu

Kiedy z pracy czy uczelni wracamy do domu, zakupy najchętniej robimy po drodze, w pobliżu nasze trasy. - Teoretycznie preferujemy bazarki, często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.

- Największą zaletą targów i zakupu jest wiara, że ​​sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę.

Przedstawicielka Kantar zaznacza, że wśród kupujących coraz większe znaczenie ma to, skąd pochodzi produkt, w warunkach był uprawiany i skąd był transportowany. - Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Powyższe sprawia, że samochód budzi większe zaufanie niż stragan („prosto z samochodu”). Podobnie mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że ​​sprzedaje osoba, która uprawia - opowiada Urszula Krassowska. - Warto zauważyć, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam.

Kupujemy to, co jest dostępne na miejscu, do którego się udaliśmy po warzywa i owoce. Mają jednak opinię drogich, dlatego zwracamy uwagę na promocje. Te częściej pojawiają się w sklepach i marketach, niż na targu.

Z „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” wynika, że konsumenci chcieliby, aby sklepy oferowały większy wybór warzyw i owoców. Zależałoby im na możliwości wyboru odmiany i kupienia odpowiedniej do planowanej potrawy lub preferencji smakowych. Widoczny jest duży sentyment do dawnych odmian owocowych. Wciąż funkcjonują ich nazwy, np. jabłek i gruszek.

- Warto Polakom pokazywać bogactwo wielość odmian w obrębie gatunku - mówi Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenie Sadów Grójeckich. - Bardzo byśmy chcieli, aby każdy znał dwie, trzy, i miał swoją ulubioną. Jako firma i jako branża budujemy postrzeganie walorów zdrowotnych, smakowych i emocje związane z konsumpcją. Chcemy, by na każdym talerzu połowę stanowiły warzywa i owoce, a obok tego talerza zawsze było miejsce dla jabłka.

Co bierzemy pod uwagę, kupując warzywa i owoce?

Dla konsumentów warzyw i owoców ważne są:

  • naturalność (postrzegana jako jak najmniej nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu nie w szklarni);
  • polskość (głównie ze względu na krótki czas transport i wspieranie polskich producentów);
  • przewidywalność smaku (porcja odmiana);
  • znajomość drogi, jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki.

Klienci na ogół nie zwracają uwagi na region (polski) pochodzenia ze względu na nieznajomość regionalnych odmian i ich właściwości. Autorzy badania odnotowali rosnący trend, jakim jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt gwarantuje m.in. możliwość dłuższego przechowywania.

Źródło: informacja prasowa

Będzie najazd traktorów na stolicę?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.