Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie nastolatki chcą mieć w przyszłości własny kanał w mediach społecznościowych. To praca ich marzeń

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Pandemia spowodowała, że życie młodych przeniosło się do internetu. Bardziej niż wcześniej czerpią stamtąd wyobrażenia o świecie
Pandemia spowodowała, że życie młodych przeniosło się do internetu. Bardziej niż wcześniej czerpią stamtąd wyobrażenia o świecie pixabay.com
Mieć własny kanał na YotuTubie, Instagramie czy TikToku – to marzenie niemal co drugiej nastolatki w Polsce. Eksperci biją na alarm, bo młodym ludziom brakuje wzorców, a przez pandemię nie mają szans, aby poznać pracę w różnych zawodach..

Zobacz wideo: Nowe objawy koronawirusa. To musisz wiedzieć!

Julia ma 12 lat i marzy o tym, aby zostać youtuberką. - Uwielbiam oglądać w internecie filmiki o makijażu i ciuchach – mówi Julka. - Zazdroszczę dziewczynom, które je nagrywają. To najlepsza praca na świecie. Dostaje się kosmetyki od różnych firm, testuje, a potem nagrywa o tym filmik i wrzuca do netu.

To też może Cię zainteresować

Aspiracje dziewczynek w Polsce - wyniki badania

Podobne marzenia jak Julka ma prawie co druga nastolatka. Tak wynika z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce” w dniach 2-5 marca br. przez IQS dla Fundacji Inspiring Girls Polska. (za wirtualnemedia.pl). Zapytano w nim dziewczęta w wieku 10-15 lat, czym chciałyby się zająć w przyszłości. Aż 48 proc. dziewczynek odpowiedziało, że chce prowadzić własny kanał w mediach społecznościowych takich, jak YouTube, Instagram czy TikTok.

Co piąta nastolatka chce się zająć projektowaniem stron internetowych lub grafiką komputerową, co dziesiąta - programowaniem. 18 proc. nastolatek widzi swoją przyszłość w zawodach prawniczych, nieco mniej – 17 proc. - marzy o pracy nauczycielki, dietetyczki lub trenerki osobistej.

Młodym ludziom brakuje innych wzorców

Eksperci nie mają wątpliwości, że za te wybory odpowiada brak innych wzorców, nieznajomość zawodów, ale i pandemia.

- Dziecko w wieku 10-15 lat swoje poglądy, wybory opiera jeszcze w dużej mierze na modelowaniu – mówi dr Joanna Rajang, psycholog i coach Personel System. - Widzi ono wokół siebie różne wzorce i na ich podstawie kształtuje swoje wyobrażenie, np. o danym zawodzie. Oglądając w internecie, np. youtuberki, dziewczynki widzą uśmiechnięte panie, które opowiadają o swojej pracy i sprawiają wrażenie, że ta aktywność przynosi im satysfakcję. Jeśli w dodatku youtuberka zaprasza odbiorców na spotkania, dziewczęta zaczynają mieć poczucie przynależności do grupy, co w tym wieku jest bardzo ważne. Warto zastanowić się, czy gdyby takie badania wykonać w innym okresie, nie podczas pandemii, wyniki byłyby takie same. Teraz dzieci są w domach, nie spotykają się i internet staje się niemal jedynym źródłem identyfikacji z grupą.

Młodzież nie wie, na czym polega dany zawód

Dr Joanna Rajang dodaje, że dzieci nie wiedzą, na czym polega praca w poszczególnych zawodach. - Często jedynym wyznacznikiem staje się wysokość płacy. Nastolatkowie mają przekonanie, że nie opłaca się podejmować pracy za niewielkie pieniądze. Nierzadko utwierdzają ich w tym rodzice. Tymczasem podjęcie przez młodego człowieka nawet mało płatnej pracy przynosi korzyści. Umożliwia na przykład poznanie swoich preferencji odnośnie sposobu wykonywania pracy, czy lubi pracę zmienną czy powtarzalną, czy lubi pracować w zespole czy sam, na ile motywuje go sukces i wyzwania. Dlatego też warto, aby rodzice tworzyli dzieciom okoliczności poznawania różnych zawodów właśnie poprzez pracę, a później rozmawiali z nim na temat wykonywanego zajęcia. Im więcej takich możliwości, tym lepiej.

- W dalszym ciągu młodzież ma problem ze znajomością środowiska pracy – mówi Paweł Kuzemko, doradca zawodowy i nauczyciel w Zespole Szkół Drzewnych w Bydgoszczy. - Nastolatkowie często nie mają pojęcia, jak wygląda w praktyce wykonywanie danego zawodu, a pandemia spowodowała, że ta wiedza jest jeszcze mniejsza. Obecnie w związku z nauką zdalną nie ma możliwości bezpośredniego spotkania się z klasą przez doradców ze szkół ponadpodstawowych. Przekazujemy uczniom online informacje o ofertach szkół, ale to nie zastąpi rozmowy czy wycieczek zawodoznawczych.

Widzą efekt pracy, ale nie wysiłek, jaki trzeba włożyć

Kuzemko podkreśla, że młodzież często opiera swoje wybory na wyobrażeniach o danej pracy. - Widzi tylko jej końcowy efekt. Przykładem mogą być tu właśnie youtuberzy czy influencerzy, których wskazywały dziewczęta w przytoczonym badaniu. Trudno dziwić się, że tak młode osoby wybrały takie zawody, bo są to wzorce, które mają pod ręką. Nie wiedzą natomiast, ile pracy trzeba włożyć w to, aby przebić się na rynku, nie biorą pod uwagę, że trzeba mieć też określone umiejętności, np. wypowiadania się, nawiązywania kontaktów, kompetencji informatycznych potrzebnych w tej działalności itp. Można to zresztą odnieść także do innych zajęć. Nastolatek nie zauważa wysiłku, jakiego wymaga osiągnięcie celu. Tymczasem pracodawcy cenią sobie chęć pracy, poznawania nowych rzeczy, uczelnia się, zaangażowanie pracownika. Tego natomiast coraz częściej wielu młodym ludziom brakuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska