Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik 3. Ile za telefon?

Małgorzata Wąsacz [email protected]
Elektroniczna faktura czy papierowy rachunek za telefon? Wszystko jedno. W razie kłopotów czy spornych sytuacji, to operator sam zajrzy do naszych faktur.
Poradnik 3. Ile za telefon?
Infografika Monika Wieczorkowska

(fot. Infografika Monika Wieczorkowska)

Musimy je przechowywać co najmniej przez pięć lat, jeśli chcemy skorzystać z odliczenia podatkowego.

Dziś w naszym poradniku bierzemy pod lupę rachunki za telefon. Przyjrzymy się fakturom, które wystawiają: Telekomunikacja Polska, Orange, Tele2, Netia, Dialog, Plus oraz Era.

Jak długo trzymać rachunki?
W Telekomunikacji Polskiej, ze względów podatkowych (odliczenie wydatków za internet) osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, firmy i instytucje muszą trzymać faktury przez 5 lat. Taki sam termin obowiązuje w przypadku przechowywania rachunków dla celów reklamacyjnych.

W Orange reklamacje usług telekomunikacyjnych mogą być wnoszone do 12 miesięcy od daty rachunku telefonicznego, a co za tym idzie rachunek w celach reklamacyjnych powinien być zachowany do 12 miesięcy wstecz.

Abonenci Tele2 i Netii powinni nie wyrzucać rachunków przez 5 lat, jeżeli na ich podstawie wystąpiła ulga na internet. W innych przypadkach abonent nie ma obowiązku trzymania rachunków. Wyjątkiem mogą być faktury opłacane na poczcie, gdzie część faktury stanowi podstemplowany druk przelewu, zamieszczony właśnie na fakturze. Takie dowody wpłaty warto zachować.

Reklamację abonent może złożyć do 12 miesięcy. Tele2 nie wymaga od abonentów oryginałów/kopii faktur do rozpatrzenia reklamacji.

Telefonia Dialog przechowuje kopie faktur na potrzeby skarbowo-podatkowe przez 5 lat od zakończenia roku, w którym faktura została wystawiona. Nie oznacza to jednak, że potem kopie są usuwane.

Z kolei abonenci Plusa nie muszą przechowywać rachunków. W przypadkach spornych mogą posłużyć się kopią faktury. Departament Reklamacji, w miarę potrzeby, ma wgląd do obrazów faktur klientów.

Jak zamówić fakturę elektroniczną?
Abonenci Telekomunikacji Polskiej muszą wypisać odpowiednie oświadczenie. Druk można otrzymać w salonach sprzedaży tp, można go także zamówić pod numerem 9393. Klienci Orange powinni w tym celu zajrzeć do serwisu internetowego operatora pod adresem www.orange.pl/on-line.

Abonenci Netii mogą zdecydować się na elektroniczny obraz faktury (EOF). Dzięki temu mają dostęp do obrazu faktury wkrótce po jej wystawieniu poprzez serwis internetowy Netia On-line - www.netiaonline.pl. Aby zamówić elektroniczny obraz faktury (pdf) wystarczy zalogować się do serwisu Netia On-line i zgłosić chęć aktywacji EOF. Na podany adres mailowy zostanie wysłane potwierdzenie zgłoszenia z prośbą o jego zatwierdzenie.

Klienci Plusa także mogą skorzystać z rachunku elektronicznego. Jego bezpłatnej aktywacji dokonują samodzielnie pod adresem www.ebok.pl

Na e-fakturę mogą się również zdecydować klienci Ery. Wystarczy, że wejdą na stronę: www.era.pl i zalogują się w części "Zarządzanie kontem".

Na razie o elektronicznej fakturze mogą pomarzyć abonenci Dialogu oraz Tele2.

Jak opłacać rachunki?
Oprócz standardowych form opłacania rachunków w kasach bankowych, na poczcie czy przez internet, klienci Telekomunikacji Polskiej mogą skorzystać z: polecenie zapłaty w banku (w większości prowizja wynosi 0 zł), z sieci płatności gotówkowej VIA - 3600 punktów oznaczonych logo VIA w kasach supermarketów, stacjach benzynowych i wypożyczalniach wideo lub mogą złożyć w banku zlecenie stałe (prowizja w zależności od banku i rodzaju konta).

Abonenci Orange dodatkowo mogą regulować rachunki w salony firmowych Orange oraz w niektórych salonach partner Orange.

Swoim klientom Tele2 oraz Netia proponuje polecenie przelewu. Wraz z fakturą klient otrzymuje wypełnione druki polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej. Klient może też sam wypełnić te formularze. W takim przypadku konieczne jest wpisanie numeru konta abonenta w treści przelewu oraz prawidłowego numeru konta bankowego z faktury. Każdy klient ma swój indywidualny numer konta bankowego.

Klienci Tele2 mogą skorzystać też polecenia zapłaty. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz Zgody na obciążenie rachunku lub skontaktować się z infolinią (0801 801 222) w celu zamówienia tego druku drogą pocztową. Jednakowo wypełnione dwa odcinki formularza należy przesłać listownie pod adresem korespondencyjny Tele2. Operator przekazuje formularz do banku klienta, po akceptacji którego zostaje uruchomiona ta metoda płatności. Klient otrzymuje wtedy fakturę z przekreślonym drukiem polecenia przelewu/wpłaty gotówkowej, z dopiskiem polecenie zapłaty. Dodatkową korzyścią dla wszystkich korzystających z usługi polecenia zapłaty jest darmowy biling.

W Netii istnieje możliwość płatności za pomocą polecenia zapłaty przez osoby trzecie. W tym celu oprócz druku Zgody na obciążenie rachunku należy wypełnić Oświadczenie Płatnika, które jest również dostępne na stroni internetowej Netii lub można je zamówić kontaktując się z infonetią.

Abonenci Tele2 mogą też opłacać rachunki w punktach VIA Moje Rachunki oraz Unikasa (prowizja wynosi 99 groszy brutto lub 1,75 zł - 1,99 zł. Najniższe prowizje, bo tylko 89 groszy brutto zapłacą klienci Netii, którzy zdecydują się opłacać rachunki w punktach Moje Rachunki, Żabka, Monetia. Dodatkowo klienci Netii mogą korzystać także ze zlecenia stałego. W tym celu należy wypełnić Upoważnienie realizacji stałego zlecenia ROR, które można pobrać ze strony internetowej bądź zamówić kontaktując się z infonetią, albo otrzymać w banku klienta. Następnie takie upoważnienie musi zostać poświadczone pieczęcią banku klienta i przesłane do Netii.

Swoim klientom Dialog proponuje następujące formy płatności: zlecenia opłacania rachunku przez ROR / lub rachunek bieżący w banku prowadzącym rachunek bankowy klienta (o ile bank obsługuje tę formę płatności), polecenie zapłaty, przekaz pocztowy lub przelew na rachunek bankowy operatora, zapłata rachunku w sieciach obsługi płatności: Unikasa, Moje rachunki, Transkasa, Wygodne rachunki.
Polecenie zapłaty swoim klientom oferuje także Plus. Mogą oni również płacić m.in. przez internet, poprzez zlecenia stałe z karty kredytowej oraz jednorazowe zlecenie zapłaty kartą w automatycznym serwisie autoryzacyjnym, dzwoniąc z telefonu komórkowego na nr 2608. Ponadto do dyspozycji klientów są salony firmowe oraz autoryzowani przedstawiciele handlowi sieci. Opłaty za rachunek telefoniczny klient sieci Plus może dokonać również w sklepach, supermarketach oznaczonych znakiem Moje Rachunki oraz Unikasa, jak również w oddziałach banków i Poczty Polskiej.

Z kolei w Erze można opłacać faktury za pomocą polecenia zapłaty, zlecenia stałego z rachunku bankowego, stałego zlecenia obciążenia karty kredytowej (to forma polecana abonentom mającym zagraniczne karty kredytowe, a nie posiadającym konta w polskim banku). Mogą też płacić w sieciach VIA-Moje Rachunki, Unikasa i TransKasa.

Poradnik 3. Ile za telefon?
Infografika Monika Wieczorkowska

(fot. Infografika Monika Wieczorkowska)

Co się stanie, jeśli pieniądze za rachunek wpłyną po terminie?
W Telekomunikacji Polskiej opóźnienie w płatności faktur powoduje naliczenie odsetek ustawowych. Ich aktualne oprocentowanie wynosi 13 proc. Odsetki naliczane są na kolejnej fakturze po wpływie pieniędzy na konto TP.

W Orange opłata za opóźnioną płatność nakładana jest w przypadku, gdy dojdzie do blokady połączeń wychodzących.

W Tele2 odsetki ustawowe naliczane są od wpłaty dokonanej z opóźnieniem na poczet zaległej faktury, a nie do kwoty tej faktury lub salda zaległości. Najniższa nota obciążeniowa za odsetki wystawiana jest na kwotę 10 zł brutto, przy czym pod uwagę brane są tylko odsetki naliczone w ciągu ostatnich 6 miesięcy - oznacza to, że nota za odsetki zostanie wystawiona dopiero wtedy, gdy jej zbiorcza wartość przekroczy 10 zł brutto po zliczeniu wszystkich odsetek z okresu nie dłuższego niż 6 miesięcy wstecz.

Odsetki ustawowe spóźnialskim naliczają także Plus oraz Dialog.

W Erze w przypadku opóźnienia w płatnościach decyzja o naliczeniu karnych odsetek jest rozpatrywana indywidualnie.

Ile kosztuje billing? Kiedy można go zamówić?
W Telekomunikacji Polskiej biling, czyli szczegółowy wykaz połączeń, jest bezpłatny. Można go zamówić wysyłając pismo pod adresem wskazanym na rachunku TP. Można także korzystać z bezpłatnego wykazu połączeń na www.tp.pl (wystarczy mieć konto na portalu).

W Orange rachunek szczegółowy jest usługą abonamentową płatną zgodnie z cennikiem (w ofercie Orange abonament, Twój Plan, Plan Na Rozmowy, Nowy Twój Plan oraz Jedna Idea. Opłata nie dotyczy klientów korzystających z kwot deklarowanych Premium, oraz klientów posiadających starsze plany taryfowe np: Idea Optima, Nowa Idea Optima, Mega, Plan Codzienny). Jeśli klient chciałby włączyć/wyłączyć usługę może to zrealizować poprzez ORANGE BOK *100 lub ORANGE ABO *500. Można także korzystać z bezpłatnego dostępu do rachunku szczegółowego poprzez serwis Orange On-line www.orange.pl/ on-line
Szczegółowy wykaz połączeń, który klient zamawia na stałe kosztuje 2,44 zł brutto. Natomiast biling zamówiony jednorazowo kosztuje 6,10 zł brutto. Biling można zamówić w dowolnej chwili w okresie do 12 miesięcy.

W Tele2 biling, który klient zamawia na stałe, kosztuje 2,44 zł brutto. Natomiast biling zamówiony jednorazowo to wydatek 6,10 zł brutto. Biling można zamówić w dowolnej chwili w okresie do 12 miesięcy.

Każdy klient Netii ma bezpłatny dostęp do bilingu poprzez serwis internetowy Netia On-line - www.netiaonline.pl. Aby z niego skorzystać wystarczy wpisać w polu: "Nazwa użytkownika" numer konta abonenta, znajdujący się w górnej części każdej faktury za usługi Netii - "Hasło" numer PIN wpisany na umowie z Netią. Jeżeli klient chce dodatkowo zamówić papierowy biling wysłany pocztą, musi zapłacić 6,10 zł brutto.

Telefonia Dialog za biling (do 150 pozycji) w Biurze Obsługi Klienta kasuje 3,65 zł brutto. Za każde kolejne 50 pozycji trzeba zapłacić 61 groszy brutto. Biling przesłany listem zwykłym kosztuje odpowiednio: 4,88 zł brutto i 67 groszy brutto, a wysłany listem poleconym: 7,32 zł i 67 groszy brutto.

W Plusie rachunek telefoniczny oraz biling dotyczący usług abonamentowych klienci otrzymują bezpłatnie. Z kolei duplikat bilingu kosztuje 6,10 zł brutto. Duplikat można otrzymać za okres ostatnich 12 miesięcy od daty zgłoszenia stosownego wniosku. Natomiast wykaz połączeń dotyczących usług Simplus i Mixplus można uzyskać w salonie firmowym operatora. Kosztuje on 30,5 zł brutto i zawiera dane z ostatnich 120 dni.

Natomiast klienci Ery biling otrzymują bezpłatnie, podobnie jak duplikat faktury. Opłata jest pobierana jedynie za jednorazowy duplikat - 6,10 zł brutto.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska