Trójstronne porozumienie dotyczy budowy nowego 1,5 kilometrowego odcinka między Grochowcem a Niechorzem (Siedlisko), który połączy wschodni węzeł planowanej obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 z drogą wojewódzką nr 241, której inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. Nowa droga połączy się z planowanym rondem. Oprócz drogi krajowej i wojewódzkiej do skrzyżowania z ruchem okrężnym dochodzić będzie droga gminna na Jastrzębiec. Trasa umożliwi całkowite wyprowadzenie tranzytu z centrum miasta i poprawę bezpieczeństwa.
- Z przeprowadzonych badań wynika, że połowa ruchu napływającego do Sępólna Krajeńskiego z południa, to ruch z drogi krajowej nr 25 od strony Bydgoszczy. Druga połowa to z kolei pojazdy wjeżdżające drogą wojewódzką 241 od strony Więcborka i dalej z Poznania. Tak zwana mała obwodnica wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy napływający od strony Poznania oraz usprawni przejazd aut jadących od strony Bydgoszczy w kierunku Więcborka – wyjaśnia Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna.
-Wykorzystamy szansę jaką daję budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej i dostosujemy do niej również układ dróg wojewódzkich. Nowa trasa nie tylko rozwiąże problem uciążliwego tranzytu. Poprawi również bezpieczeństwo mieszkańców i lepiej skomunikuje tereny inwestycyjne – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Porozumienie ws. "małej obwodnicy" Sępólna
Jak informuje Urząd Marszałkowski w Toruniu, w pierwszej kolejności zostanie opracowane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowego przebiegu drogi wojewódzkiej. Szacuje się, że dokumentacja pochłonie 300 tysięcy złotych. Sfinansuje ją po równo gmina Sępólno, powiat sępoleński i samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, który jest liderem zadania. Zapisy o podziale kosztów na budowę obejścia Sępólna w ciągu drogi wojewódzkiej nr 241 zawarte zostały w podpisanym porozumieniu w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.
- Studium określi przebieg trasy i będzie też podstawą do uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Na tej podstawie będzie można następnie zlecać dalsze prace projektowo-wykonawcze. Przygotowane dokumentacji zajmie około dwóch lat. Wszystkie strony będą wspólnie działały na rzecz pozyskanie funduszy krajowych i zewnętrznych – informuje Beata Krzemińska, rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Niebawem podlegający marszałkowi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy ogłosi przetarg na przygotowanie dokumentacji.
- Do budowy kujawsko-pomorskich obwodnic planujemy wykorzystać środki unijne na lata 2021-27. Warto jednocześnie podkreślić, że w oparciu o środki województwa w tym roku rozpoczęliśmy remonty innych odcinków tej trasy w powiecie sępoleńskim. Kierowcy korzystają już ze zmodernizowanych odcinków drogi wojewódzkiej nr 241 Więcbork-Zboże oraz Trzciany-Sikorz. Wzmocniliśmy jezdnię, odnowiliśmy oznakowanie i wykonaliśmy pobocza – dodaje wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.
Podpisy pod porozumieniem złożyli marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, starosta sępoleński Jarosław Tadych, wicestarosta Andrzej Marach i burmistrz Sępólna Krajeńskiego Waldemar Stupałkowski. W spotkaniu uczestniczył przewodniczący sejmikowej Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury Tadeusz Pogoda.
Podpisanie porozumienia w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu na budowę obejścia Sępólna - zdjęcia:
