Port może powstać na lewym brzegu Wisły w zakolu, przy którym woda jest głęboka i nie będzie problemu z wejściem barek .
To pierwszy krok do budowy portu i terminali przeładunkowych na wagony kolejowe i tiry. Takie miejsce nazywa się fachowo platformą multimodalną.
- Budowa platformy dobrze skomunikowanej z siecią drogową i kolejową oraz śródlądowymi drogami wodnymi będzie niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla gospodarki regionu - komentuje Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Nie wiadomo wszak kiedy ta wizja zmaterializuje się. W studium szacuje się tylko, że w roku 2028 przeładunki towarów mogą wynieść 2,9 barek mln ton rocznie, a przychody operacyjne projektu 15 mln zł (przy kosztach eksploatacji i utrzymania na poziomie 4,5 mln zł). W roku 2054 przychody mają sięgnąć 23 mln zł (przy kosztach 6,8 mln).
Wielka barka dopłynie dziś do Bydgoszczy, a wszystko w ramach projektu EMMA. Będzie się działo!
- Nie znamy jeszcze konkretnych dat budowy portu, bo te uzależnione są od wielu czynników, w tym powodzenia kolejnych przedsięwzięć - wyjaśnia Stanisław Wroński, pełnomocnik marszałka ds. dróg wodnych. - Mam na myśli kontynuację projektu, któremu nadaliśmy nazwę EMMA Extension. W jego ramach planujemy co najmniej dwa rejsy promujące korzyści z rozwoju żeglugi na Noteci i Kanale Bydgoskim oraz Wiśle. Tymi szlakami popłyną barki załadowane towarami. Będziemy szukać armatorów zainteresowanych tym projektem i przedsiębiorców, którzy zechcą przewieźć w ten sposób towar.
Studium lokalizacji portu opracowane zostało wspólne przez samorząd województwa i władze Bydgoszczy, i w ramach międzynarodowego projektu EMMA (zakładał zwiększenie świadomości społeczeństwa o korzyściach, jakie niesie transport morski i śródlądowy).
Inne efekty projektu EMMA to między innymi identyfikacja „wąskich gardeł” na śródlądowych drogach wodnych, opracowanie dokumentu charakteryzującego towarowe jednostki pływające po polskich rzekach i kanałach, udział w przygotowaniu Planu Poprawy Konkurencyjności, czyli diagnozy stanu żeglugi śródlądowej w obrębie Bałtyku, a także identyfikacja przedsiębiorstw zainteresowanych korzystaniem z transportu wodnego i analiza potencjału nowych usług żeglugowych.
50-metrowa barka z kontenerami w Bydgoszczy [zdjęcia]
Podjęto też prace dotyczące sporządzenia studium przebiegu drogi wodnej E70 na odcinku Odra-Wisła, a przy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy powstało Centrum Informacji i Promocji Śródlądowych Dróg Wodnych.
Budżet Kujawsko-Pomorskiego na ten projekt wyniósł 363 tys. euro, przy 85-procentowym dofinansowaniu w ramach transnarodowego programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. Interreg realizuje 21 partnerów: z Finlandii, Szwecji, Niemiec, Litwy i Polski oraz 43 partnerów stowarzyszonych z 6 krajów. Budżet wynosi 4,4 miliona euro.
