Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. - Nie było tak źle - oceniają uczniowie ze szkół w Kujawsko-Pomorskiem

Karolina Rokitnicka
Karolina Rokitnicka
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Dominik Fijałkowski
Dominik Fijałkowski
Monika Smól
Monika Smól
Wojciech Alabrudziński
Wojciech Alabrudziński
Do próbnego egzaminu przystąpili m.in. ósmoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Bydgoszczy
Do próbnego egzaminu przystąpili m.in. ósmoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Bydgoszczy Arkadiusz Wojtasiewicz
Ósmoklasiści mogą odetchnąć z ulgą. Za nimi próbny egzamin z języka polskiego. - Nie było tak źle - mówili uczniowie z szkół w Kujawsko-Pomorskiem. Dla niektórych próbny test był bardzo łatwy, inni mieli mieszane uczucia.

Zobacz wideo: Nowe objawy koronawirusa. To musisz wiedzieć!

Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego rozpoczął się w środę 18 marca 2021 o godz. 9. Na napisanie testu uczniowie mieli 120 minut (tak samo będzie podczas prawdziwego egzaminu). W tym roku zakres materiału, jaki musieli opanować uczniowie był mniejszy niż w poprzednich latach z powodu nauki zdalnej.

To też może Cię zainteresować

Ósmoklasiści sami wybierali lekturę obowiązkową

Na próbnym egzaminie z języka polskiego ósmoklasiści odpowiadali na pytania dotyczące fragmentów „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza oraz tekstu autorstwa ks. Tischnera pt. „Człowiek”. Pojawiły się też zadania dotyczące zasad ortografii i interpunkcji.

Młodzież miała do wyboru dwa tematy wypracowania. W tym roku wyjątkowo nie było wskazanej lektury obowiązkowej, do której zwykle należało się odwołać – młodzież mogła ja sobie wybrać. Ograniczono się do dwóch form: rozprawki i opowiadania.

Próbny egzamin ósmoklasisty – tematy wypracowań do wyboru

  • W każdym jest coś, co zasługuje na podziw innych. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.
  • Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który przekonał Cię podczas spotkania, że w życiu warto podejmować ryzyko. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.

Wypracowanie, które mieli do napisani ósmoklasiści, musiało liczyć co najmniej 200 słów.

- Jestem bardzo zadowolona, trafiłam w dziesiątkę – mówi Zosia Lewandowska, ósmoklasistka z SP im. Kazimierza Górskiego w Rojewie. - Czułam, że będzie „Pan Tadeusz” i moje przewidywania się sprawdziły. Żadne zadania mnie nie zaskoczyły. Tekst ks. Tischnera pt. „Człowiek”, do którego trzeba było odpowiedzieć na pytania, był bardzo przyjemny. Cieszyłam się też, że przećwiczyłam sobie zadanie, w którym trzeba było uzasadnić związek grafiki na okładce książki z jej treścią. Podobne zadanie było w repetytorium, z którego się uczyłam. Chociaż planowałam, że napiszę rozprawkę, niemal w ostatniej chwili zdecydowałam się na opowiadanie. Wybrałam „Kamienie na szaniec”, ponieważ dobrze znam i lubię tę lekturę.

Próbny egzamin z języka polskiego nie sprawił trudności również Mariuszowi Balcerzakowi, ósmoklasiście z SP z podbydgoskiej Brzozy. - Według mnie był to drugi najłatwiejszy test z polskiego, jaki pisałem – mówi - Co prawda, niezbyt ucieszyłem się z „Pana Tadeusza”, bo nie jest to moja ulubiona lektura, ale dałem sobie radę. Jeśli chodzi o wypracowanie, to wybrałem rozprawkę. Oparłem się na „Kamieniach na szaniec” i książce pt. „Pamięć nieulotna”, którą bardzo lubię. Trochę trudniejsze były zadania do tekstu ks. Tischnera. Ponadto po raz pierwszy spotkałem się z zadaniem, w którym trzeba było odnieść się do czyjejś wypowiedzi na forum, ale temat - „Czy warto pielęgnować dawne zwyczaje” - bardzo mi odpowiadał, więc sądzę, że tym zadaniem zaplusuję. Ogólnie jednak nie było źle i całość napisałem dość szybko.

- Nie byłam specjalnie zadowolona z „Pana Tadeusza” – mówi również Magda Szamałek z SP w Brzozie. - Uważam, że jest to lektura trudna do zrozumienia i interpretacji. Na szczęście zadanie było opracowane tak, że w załączonym fragmencie można było znaleźć odpowiedzi na pytania do tekstu. W podobny sposób przygotowane zostały pytania odnoszące się do tekstu filozoficznego ks. Tischnera. Zdecydowałam się pisać rozprawkę. Wybrałam „Kamienie na szaniec” i „Quo Vadis”. Ułatwieniem dla nas było dołączenie spisu lektur do arkusza. Czasu na napisanie egzaminu było wystarczająco dużo. Spokojnie opowiedziałam na pytania i napisałam rozprawkę. Na bieżąco sprawdzałam, ile czasu mi zostało. Wyszłam kwadrans przed zakończeniem egzaminu. Trochę mnie zdziwiło, że sporo osób kończyło wcześniej, bo jednak nad testem trzeba było trochę pomyśleć. Po próbnym egzaminie wiem, że powinnam popracować nad interpunkcją.

Na próbny test 8 klas trzeba było dobrze znać lektury

- Na pewno trzeba było się skupić na teście, napisanie wymagało koncentracji – mówi Stanisław Kołodziejczyk z SP nr 14 przy ul. Bukowej we Włocławku. - Nie było dla nas zaskoczenia, na lekcjach ciągle przygotowujemy się do egzaminów. Pytania dotyczyły klasyki, trzeba było się wykazać znajomością lektur, by dobrze napisać, między innymi „Pana Tadeusza”. Ponadto trzeba było też odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu „Człowiek” ks. J. Tischnera.

- Pisało się dobrze, wcale się nie stresowałam – mówi Anna Wesołowska, także z SP nr 14 we Włocławku. - To jest ważne, by się nie denerwować i być dobrze nastawionym. Warto rozwiązywać przykładowe arkusze z internetu, warto rozwiązywać tego dużo, by być przygotowanym na to, co może już być na tym oficjalnym egzaminie. „Pan Tadeusz” trochę mnie na początku zaskoczył, ale w sumie było to proste, poradziłam sobie.

- Mimo że to była tylko próba, to podchodziliśmy do niej poważnie. Był nawet stres. Egzamin był średnio trudny. Przygotowania w domu nie są łatwe, mamy konsultacje online, nawet po południami, ale w szkole jest jednak łatwiej się uczyć - mówi Kornelia Bruzdewicz z SP nr 1 w Golubiu-Dobrzyniu

Wiktoria Kucińska z SP nr 1 w Golubiu-Dobrzyniu dodaje: - Poziom trudności egzaminu oceniam na średni. Najwięcej kłopotu sprawiło końcowe zadanie dotyczące rozprawki i "Pana Tadeusza".

Ósmoklasiści zadowoleni, że sami mogli wybrać utwory literackie

Jak informuje dyrektor Wojciech Helak, w SP nr 16 w Inowrocławiu do próbnych egzaminów przystąpili wszyscy uczniowie funkcjonujących tam dwóch klas ósmych, czyli 37 osób.

- Próbny egzamin z języka polskiego nie był bardzo trudny, choć niektóre zadania okazały się podchwytliwe. Plusem było to, że w pracy pisemnej można było odwołać się do dowolnej lektury, a nie jak w latach poprzednich do konkretnej. Jeśli taki poziom trudności będzie na prawdziwym egzaminie, to można go zdać bez problemu – zauważa Marcelina Wesołek z klasy 8 b w SP 16 w Inowrocławiu.

- Egzamin z języka polskiego nie był trudny - mówią jednogłośnie Martyna Jankowska, Nikola Bobowiak i Jagoda Janowska, uczennice SP1 w Chełmnie. - W mojej opinii egzamin był łatwy i przyjemnie się go pisało – dodaje Jagoda Janowska. - Poszło mi super. Już po godzinie miałam wszystko napisane – łącznie z opowiadaniem, ponieważ je też wybrałam. W czwartek egzamin z matematyki, którego zdecydowanie bardziej się obawiam, bo z polskim nie miałam nigdy problemu, a z matematyką jest raz lepiej, raz gorzej.

Wielkiej próby 8 klas nie było przez koronawirusa

Próbny egzamin ósmoklasisty z języka polskiego nie odbył się natomiast w SP 4 w Chełmnie. - Nie przeprowadzamy go w tym tygodniu, ponieważ nauczyciele są na kwarantannie - mieli dodatnie wyniki testów na Covid-19 - mówi Marlena Nowak, wicedyrektor SP4. - Egzaminy zostały przełożone na koniec marca i mamy nadzieję, że wówczas uda się je przeprowadzić.

Próbny egzamin ósmoklasisty w reżimie sanitarnym

Z powodu pandemii próbny egzamin ósmoklasisty odbywa się w reżimie sanitarnym, ale uczniowie bez problemu stosowali się do wytycznych. - Do szkoły trzeba było wejść w maseczce, ale w sali mogliśmy ją już zdjąć, z czego skorzystałem. Przy wejściu obowiązkowo dezynfekowaliśmy ręce, a oprócz długopisu i wody nic więcej nie można było wnieść na egzamin. Wszystko poszło sprawnie – dodaje Mariusz Balcerzak, ósmoklasista z SP w Brzozie.

W czwartek 18 marca 2021 o godz. 9 - próbny egzamin ósmoklasistów z matematyki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie