https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Program naprawczy dla Grudziądza uchwalony. Radni KO i SOG zgodzili się. Na "nie" byli radni PiS-u

PA
Program naprawczy dla miasta przyjęty przez radnych trafi teraz do RIO.
Program naprawczy dla miasta przyjęty przez radnych trafi teraz do RIO. Piotr Bilski/archiwum
To była już kolejna z serii nocnych sesji za obecnych władz. Obrady zakończyły przed godz. 23. Głosami radnych Koalicji Obywatelskiej i Sojuszu Obywatelski Grudziądz wszystkie uchwały dotyczące m.in. programu naprawczego w ramach którego zostały wprowadzone podwyżki zostały podjęte. Przeciwko byli radni Prawa i Sprawiedliwości.

Najdłuższa dyskusja dotyczyła zgody na wprowadzenie programu naprawczego dla Grudziądza, którego głównym założeniem jest uzyskanie pożyczki z budżetu Ministerstwa Finansów na oddłużenie szpitala. Prezydent chce wnioskować o 320 mln zł, choć w Ministerstwie dla wszystkich ubiegających się samorządów o takie wsparcie zarezerwowano 250 mln zł.

Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza tłumaczył, że pulę można zwiększyć, a jeśli nie otrzymamy całej kwoty to dopełni się ją kredytem pod Grudziądzki Holding Komunalny. - Chciałbym podkreślić, że pożyczka z rządu jest zdecydowanie na niższym oprocentowaniu, niż kredyt pod Holding dlatego tak bardzo zależy nam na jej uzyskaniu - wyjaśnia Maciej Glamowski.

Andrzej Wiśniewski, radny PiS: - Jaki rząd odda w wasze ręce takie pieniądze? Większe niż przygotował dla wszystkich znajdujących się w trudnych sytuacjach samorządach w Polsce? Jaki rząd pozwoli na to tym, którzy utopili miasto?!

Aby jednak uzyskać pożyczkę, należy m.in. uzyskać pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej dla uchwalonego w czwartek podczas sesji nadzwyczajnej - programu naprawczego.

CZYTAJ TEŻ: Kryzys! RIO wzywa Grudziądz do przygotowania planu naprawczego. Co to oznacza dla mieszkańców?

Program też uwzględnia szereg podwyżek, które uderzą w kieszenie mieszkańców Grudziądza. M.in. wyższe ceny biletów za przejazdy komunikacją miejską, parkowanie, podatków od nieruchomości.

Oświadczenia w tej sprawie wydał każdy z klubów radnych. Radni SOG i KO uzasadniali dlaczego zagłosują "za", a PiS-u dlaczego mówią głośne "nie".

Róża Lewandowska, radna Sojuszu Obywatelski Grudziądz: - Rozpoczęliśmy proces powrotu do stabilizacji, przywracania miastu szansy rozwoju. Mieszkańcy chcą żyć w mieście przyjaznym, zadbanym. Wychodzimy do grudziądzan z różnorodnymi formami spędzania czasu wolnego. Od kilku miesięcy jedyne wsparcie opozycji to nieustanna krytyka, brak współpracy. Powinniśmy działać wspólnie, ponad podziałami politycznymi na rzecz Grudziądza. Nie widzę do tej pory wsparcia ani od wojewody, ani od marszałka. Jednak dzięki wprowadzeniu programu naprawczego pojawia się przed nami realna szansa pozyskania ogromnego wsparcia rządowego sięgającego nawet do 320 mln zł. Nie mówimy, że je otrzymamy, ale taka możliwość jest. Miasto zastaliśmy z potężnym długiem i musimy to spłacić. Mamy świadomość, że są to decyzje trudne i niepopularne dla nas i dla mieszkańców. Mamy do rozważenia: likwidacja szpitala czy jego restrukturyzacja. W grę wchodzi tylko opcja numer dwa, ale trzeba go oddłużyć. By tak się stało, miasto musi mieć stabilny budżet. Aby to się powiodło trzeba zmodyfikować wpływy do budżetu. Podwyżki to nie widzimisię obecnych władz, niestety to bolesna konieczność spowodowana wzrostem cen i usług. Dlatego klub SOG będzie głosował za przyjęciem programu naprawczego.

Paweł Napolski, radny Koalicji Obywatelskiej: - Ustabilizowanie finansów szpitala i miasta jest niezwykle trudne. Tylko wspólnymi działaniami można pójść do przodu. Zdajemy sobie sprawę, że transakcja przejęcia zdecydowanej większości zobowiązań szpitala w momencie przekształcenia go w spółkę kapitałową spowoduje chwilowe zachwianie wskaźników finansowych naszego miasta. Jednak działania wprowadzane w ramach tzw. "Pakietu Glamowskiego" pozwolą w krótkim czasie zbilansować finanse. Popieramy plan prezydenta i program naprawczy. Nie mamy wyboru, musimy przyjąć ten program i liczyć że opinia RIO nie będzie polityczna. Głosowanie przeciwko temu programowi, to zgoda na ustalenie kształtu naszego budżetu przez RIO co w konsekwencji w naszej ocenie będzie oznaczało likwidację grudziądzkiego szpitala. Biorąc odpowiedzialność za grudziądzan, głosujemy za tym programem.

Piotr Rohde, radny SOG: - Proszę o zrozumienie mieszkańców. Czy my jako radni mamy w ogóle jakiś wybór, by zagłosować inaczej niż za programem naprawczym? Jeśli ktoś zagłosuje inaczej, to tak jakby głosował za wprowadzeniem komisarza. A wówczas on może wprowadzić jeszcze bardziej drastyczne podwyżki niż obecnie proponowane jak również może doprowadzić do likwidacji szpitala.

Andrzej Witkowski, radny PiS
:- Zastanówmy się głęboko nad tym co robimy. Szpital po przekształceniu w spółkę upadnie, bo nie zbilansuje się. Mam nadzieję, że przekształcenie będzie opóźnione do maksimum. Co wtedy, gdy rząd wdroży program oddłużeniowy dla szpitali publicznych a my już będziemy mieli spółkę?

Jakie podwyżki proponują władze Grudziądza? M.in. w górę mają pójść ceny biletów komunikacji miejskiej, podatek od nieruchomości, opłaty parkingowe. Ponadto Strefa Płatnego Parkowania ma zostać poszerzona. O nowych stawkach, na kolejnych kartach. Proponowane podwyżki mają wejść w życie od stycznia 2020 r. Będą głosowane na najbliższej, nadzwyczajnej sesji w czwartek. Czy zgodzą się na nie radni? Początek sesji o 16.30. * prezentowane na kolejnych kartach podwyżki, to tylko najważniejsze z nich. Całość opublikujemy wkrótce.

Władze Grudziądza "zaciskają" pasa, ale... kosztem mieszkańc...

Co powiedział prezydent Grudziądza, Maciej Glamowski? - Kadencja, która przypadła mi w udziale, jest ogromnym wyzwaniem. Oddaję temu miastu moją wiedzę ekonomiczną, moje codzienne zaangażowanie oraz moją wiarygodność. Nie ma prostych rozwiązań skomplikowanych problemów. Chciałbym jednak podkreślić, że podejmowane działania dotyczą zadań, z których większość i tak musiałaby zostać zrealizowana, niezależnie od programu naprawczego. Wszystkie te zmiany mają na celu nie tylko usprawnienie w mieście tego, co działa nieodpowiednio, ale również realne zwiększenie dochodów do miejskiego budżetu. Ale aby nie być gołosłownym, szukamy też oszczędności w istniejących wydatkach i wprowadzamy je razem z całym pakietem programu naprawczego miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 53

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
25 października, 23:48, Gosc:

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

27 października, 08:16, Optymista:

Jak nie ma nic w Grudziądzu? A syf, bród i patologia na kazdym rogu? A monopole tętniące życiem w porze wieczorowo-nocnej. A piekny rynek z przypudrowanymi kamienicami wraz z mieszkającym tam elementem. A wszechobecne stylowe graffiti zapalonych i wiernych kibiców piłki i żużla. Gdzie się nie pójdzie to tylko zakazane mordy chleja piwsko po kątach, a planty po weekendzie wygladaja jak pobojowisko. Kto normalny i ma troche pieniedzy mieszka na obrzeżach i ma samochód także ciężko już takich spotkać na ulicach. Jakby miasto mialo pieniądze to dalej byłby syf na ulicach bo patologia niczego nie szanuje. Ciągle będą wybijane szyby na przystankach, przewracane i wyrywane znaki czy połamane ławki. Zreszta większość jest już pogodzona z takim stanem rzeczy, wiadomo że jak się coś zmieni to na gorsze. Taka juz jest przytłaczająca rzeczywistość wspaniałego Grudziądza.

Doskonale ujęte.

G
Gość
25 października, 23:48, Gosc:

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

27 października, 08:16, Optymista:

Jak nie ma nic w Grudziądzu? A syf, bród i patologia na kazdym rogu? A monopole tętniące życiem w porze wieczorowo-nocnej. A piekny rynek z przypudrowanymi kamienicami wraz z mieszkającym tam elementem. A wszechobecne stylowe graffiti zapalonych i wiernych kibiców piłki i żużla. Gdzie się nie pójdzie to tylko zakazane mordy chleja piwsko po kątach, a planty po weekendzie wygladaja jak pobojowisko. Kto normalny i ma troche pieniedzy mieszka na obrzeżach i ma samochód także ciężko już takich spotkać na ulicach. Jakby miasto mialo pieniądze to dalej byłby syf na ulicach bo patologia niczego nie szanuje. Ciągle będą wybijane szyby na przystankach, przewracane i wyrywane znaki czy połamane ławki. Zreszta większość jest już pogodzona z takim stanem rzeczy, wiadomo że jak się coś zmieni to na gorsze. Taka juz jest przytłaczająca rzeczywistość wspaniałego Grudziądza.

Norę z tego miasta przez lata zrobili i robią dalej. Do koncesji na alkohol to oni się nadają, ale nie do rządzenia. Gadali o patologii a kolejne monopolowe ludziom serwują i oni o dobru mieszkańca się wypowiadają? No śmieszni ludzie, albo ludzi za idiotów mają. Siedzę tu od 12 lat i ogólnie ok, ale miasto zaniedbane na co wielu zwraca uwagę. Menelstwo niby zawsze się spotka, ale patrząc na wielkość miasta tu powoli staje się przesadą. Rządy nieudolne. Jak może miasto się rozwijać jak nie mają np. 800tyś na drogę i sknerzą, a dają 2 czy 3 mln na klub? Takie rzeczy tylko w Grudziądzu chyba. Przyjdzie znajomek poklepuje po plecach, dacie? Damy Rysiu damy co tam. Tak to wygląda. Te kluby to już dawno nie sponsor tylko sprzedane być powinny. Tylko się chyba boją, że ktoś rozgoni to całe towarzystwo z tych klubów. Ja jako ewentualny sponsor w życiu bym złotówki nie dał tu ani na piłkę ani na żużel, chyba, że przejmuję to i robię po swojemu i tyle. A jak nie to robić w takim wymiarze na jaki nas stać. Koniec kropka. Już dawno normalni ludzie powinni pogonić całe to towarzystwo. Ciągną miasto regularnie na dno. Czy nikt tego nie widzi. Na moje to może sobie i kto z Katowic dojeżdżać i rządzić byle miał pomysł na rządzenie. Tu póki co jest kompletna nieudolność.

O
Optymista
25 października, 23:48, Gosc:

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

Jak nie ma nic w Grudziądzu? A syf, bród i patologia na kazdym rogu? A monopole tętniące życiem w porze wieczorowo-nocnej. A piekny rynek z przypudrowanymi kamienicami wraz z mieszkającym tam elementem. A wszechobecne stylowe graffiti zapalonych i wiernych kibiców piłki i żużla. Gdzie się nie pójdzie to tylko zakazane mordy chleja piwsko po kątach, a planty po weekendzie wygladaja jak pobojowisko. Kto normalny i ma troche pieniedzy mieszka na obrzeżach i ma samochód także ciężko już takich spotkać na ulicach. Jakby miasto mialo pieniądze to dalej byłby syf na ulicach bo patologia niczego nie szanuje. Ciągle będą wybijane szyby na przystankach, przewracane i wyrywane znaki czy połamane ławki. Zreszta większość jest już pogodzona z takim stanem rzeczy, wiadomo że jak się coś zmieni to na gorsze. Taka juz jest przytłaczająca rzeczywistość wspaniałego Grudziądza.

M
Moje miasto takie piękne.
26 października, 20:58, Doktor Alban:

Rzucacie tu teksty typu PO to, albo Pis tamto. Czy nie rozumiecie, że to ani PO ani Pis nie są tu winni. Zobaczcie kim są Malinowski, Sikora albo Wiśniewski. Malinowski był wiceprezydentem u Wiśniewskiego. Sikora wypłynął u Wiśniewskiego. Potem się przebarwil. Potem w 2018 znów chciał lizać pisowskie lody. To są zwykli karierowicze, którzy idą tam, gdzie wieje i gdzie czują korzyść.

Myślicie, że jakby rządził Wiśniewski, Sikora i Nowak to długu by nie było? Byłby dokładnie taki sam albo i większy...

Ale ktoś na Malinę głosował 3 razy pod rząd, pomimo, że miasto i szpital tonęły w długach. No ale Malina przez X lat nie podnosił cen za bilety komunikacji pomimo wielokrotnego wzrosty kosztów, tylko dokładał do tego z podatków. Walił kasę na kluby sportowe, więc miał poparcie kibiców. Organizował "Igrzyska" - sylwestry, śniadania na trawie, koncerty. Sikora półtora roku przed wyborami wystrzelił z wielkimi projektami ścieżek rowerowych jakby nie można było wcześniej. Zastaw się a postaw - byleby PR'owo było cacy i pisano o nich dobrze. A gawiedź myślała, że to wszystko za darmo, że z nieba spada i tak ziarnko do ziarnka robi się dług. Glamowski nie lepszy, też idzie w te PR'owe igrzyska na których chyba tylko zyska Pan Rhode - "wielki" społecznik. Tymczasem tu trzeba zacisnąć pasa i zacząć czyścić tę "stajnię Augiasza". Skoro radni i Pan Glamowski zaserwują nam serię podwyżek, to z drugiej strony powinna być seria cięć budżetowych na wszelkie bzdury i ozdobniki (typu plakaty "zmieniamy miasto dla ciebie"). IMO Budżet Obywatelski powinien też być zamrożony na parę lat - bo to wszystko dziś jest robione de fakto z kredytów. Ale - kogo to. Obudzimy się jak przyjdzie nam mieszkańcom spłacać po 10 tysięcy od łabka.

d
drugi sort

kocham miasto Grudziądz ale ten co był 30 lat temu,kiedy każdy mieszkaniec miał pracę a miasto żyło ,tętniło życiem az chciało się żyć,nie rozumiem dlaczego my mieszkańcy musimy odpowiadać za długi szpitala,Ja ich nie zrobiłam i na szczęście nie skorzystałam z usług szpitala ,ale co się dzieje na sorze to jest masakra,9 godzin czekania na decyzje lekarza to chyba coś jest nie tak,dlaczego ja mam płacić za bilet mzk drożej?co tym uzdrowię szpital chyba nie,wystarczy ze musiałam płacić na jego budowę cegiełkę niby było dobrowolne ale pod przymusem,jedno mnie zastanawia jak młodzi z stąd prysną a emeryci umrą co z nami bedzie

D
Doktor Alban

Rzucacie tu teksty typu PO to, albo Pis tamto. Czy nie rozumiecie, że to ani PO ani Pis nie są tu winni. Zobaczcie kim są Malinowski, Sikora albo Wiśniewski. Malinowski był wiceprezydentem u Wiśniewskiego. Sikora wypłynął u Wiśniewskiego. Potem się przebarwil. Potem w 2018 znów chciał lizać pisowskie lody. To są zwykli karierowicze, którzy idą tam, gdzie wieje i gdzie czują korzyść.

Myślicie, że jakby rządził Wiśniewski, Sikora i Nowak to długu by nie było? Byłby dokładnie taki sam albo i większy...

G
Gość

Ciekawe że po wyborach ogłosili program naprawczy. Pewnie nowy stary poseł kazał czekać. A jeśli dadzą na Olimpię to ludzie na ulice powinni wyjść. Zrzucać się na pensje dla prokurenta? To chyba już przeginka będzie. Niepotrzebny nam klub na takim poziomie. Młodym dać. Inne dyscypliny rozwijać. To nie królowa brytyjska że z podwładnych ma żyć ten klub.

G
Gość
26 października, 12:12, Miasto nie-szczęście:

Pan Wiśniewski nie ma moralnego prawa wypowiadać się ws. szpitala i miasta. Jako prezydent sam był jednym z tych, "którzy utopili miasto"! Kiedy 20 lat temu ŚP Tafelski chciał zrobić porządek ze Szpitalem i Nowakiem - to Wiśniewski stał na czele ruchu oporu przeciw tym działaniom. Dzięki temu wygrał wybory w 2002 roku i zaraz przywrócił Nowaka na stanowisko dyrektora. Dziwy mnie, że Glamowski nie przypomni tych historii i nie rozliczy prawdziwych winowajców - teraz sam zaczyna uchodzić za głównego "złego". Korzenie problemów tkwią w historii sprzed 20 lat, kiedy szpital miał tylko 20 mln. długu i Tafelski chciał to wyprostować - cały szpital i całe miasto było przeciwko niemu.

Masz rację oczywiście, a oni dalej co robili? Zobacz co się od lat wyprawia w tym mieście. Wszystko rządy pt. Lekką ręką. Na podstawy nie ma, a zobacz jakie dotacje idą i gdzie? Ja wiem, że te 2 może 3 czy 5 mln miasta nie uratuje. Ale nie można tak podchodzić. Od takich małych rzeczy się zaczyna. Oni tu wyjeżdżają z oszczędnościami, podwyżkami biletów parkingów, a tu już o kolejnym wydatku na ponad milion słychać na klub i wykonanie modernizacji. Zero rozumu. Ja mogę płacić i 9zł za godzinę za parking, jak ten Grudziądz ma pięknieć i to pomoże, ale nie przy obecnym podejściu władzy. Tu jest problem. Coś się zaczęło oni przez kolejne lata dopełnili reszty. Grudziądz jest w totalnej zapaści i maraźmie taka smutna prawda.

M
Miasto nie-szczęście

Pan Wiśniewski nie ma moralnego prawa wypowiadać się ws. szpitala i miasta. Jako prezydent sam był jednym z tych, "którzy utopili miasto"! Kiedy 20 lat temu ŚP Tafelski chciał zrobić porządek ze Szpitalem i Nowakiem - to Wiśniewski stał na czele ruchu oporu przeciw tym działaniom. Dzięki temu wygrał wybory w 2002 roku i zaraz przywrócił Nowaka na stanowisko dyrektora. Dziwy mnie, że Glamowski nie przypomni tych historii i nie rozliczy prawdziwych winowajców - teraz sam zaczyna uchodzić za głównego "złego". Korzenie problemów tkwią w historii sprzed 20 lat, kiedy szpital miał tylko 20 mln. długu i Tafelski chciał to wyprostować - cały szpital i całe miasto było przeciwko niemu.

G
Gość
25 października, 22:06, Tomas:

Zastali miasto z długami. Patrzcie ich. Rada w większości ta sama i zaskoczeni. Długi na nich spadły. Mieszkańcy ich chyba narobili. Stali murem za poprzednikiem, a teraz zaskoczenie. Spadło jak grom z jasnego nieba. Trwonią pieniądze od lat co chcą to robią i zdziwieni. Nawet nie wiedzieli co w Olimpii się dzieje, gdzie pieniądze, na co poszły i tego się nie dowiemy. Ale przyznawać potrafili. Kto to zrobił? Nie wiedzieli później w kasie miasta ile brakuje. Nie wiem, nie wiedziałem, byłem zapewniany. Skarbnik jak się gorąco zrobiło to chyba pierwszym pociągiem z Grudziádza wyjechał. Weźcie ludzie nie bądźcie śmieszni i już do reszty się nie kompromitujące.

25 października, 22:24, Gość:

masz 100 % racji

Masz rację ale prezydent G tego nie widzi, stworzył masę etatów, w UM rzecznik posiada rzecznika, w spółkach miejskich dyrektorów zatrzęsienie, pytam więc gdzie ta restytulizacja, zacznij pan panie G od siebie plan naprawczy!!!!!!!!!

G
Gość

Prezydent wprowadza u nas mały Gdańsk włącznie z cenami. Lekarze w naszym szpitalu zarabiają kosmiczne pieniądze A my o najniższych dochodach w Polsce mamy wspomóc finansowo heh żenujące. Nie wspomnę o tym że dzięki Bogu sporadycznie korzystam z usług w naszym szpitalu ale te również odbiegają od zwykłych norm, poszanowania pacjenta A na wizytę u specjalisty czeka się po dobrych kilka miesięcy, więc aby nie czekać na uboczne skutki zazwyczaj idzie się prywatnie niejednokrotnie w szpitalu ?

G
Gość
25 października, 23:48, Gosc:

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

Zobacz co było z teatrem. Koszt remontu wzrósł to przesunęli środki przeznaczone na remont ulicy Rapackiego. Tam zabrali, tu dali to tam już nie zrobili, teraz ruszył. Do przetargów nie ma z czego dołożyć. Te się przeciągają albo rezygnują bo zwyczajnie nie ma. Jakie inwestycje? Tu nie ma powalających inwestycji. Ludzie ocknijcie się.

G
Gość
25 października, 23:48, Gosc:

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

Dokładnie. Zobacz te obiekty które są. Zobacz Olimpię. Nawet zadbać przez lata nie potrafili o to co mają. Środki przeżarte. A tam hala w której zimą jak na dworze, wszystko zaniedbane. Reklam nawiedzane na obiekcie biurowym byle jakich , że nie wiadomo czy nawet pieniądze z tego tytułu wnoszą. Oni tu o rozwoju dzieci i sporcie młodzieżowym. Lekkoatletyka leży w tym klubie. Więcej sam włożysz niż z tego wyciągniesz taka prawda. Bez pieniędzy ani rusz. A drużyna piłkarska nawet autokaru nie ma. Stary sprzedali niedawno za 20 parę tysięcy bodaj bo za tyle był wystawiony, chyba że na złom to dali. Podobno nawet spawany usilnie. Na mecze czym jeździć nie mieli. Komedia.

G
Gosc

800 mln zadłużenia a tu nic nie ma. Miasto widmo. Prawie miliard zadłużenia a tu nie ma porządnego basenu hali widowiskowej sali koncertowej. Generalnie nie ma tu nic . A miliard zadłużenia jest

G
Gość

A co to zmieni. To miasto to tak jest trup. Już gorzej być nie może w tym gównianym mieście

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska