1 z 7
Przewijaj galerię w dół
Eksport jachtów z Polski...
fot. 123RF.com

Eksport jachtów z Polski
Choć na drogach i w powietrzu króluje zagraniczny kapitał, polskie firmy świetnie radzą sobie na morzach i oceanach – w produkcji łodzi i jachtów ustępujemy jedynie USA. W tej niezwykle luksusowej branży jesteśmy więc światowym potentatem. Krajowe stocznie produkują nieco taniej niż ich zachodni konkurenci, w niczym nie ustępując im pod względem technologii, materiałów czy designu.

Statki pasażerskie, towarowe i promy zamykają drugą dwudziestkę towarów dominujących w polskim eksporcie. Najwięksi krajowi producenci (m.in. Delpia Yachts, Sunreef czy Balt Yachts) sprzedają swoje łodzie przede wszystkim do Francji, Niemiec, Holandii i Skandynawii, ale coraz częściej realizują również zamówienia spoza Europy: USA, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Chin.

Co ciekawe, wśród rynków docelowych eksportu łodzi i jachtów można znaleźć takie miejsca, jak Bahamy, Antigua i Barbuda czy Liberia, a w Europie – Malta i Cypr. To efekt tzw. taniej bandery: nowi właściciele z całego świata rejestrują swoje statki w egzotycznych państwach, by płacić niższe podatki i koszty pracownicze. Z takiego rozwiązania korzysta m.in. Polska Żegluga Morska. Wszystkie z 59 statków największego armatora w kraju pływają pod obcymi banderami.

Pełen raport portalu iKalkulator dostępny jest tutaj [link]

Zobacz wideo - Danonki z polskiego mleka trafiają do 20 państw na świecie. Wszystko dzięki zmodernizowanej fabryce

Źródło: X-news/Agencja TVN

2 z 7
Lokomotywa polskiej gospodarki ma cztery koła, kierownicę i...
fot. 123RF.com

Lokomotywa polskiej gospodarki ma cztery koła, kierownicę i klakson. Branża motoryzacyjna stanowi największą część krajowego eksportu. Ale przemysł elektromaszynowy kryje jeszcze kilka innych eksportowych hitów.

Zobacz też: Co 3. zjadana na świecie pieczarka pochodzi z Polski. Nasze hity eksportowe

Jak podaje Ikalkulator.pl, w ubiegłym roku produkty przemysłu elektromaszynowego stanowiły blisko 40 proc. polskiego eksportu i 38 proc. importu. Te liczby robią wrażenie – niemal co drugi sprzedawany za granicę produkt pochodził właśnie z tej kategorii! Śmiało można więc powiedzieć, że to właśnie ta gałąź przemysłu stanowi fundament polskiej gospodarki.

Jakie produkty z tego segmentu są polskimi hitami eksportowymi i gdzie sprzedajemy ich najwięcej? Zobacz na kolejnych slajdach...

3 z 7
Branża motoryzacyjna w Polsce...
fot. 123RF.com

Branża motoryzacyjna w Polsce
Listę 50 pozycji towarowych dominujących w eksporcie Polski w 2017 r. w raporcie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii otwierają części i akcesoria samochodowe oraz kompletne samochody osobowe – razem składają się na niecałe 9 proc. krajowego eksportu. Motoryzacja dokłada do polskiej gospodarki jeszcze jedną cegiełkę: w pierwszej dziesiątce najczęściej eksportowanych towarów znalazły się również samochody ciężarowe (w 2016 r. na 18. miejscu), których łączna wartość w eksporcie za ubiegły rok wyniosła 2 673,1 mln euro.

Zobacz zdjęcia: Poznań Motor Show to nie tylko motoryzacja. Atrakcji wystarczy dla wszystkich

Jeśli w XVI w. byliśmy spichlerzem Europy, dziś jesteśmy jej największą montownią - podają eksperci Ikalkulatora. Motoryzacja pozostaje branżowym liderem polskiego eksportu już od dekady, każdego roku poprawiając swój wynik. Spora w tym zasługa dwóch samochodowych gigantów: Opel Manufacturing Poland oraz Fiat Chrysler Automobiles Poland. Ten pierwszy ma w Polsce dwa zakłady produkcyjne (w Gliwicach i Tychach), ten drugi – dziewięć (samochody, części i akcesoria Fiata produkowane są w Tychach, Bielsku-Białej, Sosnowcu i Skoczowie). Swoje samochody w Polsce składa również Volkswagen, który w podpoznańskiej Wrześni ma największy zakład produkcyjny w Europie.

Powstające w Polsce samochody, części i akcesoria trafiają nie tylko na rynki Europy Zachodniej (przede wszystkim do Niemiec, Włoch i Czech), ale również do USA czy Australii. Łącznie w ubiegłym roku sprzedaliśmy samochody osobowe za 6,9 mld euro, a jeszcze więcej (8,2 mld euro) wydaliśmy na importowane pojazdy.

4 z 7
Autobusy i tramwaje z Polski...
fot. 123RF.com

Autobusy i tramwaje z Polski
W ostatnich latach polską specjalnością stały się również autobusy i tramwaje. Co istotne, za ich sukces odpowiadają przede wszystkim polskie firmy, na czele z bolechowskim Solarisem i bydgoską Pesą. Ten pierwszy w ubiegłym roku mógł się pochwalić tytułem „Bus of the Year”, przyznanym przez europejskie stowarzyszenie ACE dla elektrycznego modelu Solaris Urbino.

Zobacz też: Strefa Biznesu z Dortmundu. Deutsche Bahn zaprezentowało Linka z Pesy

– W pierwszym roku naszej zagranicznej działalności dostarczyliśmy do klientów z Czech i Niemiec 7 autobusów. Dzisiaj poza granicami Polski jeździ kilkanaście tysięcy pojazdów marki Solaris. Można je spotkać w 32 krajach w ponad 700 miastach. Eksport stanowi corocznie około 70-80 proc. całej sprzedaży – mówi Mateusz Figaszewski, Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju E-mobilności i PR.

Autobusami Solarisa jeżdżą m.in. mieszkańcy Berlina, Hamburga, Drezna czy szwedzkiego Vasteras. Z kolei tramwaje bydgoskiej Pesy obsługują pasażerów w Moskwie, Kijowie i Sofii.

Pozostały jeszcze 2 zdjęcia.
Przewijaj aby przejść do kolejnej strony galerii.

Polecamy

TOP 9 najlepszych gier o czołgach. Od symulatora po szaloną rozwałkę

TOP 9 najlepszych gier o czołgach. Od symulatora po szaloną rozwałkę

Cztery pojazdy zderzyły się w Łysomicach pod Toruniem. Jedna os. trafiła do szpitala

Cztery pojazdy zderzyły się w Łysomicach pod Toruniem. Jedna os. trafiła do szpitala

Konsola za grosze, na której zagrasz we wszystkie gry swojego dzieciństwa. To możliwe

Konsola za grosze, na której zagrasz we wszystkie gry swojego dzieciństwa. To możliwe

Zobacz również

Po tragedii w Niewieścinie. Nie żyją cztery osoby. Jaka kara dla kierowcy ciężarówki?

Po tragedii w Niewieścinie. Nie żyją cztery osoby. Jaka kara dla kierowcy ciężarówki?

Cztery pojazdy zderzyły się w Łysomicach pod Toruniem. Jedna os. trafiła do szpitala

Cztery pojazdy zderzyły się w Łysomicach pod Toruniem. Jedna os. trafiła do szpitala