https://pomorska.pl
reklama

Via Pomerania kiedyś może powstanie. Jednak priorytetem jest zakończenie zaplanowanych już dróg szybkiego ruchu

Marek Weckwerth
DK25 na odcinku Mąkowarsko – Obodowo to obraz nędzy i rozpaczy, który ma się zmienić na lepsze. Czy jednak powstanie tu kiedyś Via Pomerania?
DK25 na odcinku Mąkowarsko – Obodowo to obraz nędzy i rozpaczy, który ma się zmienić na lepsze. Czy jednak powstanie tu kiedyś Via Pomerania? Marek Weckwerth
Priorytetem dla resortu infrastruktury jest dokończenie układu dróg szybkiego ruchu w Polsce. Inne zadania, w tym trasa Via Pomerania, będą mogły być podjęte po zapewnieniu finansowania.

Tak wynika z odpowiedzi wiceministra Infrastruktury Stanisława Bukowca na apel Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie budowy drogi ekspresowej Via Pomerania, która miałaby przeciąć Pomorze i Kujawy z Ustki do Bydgoszczy, Inowrocławia i Konina. Odpowiedź przygotowana z upoważnienia ministra wpłynęła na ręce Elżbiety Piniewskiej, przewodniczącej sejmiku. Radni już się z nią zapoznali.

Cele są dawno wyznaczone

Wiceminister (jeden z trzech) infrastruktury i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, wyjaśnił iż docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów 15 maja 2004 roku i cele te widnieją w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033). W Krajowym Funduszu Dróg zarezerwowano na to 302,1 mld zł.

Na Pomorzu Środkowym oś dróg w układzie wschód – zachód stanowią przede wszystkim ekspresowe S6 i S10, zaś w układzie północ-południe S11.

Droga S6 od Szczecina do Trójmiasta, której budowę rozpoczęto w 2015 roku, jest już na końcowym etapie realizacji. Odcinki między Koszalinem Bożepolem Wielkim zostaną oddane w tym i następnym roku. Inwestycja pochłonie ok. 14 mld zł.

Trasa S10 jest dopiero w początkowej fazie budowy – prace rozpoczęły się na odcinku Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo oraz od Stargardu do Piły. Stanisław Bukowiec nie wspomina o rozpoczęciu budowy S10 Bydgoszcz – Toruń). Robi to natomiast w przypadku S11 - od Bobolic do Szczecinka.

W kwietniu 2024 roku zakończona została rozbudowa (za 190 mln zł) 13-kilometrowego odcinka DK21 Ustka – Słupsk. W ciągu DK21 planowana jest budowa (trwają prace przygotowawcze) obwodnicy Słupska i Kobylnicy (szacowany koszt 290 mln zł).

DK 25 będzie rozbudowana

Równocześnie w korytarzu postulowanej drogi ekspresowej (Via Pomerania – dop. autora) Ustka – Słupsk - Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz – Inowrocław – Konin „podejmowane są działania na istniejących drogach krajowych niższych klas w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku lub też budowy obwodnic w ramach Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020 – 2030” – czytamy w odpowiedzi na postulat sejmiku województwa.

Prowadzone są prace związane z rozbudową prawie 10-kilometrowego odcinka DK25 od Człuchowa (woj. pomorskie) do granicy z Kujawsko-Pomorskiem (143 mln zł). W planach jest budowa obwodnicy Człuchowa (22,2 km) w ciągu drogi nr 22 (500 mln zł).

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W trakcie są prace przygotowawcze do kompleksowej rozbudowy drogi nr 25 w ramach 7 zdań (odcinków) na w sumie ponad 37 kilometrach od granicy województwa do Bydgoszczy (640 mln zł).

Wiceminister przypomina, że na DK25 powstaną też obwodnice Kamienia Krajeńskiego (2,5 km i 90 mln zł) i Sępólna (6,4 km i 190 mln zł), Nowej Wsi Wielkiej (6,4 km, 116 mln zł) i Strzelna (9,1 km, 261 mln zł) - w przypadku tego ostatniego miasta DK25 pokrywa się z DK15.

Rozpoczęły się prace przygotowawcze do rozbudowy DK25 w Wielkopolsce od Ślesina do Konina (ok. 25 mln zł).

Bukowiec nie wspomina wszakże o rozpoczętej już budowie (w ramach jednego zadania wraz z pierwszym odcinkiem S10) obwodnicy podbydgoskiej Brzozy w ciągu DK15.

Szansa pojawi się, jak będą pieniądze

„W wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych, powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna infrastruktura drogowa” – zapewnia wspomniany jeden z szefów Ministerstwa Infrastruktury.

Z uwagi na przewidziane limity finansowe, inne zadania, jak przedmiotowa droga ekspresowa, będą mogły być podjęte po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację – konkluduje wiceminister.

* Od siebie dodajmy, że Via Pomerania miałaby duże znaczenie dla obronności kraju, bowiem łączyłaby Ustkę (gdzie planuje się rozbudowę portu wojennego dla celów NATO) z Bydgoszczą (tu funkcjonuje m.in. Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO) oraz z Inowrocławiem (56. Baza Lotnicza – jednostka śmigłowców bojowych).

Toteż parlamentarzyści z naszego regionu oraz z Pomorza jednym głosem wspierają pomysł budowy Via Pomeranii.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Podlej tym jeżówki w czerwcu, a twój ogród utonie w kwiatach

Podlej tym jeżówki w czerwcu, a twój ogród utonie w kwiatach

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska