Tak wynika z odpowiedzi wiceministra Infrastruktury Stanisława Bukowca na apel Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie budowy drogi ekspresowej Via Pomerania, która miałaby przeciąć Pomorze i Kujawy z Ustki do Bydgoszczy, Inowrocławia i Konina. Odpowiedź przygotowana z upoważnienia ministra wpłynęła na ręce Elżbiety Piniewskiej, przewodniczącej sejmiku. Radni już się z nią zapoznali.
Cele są dawno wyznaczone
Wiceminister (jeden z trzech) infrastruktury i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, wyjaśnił iż docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów 15 maja 2004 roku i cele te widnieją w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033). W Krajowym Funduszu Dróg zarezerwowano na to 302,1 mld zł.
Na Pomorzu Środkowym oś dróg w układzie wschód – zachód stanowią przede wszystkim ekspresowe S6 i S10, zaś w układzie północ-południe S11.
Droga S6 od Szczecina do Trójmiasta, której budowę rozpoczęto w 2015 roku, jest już na końcowym etapie realizacji. Odcinki między Koszalinem Bożepolem Wielkim zostaną oddane w tym i następnym roku. Inwestycja pochłonie ok. 14 mld zł.
Trasa S10 jest dopiero w początkowej fazie budowy – prace rozpoczęły się na odcinku Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo oraz od Stargardu do Piły. Stanisław Bukowiec nie wspomina o rozpoczęciu budowy S10 Bydgoszcz – Toruń). Robi to natomiast w przypadku S11 - od Bobolic do Szczecinka.
W kwietniu 2024 roku zakończona została rozbudowa (za 190 mln zł) 13-kilometrowego odcinka DK21 Ustka – Słupsk. W ciągu DK21 planowana jest budowa (trwają prace przygotowawcze) obwodnicy Słupska i Kobylnicy (szacowany koszt 290 mln zł).
DK 25 będzie rozbudowana
Równocześnie w korytarzu postulowanej drogi ekspresowej (Via Pomerania – dop. autora) Ustka – Słupsk - Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz – Inowrocław – Konin „podejmowane są działania na istniejących drogach krajowych niższych klas w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku lub też budowy obwodnic w ramach Rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020 – 2030” – czytamy w odpowiedzi na postulat sejmiku województwa.
Prowadzone są prace związane z rozbudową prawie 10-kilometrowego odcinka DK25 od Człuchowa (woj. pomorskie) do granicy z Kujawsko-Pomorskiem (143 mln zł). W planach jest budowa obwodnicy Człuchowa (22,2 km) w ciągu drogi nr 22 (500 mln zł).
W trakcie są prace przygotowawcze do kompleksowej rozbudowy drogi nr 25 w ramach 7 zdań (odcinków) na w sumie ponad 37 kilometrach od granicy województwa do Bydgoszczy (640 mln zł).
Wiceminister przypomina, że na DK25 powstaną też obwodnice Kamienia Krajeńskiego (2,5 km i 90 mln zł) i Sępólna (6,4 km i 190 mln zł), Nowej Wsi Wielkiej (6,4 km, 116 mln zł) i Strzelna (9,1 km, 261 mln zł) - w przypadku tego ostatniego miasta DK25 pokrywa się z DK15.
Rozpoczęły się prace przygotowawcze do rozbudowy DK25 w Wielkopolsce od Ślesina do Konina (ok. 25 mln zł).
Bukowiec nie wspomina wszakże o rozpoczętej już budowie (w ramach jednego zadania wraz z pierwszym odcinkiem S10) obwodnicy podbydgoskiej Brzozy w ciągu DK15.
Szansa pojawi się, jak będą pieniądze
„W wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych, powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna infrastruktura drogowa” – zapewnia wspomniany jeden z szefów Ministerstwa Infrastruktury.
Z uwagi na przewidziane limity finansowe, inne zadania, jak przedmiotowa droga ekspresowa, będą mogły być podjęte po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację – konkluduje wiceminister.
* Od siebie dodajmy, że Via Pomerania miałaby duże znaczenie dla obronności kraju, bowiem łączyłaby Ustkę (gdzie planuje się rozbudowę portu wojennego dla celów NATO) z Bydgoszczą (tu funkcjonuje m.in. Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO) oraz z Inowrocławiem (56. Baza Lotnicza – jednostka śmigłowców bojowych).
Toteż parlamentarzyści z naszego regionu oraz z Pomorza jednym głosem wspierają pomysł budowy Via Pomeranii.
