Wotum zaufania i absolutorium zarządowi województwa kujawsko-pomorskiego udzielone - ten punkt 57. sesji Sejmiku Wojewódzkiego wzbudzał najwięcej emocji. Zapytaliśmy radnych Katarzynę Lubańską i Michała Krzemkowskiego o opinie na temat prac zarządu województwa w 2022 roku. Jak zagłosowali, jakie widzą plus, a jakie minusy w działaniach zarządu województwa w ubiegłym roku?
Katarzyna Lubańska (Koalicja Obywatelska), przewodnicząca Komisji Pracy, Pomocy Społecznej i Bezpieczeństwa; wiceprzewodnicząca Komisji Kultury i Dziedzictwa Narodowego; członek Komisji Polityki Regionalnej, Rozwoju Województwa i Infrastruktury
Czy w głosowaniu nad udzieleniem absolutorium poparła pani zarząd województwa?
Głosowałam "za" udzieleniem absolutorium marszałkowi województwa.
Jakie są największe sukcesy zarządu województwa w 2022 roku?
Głosowałam "za", ponieważ mamy do czynienia z budżetem rozwojowym. Jest to budżet rekordowy, jeżeli chodzi o inwestycje - aż 656 747 282, 27 złotych zabezpieczono w nim na ten cel. A to stanowi aż 43 procent wydatków ogólnych. Ponadto, wypracowaliśmy nadwyżkę budżetową w wysokości 56,5 mln złotych. Obniżyliśmy z kolei zadłużenie województwa o 17,5 mln złotych. Oddanych do użytku zostało ponad 80 km zmodernizowanych dróg wojewódzkich. W poprzednim roku został oddany do użytku Wojewódzki Szpital Zespolony w Toruniu. Koszt tej inwestycji sięgnął 654 mln złotych, w tym 200 mln złotych przeznaczono na zakup wyposażenia. Został również zakupiony nowy tabor kolejowy za 172 mln złotych. Oczywiście, oprócz inwestycji twardych, prowadzone są liczne zadania w zakresie pomocy społecznej - wartości 25 mln złotych, a pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej wyniosły około 38 mln złotych. Na działania w zakresie wspierania rodziny przeznaczyliśmy niemal 11 mln złotych.
Co trzeba uznać za porażkę zarządu województwa w 2022 roku?
Oczywiście, zdarzają się również niepowodzenia. Mamy inwestycje, którym trzeba nadać nowy bieg. Do takich należą np. modernizacja pałacu w Wieńcu, remont szpitala we Włocławku, który skonsumuje 102 ze 155 mln złotych. Trzeba jednak zauważyć, że zadania te realizowane są w dość trudnym okresie: pandemia, wojna na Ukrainie, inflacja.
Michał Krzemkowski (Prawo i Sprawiedliwość), przewodniczący Komisji Promocji i Ochrony Zdrowia; członek Komisji Rewizyjnej; członek doraźnej Komisji Wyróżnień Honorowych; członek doraźnej Komisji Statutowej
Czy w głosowaniu nad udzieleniem absolutorium poparł pan zarząd województwa?
Tak, jak cały klub Prawa i Sprawiedliwości, zagłosowałem przeciw. Dlaczego? Ponieważ nie widzę sukcesów w 2022 roku. Wykonanie budżetu jest dalekie od planu, jaki miał zrealizować Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zasadniczą kwestią, która zdecydowała o takim głosowaniu były niezrealizowane inwestycje drogowe, które wcześniej zostały zaplanowane. Wydano tylko 50 procent przewidzianych środków.
Jakie są największe sukcesy zarządu województwa w 2022 roku?
Sukcesem, ale połowicznym, jest zakup pięciu składów pociągów. Jednak nie był to priorytet. Zdecydowano się na ten zakup, dlatego, że wolno wydawane były środki z RPO m.in. na modernizacje dróg. Składy zostały kupione, mimo iż województwo kujawsko-pomorskie nie posiada swojej spółki przewozowej, więc będą one dzierżawione przewoźnikom. Poprawie uległ proces budowy ścieżek rowerowych w województwie, ale i tu nie zrealizowano wszystkich inwestycji.
Co trzeba uznać za porażkę zarządu województwa w 2022 roku?
Porażką jest połowicznie wydatkowanie zaplanowanych środków na projekty promocji gospodarczej, przy jednoczesnym ogromnym wzroście wydatków na promocję województwa, a więc Marszałka i Zarządu Województwa. Wzrosły z 5 do 12 mln złotych. To działania typowo przedwyborcze, których nie popieramy. Porażką jest także to, że zrezygnowano z budowy linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego i Trzcińca. Marszałek nie przewidział tej inwestycji w następnej perspektywie finansowej, ponieważ - jak twierdzi- nie ma na to wystarczających pieniędzy. Według mnie skapitulował zanim spróbował te środki znaleźć.Ta linia stanowiłaby szybkie połączenie Torunia z lotniskiem, a także dodatkową komunikację z Portem Lotniczym dla mieszkańców Bydgoszczy. Ponadto, nie wydano też wielu środków przewidzianych na wykonanie dokumentacji, szczególnie tych dotyczących inwestycji drogowych w rozpoczynającej się perspektywie finansowej 2021-2027. Inwestycje te więc będą miały opóźnienie. Nie powiodło się także w niektórych działaniach inwestycyjnych z zakresu kultury, oświaty, zdrowia czy pomocy społecznej.
