https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja bez paragonu. Nie wierzcie sklepowym wywieszkom, że trzeba go mieć!

Agnieszka Domka-Rybka, Fot. Monika Smól [email protected] Tel. 52 326 31 86
Klienci nie muszą posiadać paragonu, aby zareklamować kupiony towar- mówi Justyna Żurawska
Klienci nie muszą posiadać paragonu, aby zareklamować kupiony towar- mówi Justyna Żurawska
Nie wierzcie sklepowym wywieszkom, że paragon jest podstawą reklamacji! Przepisy, na podstawie których niektórzy sprzedawcy go żądają od nas, nie istnieją. Czyli reklamacja może odbyć się bez paragonu.

Często widzimy w sklepach informacje: "Bez paragonu reklamacji nie przyjmujemy". Takiej tabliczki nie znajdziemy jednak u Justyny Żurawskiej, która w sklepie "Nessa" w Chełmnie sprzedaje akcesoria papiernicze, zabawki i znicze (tutaj jest jej sylwetka). - Klienci nie muszą posiadać paragonu, aby zareklamować kupiony towar. Wystarczy inny dowód, choćby świadek - mówi.

Reklamacja bez paragonu, ale na słowo nie uwierzą

Sprawdziliśmy, jakie praktyki stosują większe sklepy, m.in. CCC (Galeria Pomorska w Bydgoszczy). Wszak buty należą do czołówki towarów, które klienci oddają najczęściej do reklamacji. Mamy obuwie, które farbuje stopy. Nie wiemy, jak zgłosić reklamację, no i zgubiliśmy paragon.

Czytaj też: Jak napisać reklamację do zagranicznego sklepu?

Reakcja w sklepie CCC: - Liczy się dowód sprzedaży na druku. Może to być na przykład potwierdzenie płatności kartą lub billing z banku. Na samo słowo nie uwierzymy!

- Klient musi udowodnić, że kupił towar u tego konkretnego sprzedawcy - potwierdza Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy. - Wydruk poświadczający, że zapłaciliśmy kartą płatniczą czy kredytową, dowód z banku lub nawet zeznanie świadka naszych zakupów - pomogą w reklamacji. Dużo zależy oczywiście od dobrej woli sprzedawcy, który może, choć nie musi, przejrzeć rolki paragonów, gdy podamy datę i kwotę sprzedaży.

Jeśli macie Państwo kłopoty formalne z reklamacją lub w konkretnym sklepie, na Wasze pytania odpowie Krzysztof Tomczak, miejski rzecznik konsumentów w Bydgoszczy. Zapraszamy 11 maja w godz. 10.30 - 12.30 pod nr bezpłatnej infolinii 0 800-170-755.

Nie ma paragonu, a kto przejrzy rolki?

- Sprzedawcy muszą przechowywać rolki przez 5 lat. Niekoniecznie papierowe, mogą to być transakcje zachowane w wersji elektronicznej - dodaje Maciej Cichański, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Bydgoszczy. - Dużo łatwiej, gdy kasy są wyposażone w bardziej za -awansowaną pamięć.jeśli maszyna jest nieduża i pozostają przede wszystkim wydruki. Wtedy trzeba je przeglądać jeden po drugim.

Sprzedawcy nie są raczej skorzy, by tracić czas na takie poszukiwania: - Mam pół pomieszczenia rolek i nie jestem w stanie dokopać się do tego jedynego paragonu - przekonują nas anonimowo w jednym z inowrocławskich sklepów odzieżowych.

Reklamacja bez paragonu. A co na to ustawa?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku, nie wskazuje dokumentów, jakie konsument musi dołączyć składając reklamację niezgodnego z umową towaru. Żaden przepis nie wymaga, aby warunkiem przyjęcia czy rozpatrzenia reklamacji, było pokazanie paragonu fiskalnego czy faktury VAT. Klient może więc w inny sposób udowodnić, że kupił towar od sprzedającego oraz kiedy to nastąpiło.

*Dlaczego więc sprzedający żądają od nas paragonów? Bo tak jest najłatwiej! Dla nich.

Czytaj też: Kasy fiskalne dla lekarzy i prawników. A jednak nie wszyscy muszą wystawiać paragony...

Wypowiedzcie się na naszym FORUM: Jakie macie najczęściej problemy z reklamacjami?  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
madziaaaaaraaa
Witam . Dwa tyg temu kupowalam buty w jednym ze sklepow i zgubilam paragon problem w tym ze one sie odkleily i chcialam zaniesc je do reklamacji a nie mam paragonu i co mam zrobic klocic sie ? Prosze o pomoc !
L
Lidia
jezeli w ciagu 14 dni sklep nie powiadomił cie telefonicznie ani listownie o zajętym stanowisku to masz prawo otrzymac nowy towar lub gotówkę .
B
Batsu
Terminy napraw gwarancyjnych nie są zamieszczone w prawie. Jeśli reklamacji byłaby z tytułu niezgodności z umową wtedy tak. Osoba przyjamująca zlecenie powinna powinformować ile będzie wynosił czas całej procedury od przyjęcia towaru do powrotu towaru z serwisu.
J
Jacek_1976
Reklamowałem akumulator samochodowy dnia 20.08.2012 roku z tytułu gwarancji (zgapiłem sie - zamiast reklamowania z tytułu niezgodności towaru z umową) trudno, do dnia 12.09.2012 roku nikt nie raczył mnie powiadomić o postępie reklamacji, mało po osobistej interwencji udało mi się odzyskać uszkodzony akumulator, z nie uznaną reklamacją dnia 19.09.2012 roku, w karcie gwarncyjnej odnośnie terminuów jest miedzy innymi taki zapis cytuję "Sprzedawca zgodnie z zasadami określonymi w ustawie ma czas 14 dni na zajęcie stanowiska odnośnie zgłoszonej reklamacji". czy mogę żadać od sprzedawcy wymiany akumulatora na nowy lub zwrotu gotówki. Bardzo proszę o odpowiedź.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska