Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści stali się zbyt zuchwali. A miało być bezpieczniej!

(m)
Do śmiertelnego wypadku z udziałem rowerzysty doszło między innymi w niedzielę w Bydgoszczy.
Do śmiertelnego wypadku z udziałem rowerzysty doszło między innymi w niedzielę w Bydgoszczy. Paweł Skraba
- Teraz, gdy mają więcej praw, poczuli się zbyt pewnie. Ostatnio, gdyby nie refleks, cyklista wjechałby pod koła mojego auta - skarży się pan Wojciech z Bydgoszczy, kierowca hondy civic.

Takie i podobne narzekania na zbyt śmiałe poczynania cyklistów na drogach publicznych trafiają do redakcji coraz częściej. Czy rzeczywiście nowe prawo obowiązujące od połowy maja 2011 roku - zamiast zwiększyć bezpieczeństwo amatorów ekologicznej jazdy - paradoksalnie pogorszyło je? Pan Wojciech uważa, że tak. - Zachowują się jakby świat do niech należał, a przecież nie chroni ich - w przeciwieństwie do mnie - blacha samochodu. To w ich interesie jest zachowanie na drodze większej uwagi.

Przeczytaj też: Tragiczny wypadek w Szpiegowie; potrącony rowerzysta nie żyje

Zdanie naszego rozmówcy potwierdza Adam Giro-Syryński, wiceprezes Bydgoskiego Klubu Turystyki Rowerowej "Gryf" przy Regionalnym Oddziale PTTK "Szlak Brdy": - - Niestety, sam to widzę. Nowe prawo trochę rozzuchwaliło rowerzystów. Wielu wjeżdża pomiędzy sznury stojących przed światłami lub w korkach samochodów. Jednak nie jest to bezpieczne, zwłaszcza jeśli pojazdy ruszają. Bywa też, że cykliści wjeżdżają nagle, bez sygnalizowania, ze ścieżki rowerowej na przejazd dla rowerów. Rozpędzony samochód nie jest w stanie zatrzymać się.

Pan Adam chwali za to dyscyplinę rowerzystów uczestniczących w zorganizowanych imprezach. Jadą wtedy zgodnie z przepisami, bezpiecznie. Wiceprezes "Gryfa" namawia do zakładania kamizelek odblaskowych i kasków

Twórcom nowego prawa chodziło zwłaszcza o poprawę bezpieczeństwa rowerzystów. Dlatego zwiększono ich uprawnienia na drogach publicznych. Najważniejsze zmiany dotyczą wydzielenia pasów dla rowerzystów na jezdniach oraz specjalnych śluz rowerowych przed skrzyżowaniami. Rowerzyści mogą wyprzedzać z prawej strony samochody stojące w korkach. Za rowerem można holować specjalną przyczepkę z dzieckiem (dotąd było to zabronione, groził 300-złotowy mandat). Dwaj rowerzyści mogą jechać obok siebie. Podczas złych warunków atmosferycznych zagrażających bezpieczeństwu mogą jechać chodnikiem. Na zaśnieżonych lub oblodzonych trasach będą mogli korzystać z opon z kolcami.

Jak informuje podinsp. Maciej Zdunowski z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy, od 1 stycznia do 15 września 2011 r. rowerzyści byli w całym regionie sprawcami 41 wypadków, w których zginęły 4 osoby, 38 zostało rannych. Spowodowali też 191 kolizji. Sami byli ofiarami 94 wypadków (9 zabitych, 85 rannych).

W tym samym czasie 2010 r. wydarzyło się 35 wypadków spowodowanych przez cyklistów. Zginęło w nich 7 osób, 30 odniosło rany. Było też 151 kolizji. Od początku 2010 r. do 15 września ofiarami wypadków padło 82 rowerzystów (74 rannych, 12 zabitych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska