Zobacz wideo: Wystraszony łoś wbiega na trasę S5 pod Bydgoszczą

Prace rozbiórkowe wstrzymane
Wykonawca, firma Mostostal Kielce, zgodnie z harmonogramem, rozebrał już nawierzchnię na jezdni i chodniku oraz bariery ochronne. Zdemontowane zostały betonowe płyty wzmacniające nasypy oraz wykonano rozbiórkę części wiaduktu nad jezdnią pod wiaduktem.
Wykonawca był gotowy do rozbiórki obiektu nad linią kolejową. W obecnej sytuacji nie jest jednak w stanie prowadzić robót nad torami, dlatego prace rozbiórkowe zostały wstrzymane.
- Spółka PKP PLK z powodu specjalnych transportów kolejowych z węglem i paliwami, wstrzymała pozwolenia na wyłączenia kolejowe, które umożliwiłyby wykonawcy prowadzić roboty rozbiórkowe nad torami - informuje Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.
Co dalej z rządowym dofinansowaniem?
Przypominamy, że wyłączenia kolejowe to czas pomiędzy przejazdami pociągów, w którym wyłącza się trakcję elektryczną, by umożliwić wykonywanie robót budowlanych. Z uwagi na intensywny ruch kolejowy (przebiegają tędy aż trzy linie kolejowe, w tym jedna do Warszawy, druga to magistrala węglowa), takie wyłączenia są możliwe jedynie w nocy. Cofnięcie powyższych pozwoleń uniemożliwia wykonawcy kontynuowanie prac rozbiórkowych.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, jako inwestor, zobligowany jest do końca 2022 r. do wydania 15 milionów złotych w celu pozyskania rządowego dofinansowania na budowę nowego wiaduktu.
- Wstrzymanie robót uniemożliwia wręcz spełnienie tego warunku. Dlatego również z tego powodu, wspólnie z wykonawcą, pracujemy nad wprowadzeniem zmian w sposobie realizacji i harmonogramie zadania - dodaje Tomasz Okoński.
Wykonawca inwestycji nadal będzie prowadził roboty przy rozbiórce przyczółków i budowie nowych. Jednocześnie, trwają intensywne rozmowy z firmą Mostostal Kielce, dotyczące wprowadzenia zmian technologicznych umożliwiających otwarcie tzw. frontu robót choćby poza strefą torowiska. Wymaga to jednak zaprojektowania i wykonania dodatkowych konstrukcji stabilizujących przęsła podczas rozbiórki. Kontynuowane będą też rozmowy z PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie wyłączenia trakcji elektrycznej pod obiektem.
Obiekt będzie posiadał dwa pasy ruchu, wybudowane zostaną również chodniki i ścieżka rowerowa. Koszt inwestycji to blisko 30 milionów złotych. Wykonawca inwestycji udzieli 15 lat gwarancji. Zakończenie prac było planowane w połowie 2023 roku.