Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruch coraz większy, przybywa bezpieczniejszych tras, a liczba wypadków spada

Marek Weckwerth [email protected] tel. 52 32 63 184
Natężenie ruchu na głównych drogach województwa
Natężenie ruchu na głównych drogach województwa infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński
Szerokie, zielone wstęgi na mapie wskazują, z jakich dróg krajowych korzysta najwięcej pojazdów. Przez ostatnie 5 lat natężenie ruchu w województwie kujawsko-pomorskim wzrosło o 22 procent.

Inżynierowie i technicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowali wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2010. Prowadzili go o różnych porach dnia i roku.

Wiedzą, jak planować
- Dzięki temu wiemy, jak rozkłada się średni dobowy ruch na poszczególnych odcinkach dróg krajowych, jak dobrze planować kolejne inwestycje - mówi Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Takie pomiary przeprowadza się co 5 lat. Z analiz wynika, że natężenie od 2005 roku wzrosło w województwie kujawsko-pomorskim o 22 proc., co zresztą stanowi średnią ogólnopolską.

Tu więcej, tam mniej
Na niektórych odcinkach nastąpił znaczny wzrost natężenia ruchu, chociaż są i takie gdzie odnotowano spory spadek. Wynika to przede wszystkim z faktu powstania lub modernizacji kilku obwodnic miejskich oraz odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do północnej granicy województwa.

W roku 2005 nie było jeszcze obwodnicy Torunia ani Kowala, z kolei przelotowa ul. Laubitza w Inowrocławiu nie należała jeszcze do GDDKiA i nie badano na niej natężenia ruchu.

Największy wzrost natężenia ruchu nastąpił na wlotach i wylotach z Bydgoszczy, Torunia oraz Inowrocławia. W każdym z tych przypadków średni dobowy ruch przekroczył ,,magiczne" 20 tys. pojazdów. Co ciekawe, niewielki tylko wzrost odnotowano we Włocławku.

Autostrada nam ulży
- Duże zmiany nastąpią w roku 2015, gdy na całym odcinku województwa będzie czynna autostrada A1 - kontynuuje Tomasz Okoński. - Wtedy na pewno zmniejszy się ruch na krajowej "jedynce".

W całej Polsce liczba kilometrów nowych autostrad i dróg ekspresowych powiększyła się od roku 2005 o 112 proc. - z 729 do 1540 km.

Dodatkowo, dzięki programowi poprawy bezpieczeństwa "Drogi zaufania", liczba śmiertelnych ofiar wypadków zmniejszyła się o 25 proc. Oznacza to, że udało się uratować życie ponad 600 osób.

Szosy to nie wszystko
- Fakt, że przybywa dobrych dróg, że pojawia się coraz więcej znaków aktywnych, azylów dla pieszych, zatok autobusowych, wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu - mówi mł. insp. Wiesław Rzyduch, szef kujawsko-pomorskiej "drogówki". - Nie zapominajmy jednak o pracy policji, która zwiększyła liczbę patroli, która dysponuje coraz lepszym sprzętem kontroli kierowców.

Więcej osobowych, mniej autobusów
Z najnowszych badań GDDKiA wynika, że zdecydowanie największą grupą pojazdów poruszających się po drogach krajowych są auta osobowe, stanowiące 70 proc. wszystkich.

Niemal 15 proc. to samochody ciężarowe z przyczepami. Najmniej jest ciągników rolniczych oraz motocykli, choć tych ostatnich szybko przybywa - w porównaniu z rokiem 2005 jest ich o 121 proc. więcej.

Po raz pierwszy od wielu lat spadł ruch autobusów - o 18 proc.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska