https://pomorska.pl
reklama

Rzeka pieniędzy na ratowanie wód w regionie

Marek Weckwerth [email protected] tel. 52 32 63 184
Kajakarze narzekają na niski poziom Wisły, a co ma powiedzieć kapitan ,,Wandy”?
Kajakarze narzekają na niski poziom Wisły, a co ma powiedzieć kapitan ,,Wandy”? Marek Weckwerth
Do 2020 r. ma być odbudowanych ponad 50 procent urządzeń regulacyjnych na kujawsko-pomorskim odcinku Wisły. Planuje się też modernizację budowli hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim oraz rewitalizację bydgoskiej Brdy.

Statek wycieczkowy ,,Wanda" uważnie odbija od toruńskiego nabrzeża. Wody tyle, co kot napłakał, a przed nim rejs do Włocławka, gdzie dziś rozpoczyna się konferencja w sprawie rewitalizacji dróg wodnych.

- Chciałbym doczekać tej pięknej chwili, gdy włączam autopilota i statek sam śmiga po tafli Wisły, a ja go tylko kontroluję i popijam kawę - marzy Czesław Błocki, kapitan ,,Wandy". - Na razie jest tragicznie. Za płytko. Nawet kajaki rozbijają dna o podwodne rafy.

Czytaj: Kanał Bydgoski - skarb miasta. I jego wielkie zobowiązanie

Aby marzenia kapitana ziściły się, potrzebne są duże inwestycje na kujawsko-pomorskiej Wiśle.

- Plany już są: zostały właśnie przedstawione na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury przez Stanisława Gawłowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - informuje Michał Milewski z zespołu prasowego resortu. W latach 2014- 2020, przy wsparciu funduszy europejskich, ma zostać zrealizowanych 19 projektów związanych z modernizacją infrastruktury hydrotechnicznej służącej żegludze śródlądowej na dolnej Wiśle i Odrze. Inwestycje mają poprawić warunki nawigacyjne na rzekach, a także ułatwić spływ fali powodziowej. Zdecydowanie ułatwi to pracę załogom lodołamaczy. Zakłada się osiągnięcie głębokości tranzytowych większych od 180 cm przy średniej wodzie, z gwarancją co najmniej 85-procentową.

W projekcie pod nazwą ,,Zabezpieczenie koryta wielkiej wody rzeki Wisły na odcinku pozażuławskim w kontekście ochrony przeciwpowodziowej" planuje się - co nas najbardziej interesuje - odbudowę ponad 50 proc. budowli regulacyjnych (ostróg wiślanych), głównie na kujawsko-pomorskim odcinku wielkiej rzeki, od 684 kilometra (między Włocławkiem a Bobrownikami) do 847 kilometra (3 km od Nowego w górę rzeki). Przewidywany koszt całkowity ma wynieść 100 mln zł, w tym na dokumentację 1,3 mln zł. Realizację powierzy się Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Czytaj: Bydgoski Węzeł Wodny. Poczekamy na inwestycje

Szansę na modernizację w latach 2013-2015 mają budowle hydrotechniczne na Kanale Bydgoskim i skanalizowanym odcinku rzeki Brdy (przepływającym przez Bydgoszcz). O dofinansowanie tych inwestycji wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Z 34,7 mln zł, o jakie wnioskuje szef KZGW, za 10,5 mln zł przygotowana będzie dokumentacja.

- Te plany to mrzonki. Po pierwsze wątpię, czy znajdą się na to pieniądze. Po drugie nie tędy droga - uważa prof. Zygmunt Babiński, hydrolog, dyrektor Instytutu Geografii UKW w Bydgoszczy. - Przedstawiony plan tylko w minimalnym stopniu poprawi warunki żeglugowe. Wisłę trzeba naprawić kompleksowo, budując kilka stopni wodnych. Dzięki temu nie tylko o każdej porze roku możliwa będzie żegluga, ale też pozyska się zapasy wody dla rolnictwa i przemysłu Kujaw i Pomorza, zwiększy produkcję czystej energii.

Dokładne plany naprawy Wisły profesor przedstawi dziś politykom i samorządowcom na tamie włocławskiej i na pokładzie statku.

Czytaj e-wydanie »

Wybrane dla Ciebie

Czerwcowa waloryzacja emerytur - jest nowy wskaźnik. Tak urosną świadczenia od lipca

Czerwcowa waloryzacja emerytur - jest nowy wskaźnik. Tak urosną świadczenia od lipca

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska