Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeka pieniędzy na ratowanie wód w regionie

Marek Weckwerth [email protected] tel. 52 32 63 184
Kajakarze narzekają na niski poziom Wisły, a co ma powiedzieć kapitan ,,Wandy”?
Kajakarze narzekają na niski poziom Wisły, a co ma powiedzieć kapitan ,,Wandy”? Marek Weckwerth
Do 2020 r. ma być odbudowanych ponad 50 procent urządzeń regulacyjnych na kujawsko-pomorskim odcinku Wisły. Planuje się też modernizację budowli hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim oraz rewitalizację bydgoskiej Brdy.

Statek wycieczkowy ,,Wanda" uważnie odbija od toruńskiego nabrzeża. Wody tyle, co kot napłakał, a przed nim rejs do Włocławka, gdzie dziś rozpoczyna się konferencja w sprawie rewitalizacji dróg wodnych.

- Chciałbym doczekać tej pięknej chwili, gdy włączam autopilota i statek sam śmiga po tafli Wisły, a ja go tylko kontroluję i popijam kawę - marzy Czesław Błocki, kapitan ,,Wandy". - Na razie jest tragicznie. Za płytko. Nawet kajaki rozbijają dna o podwodne rafy.

Czytaj: Kanał Bydgoski - skarb miasta. I jego wielkie zobowiązanie

Aby marzenia kapitana ziściły się, potrzebne są duże inwestycje na kujawsko-pomorskiej Wiśle.

- Plany już są: zostały właśnie przedstawione na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury przez Stanisława Gawłowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - informuje Michał Milewski z zespołu prasowego resortu. W latach 2014- 2020, przy wsparciu funduszy europejskich, ma zostać zrealizowanych 19 projektów związanych z modernizacją infrastruktury hydrotechnicznej służącej żegludze śródlądowej na dolnej Wiśle i Odrze. Inwestycje mają poprawić warunki nawigacyjne na rzekach, a także ułatwić spływ fali powodziowej. Zdecydowanie ułatwi to pracę załogom lodołamaczy. Zakłada się osiągnięcie głębokości tranzytowych większych od 180 cm przy średniej wodzie, z gwarancją co najmniej 85-procentową.

W projekcie pod nazwą ,,Zabezpieczenie koryta wielkiej wody rzeki Wisły na odcinku pozażuławskim w kontekście ochrony przeciwpowodziowej" planuje się - co nas najbardziej interesuje - odbudowę ponad 50 proc. budowli regulacyjnych (ostróg wiślanych), głównie na kujawsko-pomorskim odcinku wielkiej rzeki, od 684 kilometra (między Włocławkiem a Bobrownikami) do 847 kilometra (3 km od Nowego w górę rzeki). Przewidywany koszt całkowity ma wynieść 100 mln zł, w tym na dokumentację 1,3 mln zł. Realizację powierzy się Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Czytaj: Bydgoski Węzeł Wodny. Poczekamy na inwestycje

Szansę na modernizację w latach 2013-2015 mają budowle hydrotechniczne na Kanale Bydgoskim i skanalizowanym odcinku rzeki Brdy (przepływającym przez Bydgoszcz). O dofinansowanie tych inwestycji wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Z 34,7 mln zł, o jakie wnioskuje szef KZGW, za 10,5 mln zł przygotowana będzie dokumentacja.

- Te plany to mrzonki. Po pierwsze wątpię, czy znajdą się na to pieniądze. Po drugie nie tędy droga - uważa prof. Zygmunt Babiński, hydrolog, dyrektor Instytutu Geografii UKW w Bydgoszczy. - Przedstawiony plan tylko w minimalnym stopniu poprawi warunki żeglugowe. Wisłę trzeba naprawić kompleksowo, budując kilka stopni wodnych. Dzięki temu nie tylko o każdej porze roku możliwa będzie żegluga, ale też pozyska się zapasy wody dla rolnictwa i przemysłu Kujaw i Pomorza, zwiększy produkcję czystej energii.

Dokładne plany naprawy Wisły profesor przedstawi dziś politykom i samorządowcom na tamie włocławskiej i na pokładzie statku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska