- W odpowiedzi na pytania dotyczące zalewania po ulewach i zasypywanie rowów melioracyjnych - w kwestii zalewania po ulewach jest to rzecz niezależna od nas i natura potrafi robić niewyobrażalne szkody i czytelnik, mam nadzieję, to rozumie - mówi Mariusz Kalkiewicz, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chełmnie. - Ostatnio dotknęły nas obfite ulewy i oczywistym jest, że zajęliśmy się tym problemem. Są wstrzymane roboty drogowe na tym odcinku i jesteśmy w trakcie weryfikacji i zmiany sposobu odwodnienia. Po konsultacjach z projektantem i wykonawcą przedstawimy propozycję do Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, gdzie jesteśmy zobligowani do otrzymania zgody na najmniejsze zmiany w projekcie.
Natomiast, jeżeli chodzi o zasypywanie rowów melioracyjnych, dyrektor wskazuje, że nie ma możliwości, aby ingerowali w rowy melioracyjne.
- Posiadamy wszystkie wymagane uzgodnienia na etapie projektowym ze Spółkami Wodnymi, jak i z Polskimi Wodami - podkreśla dyrektor Kalkiewicz. - Instytucje te otrzymały projekty ścieżek rowerowych i zaopiniowały wszystko bez uwag. Rów przydrożny, który jest częścią przebudowy należy do wyposażenia technicznego pasa drogowego. Zatem nie są rowami melioracyjnymi, o których mowa w art. 9, ust. 1 pkt 13 Prawo Wodne i pełnią odmienną funkcję techniczną. Rowy przydrożne ciągną się wzdłuż dróg, po jednej lub obu stronach i mają funkcję zbierania wody z nawietrzni, by nie dopuścić do rozmoknięcia i osłabienia wytrzymałości nasypu drogowego i w tym wypadku zrobimy wszystko, aby ta funkcja była spełniona. Natomiast rów melioracyjny służy do odwodnienia meliorowanego terenu.
Jak mówi dyrektor Kalkiewicz, często są one budowane tak, aby w razie suszy miały także możliwość czasowego nawodnienia otaczającego terenu.
- Ustawodawca w osobnym akcie prawnym - Ustawie o drogach publicznym z 21 marca 1985r. w art. 39. „Ochrona pasa drogowego” w ust. 1 „Zabrania się dokonywania w pasie drogowym czynności, które mogłyby powodować niszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń albo zmniejszenie jej trwałości oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. W szczególności zabrania się: … pkt. 9 „odprowadzania wody i ścieków z urządzeń melioracyjnych, gospodarskich lub zakładowych do rowów przydrożnych lub na jezdnię drogi” wyraźnie ustosunkował się do tej sytuacji - cytuje przepisy dyrektor Kalkiewicz. - Jak widać na zdjęciach, które czytelnik przesłał dziewięćdziesiąt procent wody, która zalała korpus ścieżki spływała z pól, czyli z źle lub wcale niezmeliorowanego pola – co jest niedopuszczalne. Jednakże, po otrzymaniu pisma od Spółek Wodnych w Chełmnie, niezorientowanych, że wszelkie uzgodnienia były poczynione, jesteśmy otwarci na rozmowy i poprosiliśmy o graficzne, precyzyjne przedstawienie problemów, które skonsultujemy z projektantem, wykonawcą i urzędem marszałkowskim.
