Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy mimo pandemii biorą udział w podejrzanych pokazach produktów. Często dochodzi do oszustw

Paweł Brzeźniak
Paweł Brzeźniak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay
Pokazy różnych produktów, mimo trzeciej fali pandemii, cały czas cieszą się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza seniorów. Starsze osoby są kuszone promocyjną ceną, obietnicą gratisów lub towarzystwem, którego tak bardzo brakuje im w pandemii i konieczności zachowywania dystansu społecznego.

Seniorzy ponownie są zwabiani na pokazy obietnicą bezpłatnych badań albo prezentów. Zwykle wychodzą z nich z tzw. pakietami medycznymi, parafarmaceutykami czy produktami o właściwościach „zdrowotnych” za kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.

- Podam przykład. Konsumentka kupiła na pokazie „uzdrawiający” materac za 8,5 tys. zł, wpłacając 5 tys. zł. zaliczki. Po dwóch dniach odstąpiła od umowy i w terminie odesłała zakup. Przedsiębiorca przez wiele miesięcy nie chciał zwrócić pieniędzy. Dopiero po interwencji rzecznika zwrócił zaliczkę wraz z odsetkami. Jednak nie zawsze sprawy kończą się pomyślnie dla konsumentów. Zdarzyło się, że w czasie oczekiwania na zwrot wpłaconej zaliczki przedsiębiorca zakończył działalność i zmienił adres

- opisuje Renata Boborowska-Paszczak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gnieźnie.

Seniorzy, którzy zostali oszukani podczas prezentacji, mogą się zgłosić do rzecznika konsumentów

Problem sprzedaży podczas spotkań i prezentacji, w hotelach i restauracjach na terenie Gniezna jest niepokojący. Adresatami zaproszeń są osoby w podeszłym wieku, które udział w pokazie traktują jako formę rozrywki, szczególnie w trudnym czasie pandemii.

Zwracają się do rzecznika konsumentów z przeróżnymi problemami, poczynając od codziennych zakupów, przez korzystanie z usług telekomunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i remontowo-budowlanych. Podstawową formą działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest udzielanie bezpłatnych porad prawnych z zakresu prawa konsumenckiego mieszkańcom powiatu gnieźnieńskiego. Są to porady osobiste, telefoniczne i za pomocą e-maila. Trwająca od ubiegłego roku pandemia koronawirusa ograniczyła liczbę porad udzielanych w bezpośredniej obsłudze konsumentów, jednak nie miała większego wpływu na ogólną liczbę porad. Mieszkańcy Gniezna i powiatu częściej korzystali z porad telefonicznych i e-mailowych.

Kiedy rzecznik konsumentów nie pomoże?

Trzeba też wyjaśnić, że rzecznik konsumentów udziela porad prawnych i informacji prawnych wyłącznie konsumentom, czyli osobom fizycznym, dokonującym z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.

- Często oczekując pomocy dzwonią do mnie osoby prywatne, które kupiły samochód od innej osoby prywatnej. W takich sytuacjach rzecznik nie może pomóc. Podobnie też często dzwonią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które pozostają w sporze z przedsiębiorcą. Niestety taka jest definicja konsumenta i rzecznik nie może zająć się sprawą

- wyjaśnia R. Boborowska-Paszczak.

Z jakimi problemami zgłaszają się konsumenci do rzecznika?

Obok standardowych problemów konsumenckich pojawiły się zupełnie nowe, nieznane dotąd np.: związane z instalowaniem mikroinstalacji fotowoltaicznych i rozliczeniami z Eneą. W takich sytuacjach na podstawie wniosków konsumentów, rzeczniczka występowała do przedsiębiorcy z interwencją. Taka interwencja rzecznika to początek instytucjonalnego sporu konsumenckiego i szansa na jego pomyślne zakończenie, bez konieczności kierowania sprawy na drogę sądową. Wiele spraw dotyczyło też zwrotu środków za niewykorzystane bilety lotnicze z powodu odwołanych lotów czy odwołanych wycieczek. Przewoźnicy deklarowali zwrot zapłaconych pieniędzy, ale w bliżej nieokreślonym terminie albo odsyłali konsumentów do innych podmiotów. W takich sytuacjach też konieczna była interwencja rzecznika konsumentów.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów do 31 marca rzecznik konsumentów przedstawia staroście sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły, w zakresie ochrony praw konsumentów.

- Z przygotowanego przeze mnie sprawozdania wynika, że najwięcej osób zgłaszało się w sprawach sporów związanych z reklamowaniem wadliwych towarów i to nie tylko obuwia, ale także sprzętów gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i mebli. Konsumenci najczęściej nie odróżniają rękojmi od gwarancji. Uważają, że jedyną drogą do reklamacji towarów jest skorzystanie z gwarancji. Nadal wierzą, że mają możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, mimo że przepis prawa który im na to pozwalał nie obowiązuje już od kilkunastu lat

- opisuje rzeczniczka.

Liczne problemy powstają w związku ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych i prowadzącymi tą działalność operatorami. Konsumenci skarżą się na problemy z dostępem do internetu i jakością świadczonych w tym zakresie usług. Niezmiennie wiele sporów dotyczy jakości usług remontowych i budowlanych. Pocieszający jest natomiast spadek liczby spraw dotyczących działalności nieuczciwych firm, które podszywały się pod dotychczasowych dostawców prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych. Z pewnością poskutkowały kary i nagłośnienie tematu, które zwiększyło czujność konsumentów, ale też ograniczenia związane z pandemią.

Kontakt:

[email protected]
tel. 506 140 375

Nowy lockdown i nowe zasiłki

od 16 lat

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Seniorzy mimo pandemii biorą udział w podejrzanych pokazach produktów. Często dochodzi do oszustw - Głos Wielkopolski

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska