Niektórych "nakręca" szybkość i ryk silnika, inni wolą swobodną wodną włóczęgę - nie prędkość jest dla nich ważna, a zmieniający się powoli krajobraz, noclegi wciąż w innym miejscu i kontakty z ludźmi.
Liczy się silnik
Łodzie motorowe to jednostki pływające, których głównym napędem jest silnik (w odróżnieniu od łodzi żaglowych lub wiosłowych). Określenie "jacht motorowy" oznacza jednostkę pływającą służącą wyłącznie celom sportowym, turystycznym i rekreacyjnym, ewentualnie szkoleniowym.
Dodajmy, że małe jachty motorowe (zwłaszcza pozbawione kabiny) nazywa się potocznie motorówkami.
Uprawnienia
Do prowadzenia łodzi z silnikiem o mocy do 5 kW (6,65 KM) nie potrzeba żadnych uprawnień. Powyżej tej wielkości musimy posiadać już patent motorowodny.
Pierwszym stopniem wtajemniczenia jest sternik motorowodny. Dokument uprawnia do prowadzenia łodzi z silnikiem o mocy 60 kW (80 KM) po wodach śródlądowych i po morzu do 2 mil od brzegu, tylko w porze dziennej. Patent może zdobyć 12-latek.
Mariusz Krajczewski, prezes Bydgoskiego Klubu Motorowodnego "MORS" przypomina, że każda łódź motorowa o mocy powyżej 10 kW musi być zarejestrowana. W regionie kujawsko-pomorskim zajmuje się tym właśnie Mariusz Krajczewski, tel. kom: 604-249-475.
Przepisy żeglugowe
Na wodach śródlądowych obowiązują podobne przepisy, jak na publicznych drogach lądowych. Nikogo nie powinien więc dziwić fakt, że są tam znaki żeglugowe i obowiązują ogólne zasady poruszania się i tzw. prawo drogi. Muszą się do tego stosować wszyscy wodniacy.