https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedają prąd, nie zawsze uczciwie. UOKiK ich ukarał

Katarzyna Paczewska
Akwizytorzy podszywają się głównie pod sprzedawców prądu i usług telekomunikacyjnych
Akwizytorzy podszywają się głównie pod sprzedawców prądu i usług telekomunikacyjnych Fot. 123RF.com
Przedstawiciele handlowi proponowali aneks do umowy i obniżenie rachunków za prąd. Okazało się, że konsumenci podpisali umowy z nowymi firmami i płacili wyższe rachunki.

„Przedstawiciele firmy, odwiedzając mnie w domu, zaproponowali mi tańszą energię, twierdząc, że dostawca energii będzie ten sam, tylko cena będzie niższa” - to jedna z wielu skarg, jakie wpłynęły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rzeczników konsumentów i Urzędu Regulacji Energetyki.

Oto fragment innej skargi: „Miało być taniej, a jest 100 proc. drożej. Do tej pory rachunki za prąd były w wysokości ok. 50-70 zł miesięcznie, a te z Novum są po ponad 100 zł”.

Wprowadzali klientów w błąd
Zgłaszający twierdzili, że zostali wprowadzeni w błąd przez spółki: Novum, Energetyczne Centrum oraz Energa-Obrót. Osoby reprezentujące te firmy, podczas wizyty w domu podawały się za przedstawicieli dotychczasowego sprzedawcy prądu. Informowały, że konieczna jest zmiana umowy, a jako powody przedstawiali m.in. konieczność aneksowania kontraktu, zmiany przepisów prawa czy likwidację obecnego sprzedawcy. Zapewniali, że rachunki będą niższe, a przedstawiciele Energetycznego Centrum straszyli, że brak podpisu skutkować będzie wyłączeniem prądu. Po czasie okazywało się, że konsumenci podpisali umowę z inną firmą, a zamiast obiecywanych korzyści musieli opłacać wyższe rachunki.

Przeczytaj też: W pogoni za niższym rachunkiem, uważaj na energetycznych oszustów

Jak podaje UOKiK, spółki Novum i Energetyczne Centrum nie informowały, że konsumenci będą musieli opłacać dwie faktury (za dystrybucję energii od poprzedniego operatora, drugą za sprzedaż od nowej firmy). A klienci Energi-Obrót musieli ponosić koszty dodatkowej opłaty handlowej.

Firmy nie zostawiały konsumentom podpisanych dokumentów, nie informowały o prawie odstąpienia od umowy i nie przekazywały wzoru formularza o odstąpieniu od umowy.

Przypomnijmy, zgodnie z prawem, konsument ma 14 dni na rezygnację z umowy zawartej poza lokalem firmy (np. podczas wizyty akwizytora w domu).

Czytaj również: 500 skarg na Polski Prąd i Gaz. UOKiK nałożył ponad 10 mln zł kary

Utrudniali rozwiązanie umowy
Energetyczne Centrum nie respektowało oświadczeń o odstąpieniu od umowy. Mimo że konsumenci wysłali takie dokumenty, spółka kontynuowała proces zmiany sprzedawcy i wysyłała wezwania do zapłaty. Przedsiębiorca nie informował też, że konsumenci muszą podpisać dodatkowe umowy dotyczące ochrony ubezpieczeniowej i prywatnej opieki medycznej. Były one dodatkowo płatne, a rezygnacja z nich mogła oznaczać zapłatę kary. A przedstawiciele Energi-Obrót podczas rozmów telefonicznych nie informowali o opłacie handlowej doliczanej do rachunku.

Przedsiębiorcy zobowiązali się do rekompensaty pieniężnej dla konsumentów. Klienci otrzymają też umorzenie lub zwrot opłat za rozwiązanie umowy. Szczegóły decyzji na stronie www.uokik.gov.pl.

Uwaga na takie umowy
- Apeluję o ostrożność przy zawieraniu tego typu umów - radzi Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Nie musimy podpisywać umo-wy w obecności przedstawiciela handlowego. Lepiej poprosić o pozostawienie danych lub proponowanej umowy. Potem trzeba sprawdzić, z kim mamy do czynienia. Najlepiej zadzwonić do dotychczasowego sprzedawcy. Numer można znaleźć na fakturze i zapytać, czy to jego akwizytor był u nas. Zachęcam też do składania reklamacji u firm, które wprowadziły nas w błąd. Skargi takie mogą później pomóc, gdy urząd kontroluje nieprawidłowości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 62

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piter

pierwsza zasada to czytać umowy i nic nie podpisywać.Najpierw omówic szczegóły a potem sprawdzić w umowie czy wszystko ok.tak zrobiłem jak przechodziłem do Novum S.A z pradem i gazem.

j
ja japa
W dniu 08.07.2018 o 15:16, Kala napisał:

Ja bym przeszła obok, poczytam tylko komentarze, bo te od lud

tak, częśto komentarze są bardziej wartosciowe niż artykuł;/

j
ja japa
W dniu 08.07.2018 o 15:16, Kala napisał:

Ja bym przeszła obok, poczytam tylko komentarze, bo te od lud

tak, częśto komentarze są bardziej wartosciowe niż artykuł;/

j
ja japa
W dniu 08.07.2018 o 15:16, Kala napisał:

Ja bym przeszła obok, poczytam tylko komentarze, bo te od lud

tak, częśto komentarze są bardziej wartosciowe niż artykuł;/

K
Kala
W dniu 02.07.2018 o 09:32, Agenor napisał:

Dla jednych  to szok, inni przechodzą bez emocji do tematu, bo wciąż takie artykuły są

Ja bym przeszła obok, poczytam tylko komentarze, bo te od ludzi są :)

A
Agenor

Dla jednych  to szok, inni przechodzą bez emocji do tematu, bo wciąż takie artykuły są

 

P
Pedro
W dniu 25.06.2018 o 10:54, Pavel napisał:

to polska, a może nie tylko, przypadłośc nie czytania regulaminów, instrukcji itp., a potem zawodzenia, że coś jest nie tak

do mnie handlowiec z novum przyszedł, ale zostawił dokumenty do zapoznania się. Wszystko zadziało się na chłodno, dlatego tak się dziwie co ja tu czytam

P
Pavel

to polska, a może nie tylko, przypadłośc nie czytania regulaminów, instrukcji itp., a potem zawodzenia, że coś jest nie tak

k
krzysztof

Nikomu się nie chce, a potem jest płacz i zgrzytanie zebamia

k
kondej
W dniu 18.06.2018 o 22:19, gość napisał:

pewnie jakiś ludzki błąd. jak przeszłam do Novum u mnie w umowie i w obsłudze wszystko gra.

przecież nie może się wydarzyć nic więcej niż to , co jest w umowie. Czyli wystarczy cyztać umowy:)

g
gość

pewnie jakiś ludzki błąd. jak przeszłam do Novum u mnie w umowie i w obsłudze wszystko gra.

E
Ela

Mam prąd w Novum już...no, kilka lat. Nikt mnie nie namawiał, sama podjęłam decyzję. Może tam jakiś pracownik nawalił skor coś takiego odnotowali.

T
Teodor
W dniu 11.06.2018 o 08:55, annap napisał:

te złe rzeczy lepiej sie sprzedają. niestety...

 

masz rację - są bardziej nośne.I nieważne, że w Novum już tyle czasu można mieć taniej nie tylko prąd i gaz ale też telefony. W końcu skąś ci ludzi są ich klientami

a
annap

te złe rzeczy lepiej sie sprzedają. niestety...

 

A
Asia
W dniu 10.06.2018 o 20:38, gościu napisał:

zawsze łatwiej jest napisać cos złego niż dobrego, bo to się lepiej czyta. Ja mam w Novum S.A. prąd i gaz i wszystko jest ok.

 

Z zainteresowaniem ślędzę tego typu artykuły. Jedna kalka na cały internet. Nikt nawet treści nie zmienia, wszedzie to samo. Moze dla dziennikarzy nie bylo to warte zachodu

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska