zoabcz wideo - kary dla pijanych kierowców
Zakup auta używanego jest czasochłonny i wiąże się z nieprzewidzianymi wydatkami. Problem rozwiązałoby wprowadzenie obowiązku publikowania w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu – takie wnioski płyną z badania sondażowego przeprowadzonego przez OTOMOTO KLIK.
Rocznie w Polsce dokonywanych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/ sprzedaży samochodów używanych. Ważnym problemem rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której wiedza sprzedającego o rzeczywistym stanie technicznym auta jest znacznie większa od wiedzy kupującego.
To też może Cię zainteresować
Wybór wymaga czasu i inwencji
Carsmile postanowił sprawdzić jak problem ten przekłada się na doświadczenia kupujących.
Po pierwsze – wybór samochodu używanego jest czasochłonny. Aż 54 proc. badanych ogląda „w realu” trzy i więcej pojazdów przed podjęciem decyzji o zakupie.
Aż 74 proc. badanych pokonało co najmniej 50 km w jedną stronę, czyli ponad 100 km w dwie, aby obejrzeć samochód, który chcieli kupić. Przy 4 autach może to oznaczać konieczność pokonania w sumie 400 i więcej kilometrów. Połowa badanych pokonała ponad 100 km w jedną stronę, czyli ponad 200 km w obie strony, aby zobaczyć intersujące ich auto!
- Zakup samochodu używanego pochłania bardzo dużo czasu i dodatkowych wydatków, a mimo tego nadal nie mamy pewności, czy pojazd, na którym się ostatecznie zdecydujemy nie ma wad ukrytych, a co za tym idzie nie zagraża naszemu bezpieczeństwo i nie będzie generował kosztów napraw w przyszłości – mówi Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający platformy OTOMOTO KLIK.
Po drugie – zakup samochodu używanego wymaga pomocy. Przyznaje się do tego ponad trzy czwarte kupujących auto używane. O pomoc najczęściej zwracamy się do znajomego, ale korzystamy też ze wsparcia rodziny oraz mechanika.
Po trzecie – ogłoszenia o sprzedaży samochodów nie pokazują ich rzeczywistego stanu. Aż 70 proc. badanych uważa, że opisy są „podrasowane”.
Po czwarte – kupując auto używane spodziewamy się wad ukrytych. Tego problemu doświadczyło 51 proc. ankietowanych. Jego efektem jest większe zainteresowanie starszymi i wątpliwymi technicznie autami (w myśl zasady: „skoro i tak wyjdą usterki, to po co przepłacać”).
Po piąte – zakup auta używanego pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Doświadczyło tego 75% badanych. Średni zadeklarowany koszt napraw wykonanych w ciągu 6 miesięcy od zakupu wyniósł ok. 1300 zł.
Po szóste – kupujący mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Dwie trzecie nabywców aut używanych nie ufa wystawcom ogłoszeń lub sprzedającym.
To też może Cię zainteresować
Po siódme – problem straty czasu, nieprzewidzianych napraw oraz stresu towarzyszącego zakupowi samochodu używanego można byłoby rozwiązać wprowadzając obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu. Tak uważa aż 83 proc. ankietowanych.
Przydałby się Cyfrowy Paszport Pojazdu
- Każda inicjatywa, która ograniczy asymetrię informacji na rynku, a co za tym idzie poprawi bezpieczeństwo i komfort kupujących samochody używane jest warta uwagi i głębszej analizy. Naszą koncepcją jest Cyfrowy Paszport Pojazdu, czyli dokument bardzo dokładnie pokazujący pełny stan techniczny każdego pojazdu wystawionego na sprzedaż. Zapraszamy do tej inicjatywy wszystkich uczestników rynku – zachęca Arkadiusz Zaremba.
Badanie miało formę sondażu telefonicznego. Wzięło w nim udział 100 ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w swoim życiu dokonali zakupu przynajmniej jednego auta używanego. Badanie przeprowadzono w lipcu 2021 roku.
