- Powierzchownie wydaje się nam, że e-commerce jest absolutnym beneficjentem tej trudnej, smutnej sytuacji - mówił podczas naszej onlinowej konferencji Business Week Michał Bonarowski, ekspert public relation Allegro. - Tymczasem jednak były takie kategorie i były takie części biznesu e- sprzedaży, które cierpiały w trakcie pandemii koronawirusa. Rok się jeszcze nie skończył i nie wiemy co się wydarzy w jego drugiej części. Zapowiedzi epidemiologiczne są różne, niektóre z nich są niestety niezbyt korzystne.
Jak ograniczenia wpłynęły na ocenę koniunktury w handlu
Według danych GUS-u wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (NSA) kształtował się na poziomie minus 39,8 punkta - najgorzej w historii badania, czyli od stycznia 2011 r. - Najbardziej pesymistycznie koniunkturę oceniały firmy z branż sprzedających tekstylia, odzież, obuwie. Bo zamknięci w domach nie potrzebowaliśmy tych przedmiotów - mówił ekspert Allegro. Natomiast najmniej niekorzystnie oceniały sytuację firmy handlujące żywnością.
Przeczytaj, zobacz więcej na temat Business Week...
- Umieją przekuć kryzys w sukces. Dawali rady
- Business Week - 3. dzień konferencji za nami [zapis relacji]
- Business Week - 2 dzień konferencji online [na żywo]
- Business Week - 1 dzień konferencji online. Zobacz transmisję!
- Oglądaj wystąpienia prelegentów na konferencji BUSINESS WEEK
- Zamień kryzys na sukces. Rozpoczynamy Business Week!
Jak wynika z wykresów GUS-u dot. handlu detalicznego (cen stałych) - handel rzeczywiście stanął w marcu, kwietniu i maju. - Dlaczego tak się stało? - Było wiele czynników. Tak stało się, przede wszystkim dlatego, że część osób wstrzymała zakupy nie mając pewności co do sytuacji finansowej swojej/swojej rodziny - tłumaczył Bonarowski. - Dotyczyło to bardzo różnych grup. I przedsiębiorców prywatnych, drobnych przedsiębiorców, zatrudnionych na etatach, a czasem też osób tracących pracę.
W czołówce mydła i papier, ale również drukarki i hantle
Wśród kategorii, których sprzedaż rosła podczas pandemii były: środki ochrony osobistej, środki czystości, tzw. suche produkty spożywcze i chemia gospodarcza. W ostatnim tygodniu lutego (czyli przed rekomendacją wdrożenia kwarantanny) sprzedaż online typu „na zapas” wzrosła trzy razy. W porównaniu do analogicznego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości. Mydła o 66 proc., a papieru toaletowego o 24 proc. zarówno w sklepach małoformatowych, jak i supermarketach. W tym czasie odnotowano trzycyfrowe wzrosty zakupu spirytusu, który jest traktowany jako surowiec do tworzenia środków odkażających.
- Podczas tego lockdownu zaobserwowano też bardzo ciekawy trend - Polacy przekonali się, że w internecie można również kupować żywność. Chodzi o tą pakowaną - zwracał uwagę ekspert. Na przełomie lutego i marca wzrosła sprzedaż ryżu (o 95 proc.), mąki (o 84 proc.) i makaronów (o 65 proc.).
Całkowita wartość sprzedaży podczas pandemii spadła o 3,6 proc. w skali rok do roku. Wielki wzrost średniej transakcji (plus 60 proc.) nie zrekompensował jednak spadku liczby transakcji (minus 41 proc.). W marcu zakupy były mniejsze we wszystkich kategoriach oprócz „farmacja i drogeria” (+8,8 proc.) i „żywność” (+2,5 proc.). Największe spadki sprzedaży zanotowano w odzieży (-49,6 proc.), w motoryzacji (-30,9 proc.), paliwa (-12,5 proc.). Skutek? Prognozowany spadek PKB w ciągu roku o 4,5 proc. (wg ING).
Jak zakupy podczas pandemii wyglądały na Allegro? Sprzedaż maseczek wzrosła o 7000 proc., a mąk i mieszanek chlebowych o 3000 proc. Innymi popularnymi produktami były: drożdże, makaron, przetwory warzywne, gotowe dania mięsne, kasze i ryże. Ale także: ciężarki, hantle i ekspandery, akcesoria dla biegaczy, akcesoria domowego biura (najczęściej kupowaliśmy drukarki), wyposażenie domów i ogrodów.
Czego konsumenci nauczyli się podczas pandemii?
Że w razie problemów „pójdą” na zakupy do sieci. 37 proc. uważa e-zakupy za bezpieczniejsze. 38 proc. konsumentów zaopatrzyło się w sieci w potrzebne zapasy żywności czy środków higienicznych i chemicznych. 49 proc. Polaków zrobiło zapasy na okoliczność kwarantanny (produkty spożywcze, środki czystości do dezynfekcji). Natomiast 64 proc. badanych jest zdania, że wirus COVID-19 nie przestanie być aktywny w Polsce.
obacz koniecznie: Występ tego prelegenta Business Week (jak i pozostałych) wysłuchacie w całości tutaj [link]
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Paweł Deląg tylko raz był bliski ślubu. Aktor zdradził nazwisko niedoszłej żony
- Przeżyła z mężem 40 lat. Nie wiedziała, że już nie żyje. Sama odeszła zaraz po nim
- Wachowicz ściągnęła makijaż i pokazała plamy na dłoniach! Ledwo da się ją rozpoznać
- Warszawiacy zaniemówią, gdy zobaczą, co zrobi Rutkowski. Szok i niedowierzanie