https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Takie są oczekiwania pacjentów wobec służby zdrowia. Ma być czysto, schludnie i nowocześnie

Grażyna Rakowicz
Komfort pacjenta przekłada się na jego lepszą współpracę z lekarzem, co może przyspieszyć proces zdrowienia – podkreśla psycholog.
Komfort pacjenta przekłada się na jego lepszą współpracę z lekarzem, co może przyspieszyć proces zdrowienia – podkreśla psycholog. Freepik
Raport powstał po analizie odpowiedzi 1020 dorosłych pacjentów w wieku od 18 do 65 lat, którzy odwiedzili w Polsce: przychodnię lekarską, gabinet dentystyczny, gabinet medycyny estetycznej.

Najczęściej do przychodni 

Z badania, które dla firmy Primater zrealizował ARC rynek i Opinia wynika, że w ciągu ostatniego roku aż 95 proc. respondentów skorzystało z usług medycznych w przychodni lekarskiej, 79 proc. - w gabinecie stomatologicznym, a tylko 14 proc. - z usług gabinetu medycyny estetycznej.

Spośród tych, którzy odwiedzili przychodnię lekarską - 15 proc. było w niej raz, 38 proc. - od 2 do 3 razy, 27 proc. - od 4 do 6 razy, 10 proc. - od 7 do 10 razy, 3 proc. - 11 razy lub więcej, 2 proc. - kilka razy. Natomiast 5 proc. badanych – nie było w niej w ogóle.

Z kolei m.in. 22 proc. badanych odwiedziło gabinet stomatologiczny tylko raz, 36 proc. - od 2 do 3 razy, 14 proc. - od 4 do 6 razy, 4 proc. - od 7 do 10 razy. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, aż 21 proc. - nie odwiedziło tego gabinetu ani razu.

Na jakie zabiegi stawiali w stomatologii Polacy? - Obserwujemy wzrost zainteresowania pacjentów o dbałość swojego uśmiechu, którzy wykonując często zabiegi higienizacyjne leczą ubytki, prewencyjnie usuwają ósemki - oczywiście według wskazań ortodonty, bo warto skonsultować usunięcie tego zęba i sprawdzić kondycję pozostałych, aby nie podjąć zbyt radykalnej decyzji– mówi dr n. med. Maciej Cićkiewicz, lekarz stomatolog i specjalista ortodonta, który analizował dane. - Oprócz powyższych obserwujemy również duże zainteresowanie zabiegami estetycznymi, do których zaliczamy wybielanie, licówki, bonding czy leczenie ortodontyczne.

Natomiast m. in. 6 proc. badanych tylko raz odwiedziło gabinet medycyny estetycznej, 4 proc. - od 2 do 3 razy, 3 proc. - od 4 do 6 razy. a 86 proc. nie skorzystało z tych usług w ogóle.

Co istotne – jak wynika z raportu – na wizytę, pacjenci rejestrowali się najczęściej telefonicznie (65 proc.), następnie osobiście w placówce (20 proc.) i np. poprzez mobilną aplikację placówki lub sieci tych placówek (5 proc.). 

Nowe technologie i wygląd 

Obecność nowoczesnych technologii to „bardzo ważny aspekt wspierający leczenie pacjentów”. Na to, że mają one wpływ na wybór placówki medycznej wskazało w badaniu 32 proc. respondentów. Co więcej, dla prawie 90 proc. ten nowoczesny sprzęt był jednym z najważniejszych argumentów w momencie wyboru danej placówki medycznej. Z drugiej strony badanie pokazało, że sporo pacjentów nie spotykało się z nowoczesnymi rozwiązaniami w placówkach, które odwiedzali – żadnych nie dostrzegło 35 proc.

Z raportu wynika też, że nastrój pacjentów zależy - w dużym stopniu – od wyglądu wnętrza placówek medycznych. To, że wpływa on na poczucie komfortu wskazało aż 80 proc. osób. Z kolei 75 proc. na to, że powinien być on nowoczesny. Wnętrza mają też wpływ na ewentualny powrót do danej placówki – tak uważa 70 proc. Badani wyrażając pozytywne opinie o wyglądzie placówki medycznej, w większości zwracali uwagę na to, aby była ona czysta i schludna (55 proc.)

- Wygląd gabinetu lekarskiego to kluczowy element, który ogromnie wpływa na samopoczucie pacjenta i przebieg wizyty. Powstające w zaledwie kilka sekund pierwsze wrażenie jest potężnym narzędziem społecznym, dzięki któremu podejmujemy liczne, nie zawsze wyłącznie świadome decyzje – wskazuje Karolina Matczak, psycholog. -Ta błyskawiczna ocena naszego mózgu stanowi swoistą wizytówkę danego miejsca i jest trudna do zmiany. Dzieje się tak, gdyż wrażenia uzyskane na początku mają większy wpływ niż te późniejsze.

Według psycholog przyjazne, funkcjonalne i estetyczne miejsca to m. in. mniejszy stres. - Przyjemna atmosfera, ciepłe kolory, naturalne światło i elementy dekoracyjne mogą pomóc pacjentowi zrelaksować się i poczuć się bardziej komfortowo, zwiększyć poczucie bezpieczeństwa – argumentuje Karolina Matczak. - Czysty i uporządkowany gabinet sprawia wrażenie profesjonalizmu i higieny, co buduje zaufanie pacjenta do lekarza. Natomiast przyjazna aranżacja sprzyja otwartej komunikacji między lekarzem a pacjentem, co jest kluczowe dla skutecznego leczenia, poprawia jego efektywność. Z kolei komfort pacjenta przekłada się na jego lepszą współpracę z lekarzem, co może przyspieszyć proces zdrowienia – podkreśla psycholog.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zdrowie

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska