Te linie lotnicze najczęściej odrzucają wnioski pasażerów o odszkodowania. Ryanair w czołówce [pierwsza 10]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania złożone bezpośrednio przez poszkodowanych pasażerów (98,4%) – wynika z analizy AirHelp, wiodącej organizacji w obszarze praw pasażerów linii lotniczych. Średnia dla kilkudziesięciu przebadanych przewoźników wynosi aż 58% co oznacza, że większość podróżnych w przypadku wystąpienia problemów z lotem musi walczyć z liniami o pieniądze, które należą się im z mocy prawa.

Pasażerowie w dużej mierze nie ufają liniom lotniczym w kwestii właściwego wykonywania obowiązku wypłaty odszkodowania. Ponad połowa pasażerów w Europie (51%) negatywnie odpowiada na pytanie, czy wierzy, że przewoźnicy uczciwie rozpatrują wnioski i wypłacają z tego tytułu odszkodowania swoim klientom*. Z kolei 69% ankietowanych przez YouGov na zlecenie AirHelp jest zdania, że linie lotnicze odrzucają ponad 40% wniosków o odszkodowanie. Niestety, dokonana przez AirHelp analiza faktycznie obsługiwanych wniosków pokazuje, że jest jeszcze gorzej.

Wnioski uprawnione do odszkodowania, a jednak odrzucane

Prawo do odszkodowania przysługuje pasażerom zakłóconych lotów na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004. Przysługuje pasażerom wylatującym z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika. Dotyczy sytuacji, w których ich lot został odwołany, opóźniony o co najmniej trzy godziny lub gdy odmówiono im wejścia na pokład. Odszkodowanie może wynieść nawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których odpowiedzialność za zakłócenie rejsu zostaje zdjęta z przewoźnika, ograniczają się do nadzwyczajnych okoliczności takich jak: nagłe przypadki medyczne czy ekstremalne warunki atmosferyczne.

Mimo sprzyjających pasażerom przepisów, przewoźnicy stosują strategię odrzucania wniosków w pełni uprawnionych do odszkodowania. Niestety często okazuje się ona skuteczna – jak wynika z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania, prawie 60% Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.

Te linie lotnicze najczęściej odrzucają  wnioski pasażerów o odszkodowania. Ryanair w czołówce [pierwsza 10]
Te linie lotnicze najczęściej odrzucają  wnioski pasażerów o odszkodowania. Ryanair w czołówce [pierwsza 10]

Na szczycie niechlubnego rankingu odmów, uzasadnionych błędnymi przesłankami, znajdują się Tunisair, hiszpański Vueling Airlines, włoski Ernest Airlines i Bulgaria Air. To przewoźnicy, którzy odrzucili niemal wszystkie skierowane do nich wnioski o odszkodowanie, czyli 99,9%. Za nimi znalazł się Ryanair z wynikiem 98,4%. Polskie Linie Lotnicze LOT wyglądają w tym zestawieniu lepiej, jednak w porównaniu do ubiegłego roku niemal podwoiły liczbę odrzuconych wniosków, osiągając w 2019 roku wynik 37,8%.

Nie tylko LOT, ale także inne linie obsługujące polskich pasażerów, w ostatnim roku częściej odrzucały wnioski o odszkodowania. Do grona przewoźników, którzy przekroczyli granicę 50% negatywnie rozpatrzonych wniosków dołączyły: Wizz Air, Lufthansa, Norwegian i SAS. FinnAir znalazł się w nim już w ubiegłym roku (51,8% w 2018 roku).

Co zrobić, gdy wniosek o odszkodowanie został odrzucony przez przewoźnika?

We wskazanym okresie w Polsce zakłóconych zostało ponad 36 000 rejsów, a w skutek poważnych problemów z lotem takich jak: niespodziewane odwołania czy opóźnienia powyżej 3 godzin, do odszkodowania może być uprawnionych prawie 150 tysięcy pasażerów wylatujących z polskich lotnisk. Co istotne, część z nich mogła nie zdawać sobie sprawy z posiadanego prawa do rekompensaty od linii lotniczych.

Prawa pasażerów

- AirHelp działa na rzecz edukacji o prawach pasażerów. Pomaga również w egzekwowania należnych odszkodowań od linii lotniczych. Na naszej stronie każdy pasażer może bezpłatnie i zaledwie w ciągu kilku minut sprawdzić, czy zakłócenie lotu, którego doświadczył, realizuje wszystkie konieczne przesłanki do ubiegania się o rekompensatę finansową. Jeśli pasażer jest uprawniony do odszkodowania, może kontynuować proces odszkodowawczy z AirHelp. W takim przypadku zajmujemy się nim od początku do końca, włącznie z reprezentacją przed sądem, jeśli wszystkie środki mediacji z linią lotniczą zostały wyczerpane. Co ważne, działamy w systemie no win – no fee (ang. nie wygrywasz, nie płacisz), czyli jakikolwiek koszt usługi pasażer ponosi wyłącznie w przypadku pomyślnego uzyskania odszkodowania – wyjaśnia Marta Koziarz

Jeśli ktoś zetknął się z wymienionymi w unijnym Rozporządzeniu problemami i uważa, że jego wniosek został bezpodstawnie odrzucony przez przewoźnika, nie powinien rezygnować z należnych praw. Po otrzymaniu odmowy wciąż może skutecznie starać się o należne mu pieniądze. Ma zazwyczaj na to trzy lata od daty wystąpienia zdarzenia albo rok w przypadku Polski. Pasażer ma pełne prawo do uzyskania gotówki i nie musi się zgadzać na przyjęcie jakiegokolwiek jej substytutu.

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rtx

Artykuł sponsorowany. Żaden problem samemu napisać wniosek o odszkodowanie. Wystarczą odpowiednie argumenty i linie płacą. W tym roku dostałem 2000zł od Wizzair i 5000zł od KLM. Nie korzystać z firm typu airhelp, bo oni zabierają aż 20% odszkodowania. Taki procent to jakiś żart.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3