https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Telefon służbowy w trakcie urlopu. Szef może ukarać pracownika za nieodebranie komórki?

AIP
pixabay.com
Teoretycznie urlop to rzeczy święta. Co jeśli jednak w czasie naszego wypoczynku dzwoni telefon służbowy? Czy musimy go odebrać? Sprawdź, czy szef może ukarać pracownika za nieodebranie komórki?
Trwa głosowanie...

Zabierasz na wakacje swój telefon służbowy?

- Cześć osób posiada służbową komórkę, albo prywatną komórkę z dostępem do służbowej poczty i tak jak pewnym standardem jest odbieranie prywatnych maili w godzinach pracy, tak samo odbierają służbowe maile podczas urlopu - mówi Monika Fedrczuk,
konfederacja Lewiatan. - Często nie jest to obowiązek wynikający z woli pracodawcy, ale pewien nawyk, przyzwyczajenie. Oczywiście nie powinno być sytuacji w której pracownik jest zmuszany do pracy w nadgodzinach. Jednocześnie nie robiłabym dramatu, jeżeli to jest jeden mail czy jakaś wyjątkowa sytuacja- dodaje.

Więcej o sprawie mówi w materiale wideo Monika Fedrczuk, konfederacja Lewiatan.

Czy możemy powiedzieć szefowi, że nie życzymy sobie służbowych telefonów ani maili, a przy tym nie stracić pracy? - Nie ma złotego środka. Wszystko zależy od organizacji firmy. Jeśli istnieje problem zastąpienia jednej osoby podczas jej nieobecności, nie świadczy to dobrze o firmie - powiedziała w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press (AIP) Agnieszka Bulik z firmy Randstad.

- Firmy wciąż więcej wymagają niż dają - dodał Łukasz Komuda, ekspert z Fundacji Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych.

Kiedy szef może przerwać twój urlop?
Zasada jest taka: pracodawca ma prawo do odwołania swojego pracownika z urlopu - ale pod pewnymi warunkami. Przepisy nie określają, w jakich konkretnie okolicznościach szef może ściągnąć nas z wakacji (on sam ocenia, czy jest to konieczne i podejmuje decyzję), ale nie może tego zrobić według własnego uznania.

Zapamiętaj: odwołanie z urlopu wypoczynkowego musi być spowodowane pojawieniem się okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili rozpoczynania przez pracownika urlopu, a niezbędna jest obecność tej właśnie osoby w zakładzie pracy.

Zobacz także: Praca w nadgodzinach i w dni wolne. To musi zapewnić tobie pracodawca!

W praktyce ten zapis może sprowadzać się do sytuacji, gdy na przykład pracownik, który miał cię zastąpić na urlopie, nagle się rozchorował, miał groźny wypadek albo do twojego zakładu pracy weszła kontrola ZUS czy urzędu skarbowego, co zmusza szefa do wezwania do pracy tych osób, których obecność w takich sytuacjach jest konieczna.

Pamiętaj! Szef nie może zażądać twojego powrotu do pracy w związku z wydarzeniami, które można było przewidzieć.

Co do zasady, przyczyny przerwania urlopu muszą być naprawdę ważne dla firmy.

Więcej o sprawie czytaj w materiale: Uwaga! W tych sytuacjach szef może cię odwołać z urlopu. Zobacz te warunki!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Przykład koleżanki wczasy za graniczne telefon dwa dni przed końcem urlopu że musi zjechac. Padło pytanie z jej strony czy wie że jest za granicą i że ładuje baterie na kolejny rok pracy odpowiedź Tak wie . Przecież ściągając cię z urlopu muszę zwrócić ci koszty i dać cały nowy urlop. Ciekawe kto o tym wiedział bo ona tak ja tez.
T
Tomek
25 sierpnia, 23:16, Gość:

Najlepiej mieć numer urlopowy (druga karta) tzn. kontakt tylko z najbliższą rodziną (w razie różnych sytuacji życiowych) i nie podawać go w robocie. Zgadza się????

Dokładnie tak nam ?

T
Tomek
A jak ktoś ma wrócić z urlopu spędzonego za granicą organizowanego przez biuro podróży ? ?
G
Gość
to jak wam robole którym tak było strasznie w PRL którzy obalili socjalizm by teraz jak niewolnik harować na miliardowe fortuny gangsterów którym solidarni oddali wasz wypracowany majątek ?!!!!
G
Gość
Ech ci prywaciarze
G
Gość
26 sierpnia, 12:30, Gosc:

Tulko debil mógł wymyslec takie prawo ze pracodawca moze odwolac z urlopu. takich ludzi powinno sie eliminować z społeczeństwa

26 sierpnia, 12:31, Ilona:

Masz racje

26 sierpnia, 22:57, Gość:

Święta racja

No trzeba eliminowac ludzi niezaradnych tymbardziej jesli to szef

G
Gość
2019-08-25T16:36:28 02:00, Nie twój interes:

Dokładnie, nie masz obowiązku posiadac telefonu będąc na urlopie, tylko głupcy mają go w tym czasie przy sobie.

2019-08-25T22:46:10 02:00, Gość:

A jeżeli szef przed urlopem poprosi abyś był pod telefonem??? Odmówisz?

Łatwo jest schować i udawać że się nie wiedziało... Ale jeżeli się wiedziało?

26 sierpnia, 6:20, Elohim:

Jestes naiwny,

Urlop to twoja strefa wypoczynku, nie moze Ci kazać, a jak kaze to sam traktuje Cie jak znoewolonego.

Prosze wtedy szukac innej pracy.

Ale po twojej wypowiedzi widze ze jestes jak dziecko

Tak odmowie

N
Nieinterelesie
2019-08-25T16:36:28 02:00, Nie twój interes:

Dokładnie, nie masz obowiązku posiadac telefonu będąc na urlopie, tylko głupcy mają go w tym czasie przy sobie.

2019-08-25T22:46:10 02:00, Gość:

A jeżeli szef przed urlopem poprosi abyś był pod telefonem??? Odmówisz?

Łatwo jest schować i udawać że się nie wiedziało... Ale jeżeli się wiedziało?

26 sierpnia, 6:20, Elohim:

Jestes naiwny,

Urlop to twoja strefa wypoczynku, nie moze Ci kazać, a jak kaze to sam traktuje Cie jak znoewolonego.

Prosze wtedy szukac innej pracy.

Ale po twojej wypowiedzi widze ze jestes jak dziecko

Dobrze gadasz, wielu ludzi wciaz nie zna swoich praw dlatego są wykorzystywani.

G
Gość
26 sierpnia, 12:30, Gosc:

Tulko debil mógł wymyslec takie prawo ze pracodawca moze odwolac z urlopu. takich ludzi powinno sie eliminować z społeczeństwa

26 sierpnia, 12:31, Ilona:

Masz racje

Święta racja

N
Nie twoja sprawa
2019-08-25T16:36:28 02:00, Nie twój interes:

Dokładnie, nie masz obowiązku posiadac telefonu będąc na urlopie, tylko głupcy mają go w tym czasie przy sobie.

25 sierpnia, 22:46, Gość:

A jeżeli szef przed urlopem poprosi abyś był pod telefonem??? Odmówisz?

Łatwo jest schować i udawać że się nie wiedziało... Ale jeżeli się wiedziało?

Żebyś wiedział że odmowie... Skoro tak szefowi zależy na pracownikowi to go z tego powodu nie zwolni ty durniu. Może ty tak masz w swojej firmie i boisz się odmówić a tak naprawdę możesz to zrobić. Urlop to urlop

I
Ilona
26 sierpnia, 12:30, Gosc:

Tulko debil mógł wymyslec takie prawo ze pracodawca moze odwolac z urlopu. takich ludzi powinno sie eliminować z społeczeństwa

Masz racje

G
Gosc
Tulko debil mógł wymyslec takie prawo ze pracodawca moze odwolac z urlopu. takich ludzi powinno sie eliminować z społeczeństwa
E
Elohim
2019-08-25T16:36:28 02:00, Nie twój interes:

Dokładnie, nie masz obowiązku posiadac telefonu będąc na urlopie, tylko głupcy mają go w tym czasie przy sobie.

2019-08-25T22:46:10 02:00, Gość:

A jeżeli szef przed urlopem poprosi abyś był pod telefonem??? Odmówisz?

Łatwo jest schować i udawać że się nie wiedziało... Ale jeżeli się wiedziało?

Jestes naiwny,

Urlop to twoja strefa wypoczynku, nie moze Ci kazać, a jak kaze to sam traktuje Cie jak znoewolonego.

Prosze wtedy szukac innej pracy.

Ale po twojej wypowiedzi widze ze jestes jak dziecko

G
Gość
Najlepiej mieć numer urlopowy (druga karta) tzn. kontakt tylko z najbliższą rodziną (w razie różnych sytuacji życiowych) i nie podawać go w robocie. Zgadza się????
G
Gość
2019-08-25T21:15:13 02:00, Paweł:

Jeżeli chcieli by mnie oddwolac z urlopu to jedynie list polecony który odebrałbym 14nastego dnia dziękuję dowidzenia

Ha ha ha dobre

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska