Strefa AGRO Kujawsko-Pomorskie także na Facebooku. Dołącz do nas
Jaka była droga parowozu?
„Kapeć nr 1” (nazywano go tak ze względu na oznaczenie Kp4-1) wyjechał z Fabryki Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie w 1957 roku. Był wykorzystywany do transportu buraków, wysłodków, gotowego cukru, węgla i zaopatrzenia ostrowickiej cukrowni. Ostatni przewóz buraków? Został zrealizowano w 1992 roku, potem kolejkę wąskotorową wykorzystywano w transporcie wewnętrznym. W 1998 roku parowóz został umieszczony na cokole przed cukrownią. Tutaj stał przez ok. 11 lat.
Po likwidacji zakładu, o pamiątkę po nim walczyli Jan Koprowski (wójt gminy Brzuze) oraz ówczesny starosta Marek Tyburski. Parowóz trafił jednak do sąsiedniego Rypina. Zainteresowani jego losami wielokrotnie apelowali na łamach Gazety Pomorskiej o jak najszybsze odnowienie (stał na placu przy ul. Strażackiej).
Parowóz, wagonik i fragement torów odrestaurował - przy wsparciu uczniów - Norbert Naruszko, na co dzień nauczyciel przedmiotów zawodowych w zespole szkół nr 3. Efekty ich starań możemy zobaczyć przy ul. Dworcowej, gdzie parowóz został przeniesiony dzięki sprzętowi o udźwigu 50 ton i specjalnej lawecie. W jego przetransportowanie było zaangażowanych kilkanaście osób.
