Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń doczeka się wreszcie rowerów towarowych! Jak się takie pojazdy sprawdzają w innych miastach?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
W Bydgoszczy rowery towarowe pojawiły się dzięki budżetowi obywatelskiemu. Zadebiutowały w kwietniu 2021 roku. Doskonale się nadają do przewozu dzieci, zwierząt i różnego rodzaju ładunków większego kalibru.
W Bydgoszczy rowery towarowe pojawiły się dzięki budżetowi obywatelskiemu. Zadebiutowały w kwietniu 2021 roku. Doskonale się nadają do przewozu dzieci, zwierząt i różnego rodzaju ładunków większego kalibru. Dariusz Bloch
Toruń niebawem dołączy do miast, w których można skorzystać z ogólnodostępnych rowerów towarowych. Pojazdy te będą zaopatrzone w skrzynie o ładowności do 95 kilogramów dostosowane zarówno do przewozu dzieci, jak i zakupów czy zaopatrzenia do sklepów. Takie rowery z powodzeniem sprawdzają się na przykład w Gdyni, której władze poszły jeszcze dalej i przygotowały dotacje dla mieszkańców zainteresowanych zakupem rowerów cargo.
od 16 lat

O tym, że w Toruniu bardzo by się przydały ogólnodostępne rowery przystosowane do przewozu większych ładunków bądź dzieci, mówi się już od lat. Pisaliśmy o tym chociażby przy okazji debaty na temat przyszłości roweru miejskiego. Postulaty wreszcie doczekają się realizacji. Urząd Miasta opublikował zapytanie ofertowe dotyczące pięciu pojazdów: dwóch trójkołowych i trzech dwukołowych. Pierwszy typ ma być wyposażony w skrzynię o ładowności do 95 kilogramów, minimalna ładowność drugiego powinna mieć 70 kilogramów. Skrzynie ładunkowe będą mogły służyć do bezpiecznego przewożenia dzieci. Wśród bogatego wyposażenia mają się znaleźć m.in. elektryczne silniki wspomagające rowerzystów. Przewożony ładunek bądź pasażerów będzie można osłonić przed deszczem i słońcem przy pomocy specjalnego namiotu.

Pierwsze rowery elektryczne powinny dotrzeć do Torunia w czerwcu tego roku. Oferty na ich dostawę oraz serwis można składać do 22 kwietnia.

- Kupujemy rowery do przeprowadzenia pilotażu miejskiej wypożyczalni rowerów cargo w ramach współpracy z Europejską Federacją Cyklistów. W początkowej fazie wypożyczenie roweru nie będzie odpłatne - mówi Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prezydenta Michała Zaleskiego. - Pilotaż ma przede wszystkim umożliwić chętnym mieszkańcom oswojenie się z tym środkiem transportu, zapoznanie się z tym co umożliwia, zachęcenie przedsiębiorców do korzystania z rowerów cargo. W tej chwili obserwujemy efekty pilotażu prowadzonego w ramach tego samego projektu między innymi przez Walencję i Bolonię.

Jak się sprawdza rower cargo w Toruniu?

Korzystając z doświadczeń tych i innych miast, urzędnicy chcą opracować skuteczny system wypożyczania toruńskich rowerów towarowych. Wiadomo, że mogłyby one na przykład służyć przedsiębiorcom ze starówki przy przewożeniu drobnych dostaw. O tym, że tego typu pojazdy doskonale się w tej roli sprawdzają wie Jakub Gołębiewski, swego czasu radny miejski, a teraz przede wszystkim jeden z toruńskich flisaków.

- Ja swój rower kupiłem przede wszystkim do pracy, dzięki niemu w ekologiczny sposób dowozimy paliwo do łodzi, za każdym razem zresztą budząc zdziwienie na stacjach benzynowych - mówi. - Generalnie rower sprawdza się doskonale. Wożę nim zakupy, dzieci, psa, poza tym mam też na nim reklamę Toruńskich Flisaków. W garażu zajmuje mniej miejsca niż samochód. Niestety nie ma wspomagania elektrycznego, a w wielu przypadkach bardzo by się ono przydało.

Ile rowerów towarowych mają do dyspozycji mieszkańcy Bydgoszczy?

Toruńskie rowery cargo nie będą częścią systemu Torvelo. Poza rowerem miejskim funkcjonują one na przykład w Bydgoszczy, gdzie 10 pierwszych rowerów towarowych pojawiło się rok temu dzięki budżetowi obywatelskiemu. Projekt osiedlowy w dzielnicy Stare Miasto - Śródmieście kosztował 300 tys. złotych. Ta suma pozwoliła na zakup trzech trójkołowców i siedmiu dwukołowców, a także opłacenie serwisu i ubezpieczenia. Autorem pomysły był Łukasz Kryger ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy, a poza tym również posiadacz roweru towarowego.

- Kupiłem go kilka lat temu, gdy okazało się, że przedszkole do jakiego zamierzaliśmy posłać dziecko jest nieco dalej niż się spodziewaliśmy - mówi Łukasz Kryger. - Nie było sensu kupować z tego powodu samochodu, rower jednak sprawdził się doskonale. Wiele osób pytało mnie, gdzie coś takiego można kupić, bądź wypożyczyć, a ponieważ nie jest to sprzęt tani pomyślałem, że dobrze by było aby mieszkańcy mogli je gdzieś wypożyczyć.

Ile kosztują rowery cargo?

Rower towarowy, w zależności od wersji, kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Te tańsze są napędzane siłą mięśni, w przypadku tych droższych można liczyć na wsparcie silnika elektrycznego. Nad Brdą rowery towarowe można wypożyczać w Bydgoskim Centrum Informacji na Starym Rynku. W zależności od potrzeb na kilka godzin, albo na kilka dni. Początkowo korzystanie z nich było darmowe, a rowery były praktycznie przez cały czas zarezerwowane.

Duże doświadczenie na tym polu ma Gdynia. Po jej ulicach wypożyczane rowery towarowe kursują już od kilku lat.

- Pojazdy te mają duży potencjał i z powodzeniem mogą w wielu sytuacjach zastępować samochody, także w kwestii logistyki. Wystarczy wspomnieć, że potrafią przewieźć ładunek do 100 kg, co skrzętnie wykorzystują kolejne firmy kurierskie. Elektryczny rower cargo jest pojazdem uniwersalnym, pozwala zarówno na przewóz dzieci, jak i cięższych towarów. – mówi cytowany przez gdyński serwis miejski Jakub Furkal, kierownik Referatu Opiniowania, Oznakowania i Rozwoju Komunikacji Rowerowej.

Gdyńskie rowery towarowe można rezerwować korzystając ze specjalnego formularza internetowego. Po jego uruchomieniu wirtualna kolejka urosła do imponujących rozmiarów, wypożyczenia trzeba było zgłaszać ze znacznym wyprzedzeniem. Władze Gdyni zrobiły więc kolejny krok i korzystając z funduszy unijnych uruchomiły program dopłat dla mieszkańców zainteresowanych zakupem roweru towarowego. Osoby mieszkające na terenie Gdyni mogą się ubiegać o 50-procentowe dofinansowanie, jego suma nie może jednak przekroczyć pięciu tysięcy złotych. Władze Gdyni wychodzą z założenia, że każdy rower towarowy to o jeden samochód mniej. Czy podobnie podobne zasady będą również obowiązywały w Toruniu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Toruń doczeka się wreszcie rowerów towarowych! Jak się takie pojazdy sprawdzają w innych miastach? - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska