https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toruń dołoży się do Traktu Leśnego?

Wojciech Giedrys
fot. Lech Kamiński
Samorząd województwa jest gotów wesprzeć trzema milionami budowę Traktu Leśnego. Co na to miasto? - Inwestycja nie jest wpisana do budżetu na br. - usłyszeliśmy w MZD.

O budowie Traktu Leśnego mówi się od 2000 r. W tym czasie powstało wiele wariantów przebiegu i finansowania tej trasy. To byłaby alternatywna droga dla drogi krajowej nr 10, która połączyłaby Toruń z Lubiczem Dolnym i Małgorzatowem, gdzie zakład ma firma Toruń-Pacific. Usprawniłaby komunikację m.in. podczas przebudowy Szosy Lubickiej i remontu mostu na Drwęcy w Lubiczu.

Wydawało się, że do przełomu w tej sprawie doszło pod koniec sierpnia ub.r. po spotkaniu marszałka Piotra Całbeckiego z prezydentem Torunia Michałem Zaleskim. Zapadła wtedy decyzja, że inwestycją, którą dotąd pilotowało miasto, zajmą się marszałkowscy urzędnicy. Wskazano dla traktu nowy korytarz. Miał on biec od Szosy Lubickiej (przy przejeździe kolejowym w pobliżu węzła Lubicz), po granicy administracyjnej miasta i lasu wzdłuż toru kolejowego oraz drogą serwisową autostrady. Zgodnie z tą propozycją miasto nie wydałoby na jego budowę ani złotówki.

Przez środek lasu

Okazuje się jednak, że te plany są już nieaktualne. Znów pod uwagę brany jest pierwotny przebieg, który był powodem wielu kłótni i protestów mieszkańców Skarpy - na przedłużeniu ul. Olimpijskiej, czyli przez sam środek lasu. Za tym wariantem opowiada się gmina Lubicz, która pod koniec kwietnia br. zorganizowała w tej sprawie spotkanie. Jego inicjatorem był Bernard Kwiatkowski z Urzędu Gminy Lubicz, który wcześniej zajmował się trasą jako dyrektor wydziału inwestycji strategicznych magistratu. W naradzie wzięli również udział m.in. członek zarządu województwa Bartosz Nowacki, Andrzej Osłowski z wydziału architektury i budownictwa toruńskiego magistratu oraz przedstawiciele Toruń-Pacific.

- Inwestycja mogłaby być realizowana wspólnie przez samorząd województwa, gminę Toruń i Lubicz oraz Toruń-Pacific - mówi Kwiatkowski. - Od kilku lat jest gotowa dokumentacja dla tej 3,5-kilometrowej trasy. Według tego projektu jest obecnie realizowana ul. Olimpijska. Po aktualizacji dokumentacji, uzgodnieniach z Lasami Państwowymi i uzyskaniu pozwolenia na budowę można by przystąpić do realizacji. To byłby 7-metrowy układ ze ścieżką pieszorowerową.

Dokumentację dla traktu - na zlecenie magistratu - opracowała toruńska firma Rewaco. Całość kosztowała ok. 70 tys. zł. - Zadeklarowaliśmy, że samorząd województwa jest gotowy, jeszcze w tym roku, dofinansować maksymalnie 30 proc. wartości tej inwestycji z budżetu województwa, pod warunkiem, że Urząd Miasta Torunia, jako główny inwestor, przystąpi do jej realizacji - mówi Nowacki. - Zadeklarowaliśmy także, że kwota dofinansowania z budżetu województwa będzie nie wyższa, niż 2-3 mln zł.

Ile mogą wyłożyć pozostali partnerzy? Władze Lubicza mogą wydać 1-1,5 mln zł, a Toruń-Pacific - milion zł. Łącznie daje to ok. 5,5 mln zł. Według szacunków budowa całej trasy - łącznie z ul. Olimpijską - miała kosztować 12 mln zł. Od tego należy odjąć 4,8 mln zł, czyli kwotę, jaką magistrat wyda na budowę ul. Olimpijskiej między Szosą Lubicką a Konstytucji 3 maja. Budowa traktu może kosztować ok. 7,2 mln zł. Zdaniem Kwiatkowskiego różnicę powinno wyłożyć miasto, czyli co najmniej 1,7 mln zł. Urzędnik podkreśla, że obecnie można by uzyskać znacznie niższą kwotę w przetargu. Jego zdaniem magistrat wydałoby wtedy kilkaset tysięcy zł.

Ile da miasto?

Głównym inwestorem powinien być magistrat. To warunek uzyskania funduszy od marszałka. Poza tym większość tej trasy ma biec na terenie miasta. Do magistratu będzie należało wystąpienie o pozwolenie na budowę i rozpisanie przetargu.

Co na to miasto? Jaką kwotę może w br. przeznaczyć na tę inwestycję? W MZD usłyszeliśmy tylko tyle, że inwestycja nie jest wpisana do budżetu na 2009 r.
Niewiele więcej dowiedzieliśmy się również od prezydenta Torunia. - Droga ta ma łączyć dwie sąsiadujące gminy - Toruń oraz Lubicz. Budowa jest możliwa jako przedsięwzięcie regionalne, finansowane ze środków RPO - mówi Zaleski. - Jednocześnie zwracam uwagę, że obecnie obowiązujące przepisy dotyczące uwarunkowań środowiskowych w sposób istotny mogą wpłynąć na możliwość jej realizacji. Mam na myśli zasoby przyrodnicze znajdujące się w śladzie planowanej trasy.

Dziś w sprawie Traktu Leśnego odbędzie się spotkanie urzędników z kilku wydziałów Urzędu Miasta m.in. gospodarki komunalnej oraz architektury i budownictwa. - Przeanalizujemy wszystkie za i przeciw budowie tej trasy - mówi Marcin Kowallek, szef wydziału gospodarki komunalnej.

Stanowisko wypracowane na tej naradzie trafi następnie do prezydenta Torunia, który podejmie ostateczną decyzję w sprawie tej inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

~madziara2009~
Przepraszam że się wtracam ale kiedy mieszkałam na Skarpie to też przeszkadzalo mi że przez srodek lasu mają jeździć TIR-y......przestalo przeszkadzać jak się wyprowadziłam do Lubicza Górnego ale czesto mam okazję widzieć jak te wielkie samochody jadą do Pacifiku!!!!! Jak by ktoś nie wiedzial to niedaleko znajduje się szkoła podstawowa!!!!!!
e
europejczyk
Jedyną radą na zakończenie złodziejstwa toruńskich marszałków jest powstanie 30 województw wg. propozycji prezydenta Kaczyńskiego ,czyli rozdział Torunia i Bydgoszczy którą najbardziej doją .Poprę takie propozycje obojętnie kto będzie ich autorem.
W
Www
Jak zwykle pan marszałek dołoży Toruniowi. I pierdzielcie mi tu że to Bydgoszcz i inni źle wnioski przygotowują. Na tym przykładzie wyraźnie widać jak lekką ręką marszałek wydaje nasze pieniądze na toruńskie duperele. Inni musza budowac sami. A ta droga ma strategiczne znaczenie dla regionu. Przecież tam chrupki produkują. Szlag mnie trafia na miejscu. Kiedy to złodziejstwo się skończy?
m
mieszkanka Skarpy
chodziliśmy na spacery do lasu a teraz szlag mnie trafia jak widze szosę przez środek lasu!!!! wstyd panie prezydencie
M
MCT
Ile to już lat trwa martwe dumanie - czas biegnie szybko. TRZEBA DZIAŁĄĆ PANIE PREZYDENCIE!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska