https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne zmiany na DK25. Trasa łącząca Koszalin z Bydgoszczą w powiecie sępoleńskim przejdzie kompleksową modernizację

Sandra Szymańska
Konferencja podsumowująca prowadzone inwestycje na drodze krajowej nr 25 w powiecie sępoleńskim (10.03.2025)
Konferencja podsumowująca prowadzone inwestycje na drodze krajowej nr 25 w powiecie sępoleńskim (10.03.2025) Sandra Szymańska
Do końca 2030 roku cała infrastruktura dróg krajowych przebiegająca przez teren powiatu sępoleńskiego będzie zmodernizowana. Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Bydgoszczy Sebastian Borowiak przedstawił na spotkaniu w Sępólnie Krajeńskim stan zaawansowania inwestycji w ciągu drogi krajowej nr 25. W ciągu pięciu lat stan tej drogi ma się znacząco poprawić. Chodzi tu zarówno o budowę trzech obwodnic, jak i kompleksowe remonty.

Spis treści

Plan realizacji zadań na drodze krajowej nr 25 na terenie powiatu sępoleńskiego w nadchodzących latach przedstawił Sebastian Borowiak, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Bydgoszczy na poniedziałkowej (10 marca) konferencji prasowej. W spotkaniu uczestniczyli również wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel, posłanka Iwona Kozłowska, przedstawiciel wykonawcy obwodnic Sępólna i Kamienia, samorządowcy z Sępólna, Kamienia, Więcborka i Sośna - zarówno obecni, jak i byli włodarze. Wśród gości byli również przedstawiciele służb mundurowych, krajeńskiego parku, nadleśnictw oraz przedstawiciele mieszkańców.

Z tego, co przekazali drogowcy i wojewoda wynika, że jeszcze w tej dekadzie trasa łącząca Koszalin z Bydgoszczą w powiecie sępoleńskim przejdzie kompleksową modernizację. Dotyczy to zarówno budowy obwodnic, jak i gruntownego remontu "krajówki".

Co ważne, nowo budowane drogi będą wyposażone także w infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Takie ciągi są już zresztą budowane w okolicach Koronowa.

– Tam, gdzie mamy skrzyżowania i newralgiczne miejsca, tam zapewniamy układ komunikacyjny w postaci ścieżek i ciągów pieszo – rowerowych. Na całej długości drogi krajowej nr 25, już tak jak to widzimy od samego Tryszczyna w kierunku Obodowa do Koronowa, tam te ścieżki rowerowe i ciągi, a także chodniki są w pewnym momencie zapewnione – mówi Sebastian Borowiak, szef GDDKiA w Bydgoszczy.

Jak dodaje, tam gdzie ścieżek nie ma, będą one powstawały sukcesywnie w ramach postępu prac remontowych poszczególnych odcinków.

Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego

Na początku lutego została podpisana umowa z wykonawcą (konsorcjum Kobylarnia-Mirbud) projektu i budowy obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego za blisko 160 milionów złotych. Tak jak jest to zapisane w umowie, do końca roku praktycznie w terenie nic nie będzie się działo, ponieważ firma kompletuje aktualnie niezbędna dokumentację, która ma się zakończyć zezwoleniem na realizację inwestycji. Po tym terminie nastąpią prace budowlane, które mają być prowadzone w latach 2026 - 2028.

- Wszystko zawsze zaczyna się od lokalnej determinacji. Liczę, że wniosek wpłynie jak najszybciej i jak najszybciej będziemy mogli wydać ZRID na realizację tej inwestycji. Cieszę się, że realizatorem będzie poważny wykonawca - firma polska, mocno osadzona w województwie kujawsko-pomorskim i w naszych realiach - zaznaczył wojewoda Michał Sztybel.

Realizacja tak dużej inwestycji z pewnością będzie się wiązała z dużymi niedogodnościami dla mieszkańców. Będą one szczególnie odczuwalne latem przyszłego roku i później w latach 2027-2028.

Obwodnica Sępólna Krajeńskiego będzie omijała miasto od wschodu. Powstanie 11 obiektów inżynierskich. Jej początek będzie na węźle zlokalizowanym pomiędzy Niechorzem a Siedliskiem w ciągu drogi krajowej nr 25. Powstanie tu pięciowlotowe rondo, a będzie ono jednym z trzech. Później w okolicach Sikorza przetnie ona drogę wojewódzką nr 241 i powróci na drogę krajową nr 25 w okolicach miejscowości Piaseczno. W miejscu przejścia doliny rzeki Sępolenka wybudowany zostanie most. Nowa droga będzie miała długość 6,4 km. Jej budowa ma kosztować 115 mln złotych.

- Liczba pojazdów, która codziennie przejeżdża przez to miasteczko, to blisko 12 000. To bardzo dużo. Gdy wyprowadzimy ten ruch, będzie zupełnie inaczej - podkreślił dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy Sebastian Borowiak.

Długość obwodnicy Kamienia Krajeńskiego to z kolei 2,5 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przez most nad rzeką Kamionką i włączy się do obecnej drogi krajowej nr 25 niedaleko miejscowości Orzełek. Nowa trasa obejmuje trzy obiekty inżynierskie, w tym dwa ronda. Koszt jej powstania to 43,2 mln zł.

Zgodnie z decyzją środowiskową, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji, powstaną m.in. ekrany akustyczne oraz przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni i skrzynki lęgowe dla ptaków.

Czytaj też:

Kompleksowa modernizacja "krajówki" między obwodnicami

GDDKiA w Bydgoszczy ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczącej rozbudowy niespełna sześć kilometrów drogi krajowej nr 25 między Kamieniem a Sępólnem Krajeńskim. Otwarcie ofert zaplanowane jest na 7 kwietnia. Droga ma być dostostosowana to tych samych parametrów, co obwodnice. To, co chyba najbardziej cieszy mieszkańców obu gmin, jest planowana budowa ścieżki pieszo-rowerowej pomiędzy miastami. Powstaną bezpieczne skrzyżowania, w Płociczu będą to wyczekiwane lewoskręty, zbudowane będzie odwodnienie, ekrany akustyczne oraz oświetlenie. Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na opracowanie dokumentacji. Sama rozbudowa planowana jest na lata 2029-2030, czyli po oddaniu do użytku obwodnic.

Drob Julian

Nowa droga między Kamieniem a Zamartem

W tym samym terminie GDDKiA zamierza rozbudować sześć kilometrów na odcinku Kamień - Zamarte. Obecnie trwa procedura uzgadniania programu inwestycji. Stanowić ma kontynuację trwającej rozbudowy w gminie Człuchów do granic z woj. pomorskim.

- Złożyliśmy wniosek do ministerstwa infrastruktury, by dostać zgodę na ogłoszenie postępowania przetargowego. Czekamy na informację zwrotną - poinformował Borowiak.

Inwestycja polegać ma na poszerzeniu i wzmocnieniu drogi wraz z budową obejścia od zachodu Zamartego.

Rozbudowa Obodowo-Mąkowarsko z obwodnicą Dziedna

W najgorszym stanie, jak sam przyznał dyrektor Borowiak, jest odcinek między Obodowem a Mąkowarskiem. GDDKiA nadal nie rozstrzygnęła przetargu dotyczącego rozbudowy dziewięciu kilometrów tej drogi wraz z budową obwodnicy Dziedna (gmina Sośno).

- Planowaliśmy podpisać umowę w zeszłym roku. Od momentu otwarcia ofert jesteśmy w Krajowej Izbie Odwoławczej. Clou sprawy to oferta, której nie mogliśmy otworzyć od jednego z wykonawców z uwagi na uszkodzony plik. Wykonawca zapisał go nie tak, jak powinien. W związku z tym odwołał się od decyzji, ponieważ jego oferta nie była brana pod uwagę. Na dziś KIO powołuje biegłego w zakresie informatyki i zweryfikuje, czy uszkodzenie było po stronie zamawiającego, czy po stronie wykonawcy. To jest dziś przedmiotem wyjaśnień. Wystosowaliśmy do KIO pismo o przyspieszenie procedur i zwołanie spotkania - powiedział dyrektor GDDKiA.

Najniższa oferta, która wpłynęła na przetarg, opiewa na będzie 86 mln zł. Plan jest taki, by remont zakończył się do 2027 roku.

Droga częściowo pobiegnie nowym śladem, omijając Dziedno w gminie Sośno. „Mała obwodnica” ma znacząco poprawić komfort i bezpieczeństwo użytkowania tej ruchliwej drogi, zarówno kierowców, jak i pieszych. Prace obejmą nieco ponad 9-kilometrowy odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z drogą powiatową prowadząca do Sośna oraz z drogą wojewódzką nr 237 w kierunku Tucholi.

Warunki techniczno-użytkowe tej drogi zostaną polepszone. W szczególności chodzi o wymianę i wzmocnienie nawierzchni poprzez dostosowanie jej nośności do obciążeń do 11,5 t/oś. Poprawa warunków dotyczy też m.in. wydzielonych pasów do skrętu w lewo, chodników, oświetlenia, zatok autobusowych, korekty łuków pionowych i poziomych. Obejście Dziedna i budowa chodnika w Mąkowarsku wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Na rozbudowanym odcinku starej drogi zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy o nawierzchni bitumicznej oraz ekrany akustyczne.

Oprócz tego, w zakres prac związanych z rozbudową wchodzi również przebudowa istniejącego i budowa nowego oświetlenia drogowego. Zostaną wykorzystane energooszczędne źródła światła typu LED. Inwestor zakłada oświetlenie rejonów zabudowanych, obszarów skrzyżowań, przejść dla pieszych oraz miejsc do ważenia pojazdów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska