Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawdziwa rewolucja! Student UMK w Toruniu stworzył pojazd dla niepełnosprawnych sterowany wzrokiem!

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Opracowany przez Krzysztofa Lingo pojazd dla osób niepełnosprawnych jest nie tylko nowatorski, ale i tani - do wykonania według instrukcji. Projektanci czekają na osoby chętne go przetestować (namiary w tekście).
Opracowany przez Krzysztofa Lingo pojazd dla osób niepełnosprawnych jest nie tylko nowatorski, ale i tani - do wykonania według instrukcji. Projektanci czekają na osoby chętne go przetestować (namiary w tekście). Andrzej Romański UMK/YT (wszystkie fot.)
To prawdziwa rewolucja! Student UMK nie tylko opracował pojazd dla osób niepełnosprawnych sterowany wzrokiem, ale i udostępni instrukcję jego budowy w internecie. Po to, by zainteresowani mogli taki wózek wykonać we własnym zakresie. Będzie 20 razy tańszy niż dostępny komercyjnie na rynku: zamiast 60 tys. zł kosztować będzie 3,3 tys. zł.

Zobacz wideo: Takie są skutki wprowadzenia programu 500 plus.

od 16 lat

Tu video pokazujące ruch pojazdu Krzysztofa Lingo: https://www.youtube.com/watch?v=0rBYufPZjyE

Pojazd, który porusza się reagując na ruch gałek ocznych to wybawienie dla tych wszystkich osób z poważnymi niepełnosprawnościami, które mają kłopot z poruszaniem rękoma. Nie użyją zatem joysticka, ani innego elementu, który standardowo używany jest w wózkach tak sterowanych.

Nowatorski pojazd zaprojektował Krzysztof Lingo, student Wydziału Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu. Dobrych informacji to jednak dopiero początek! Wynalazca kończy testowanie urządzenia i zapowiada udostępnienie w internecie projektu wraz ze wszystkim, co potrzebne jest do tego, by wykonać pojazd metodą "zrób to sam".

Polecamy

Na rynku podobne urządzenia kosztują około 60 tysięcy zł. Wózek wykonany według pomysłu i z pomocą Krzysztofa Lingo ma być 20 razy tańszy.

Jak to działa? Zamykasz oko na pół sekundy i dajesz znak: jadę w prawo

Najważniejszą częścią projektu Krzysztofa Lingo jest algorytm służący do przetwarzania ruchu gałek ocznych na odpowiedni sygnał do sterowania silnikami.

– Jest to algorytm uczenia maszynowego, wykrywający położenie gałki ocznej oraz to, czy ktoś mrugnął czy nie – tłumaczy Krzysztof Lingo portalowi informacyjnemu UMK. – Samo sterowanie jest bardzo proste: osoba na wózku patrzy na dany obiekt, zamyka oko na około pół sekundy i w ten sposób potwierdza, że chce jechać np. w prawo pod kątem 70 stopni. Jeśli chce się zatrzymać, zamyka powieki na około półtorej sekundy.

Dodajmy, że czas zamkniętych powiek jako wyznacznik poprawnego ruchu, długo był doprecyzowywany i dostosowywany przez pomysłodawcę i jego partnerów. - Kiedy sami testujemy nasze rozwiązania, wiele rzeczy nam nie przeszkadza, bo mamy sprawne wszystkie mięśnie. Osoby z niepełnosprawnościami mogą odczuwać to inaczej i mieć inny czas reakcji. Ważne, aby dopasować rozwiązanie do ich potrzeb - podkreśla Lingo.

Wyprodukujesz nasze moduły? Złożysz pojazd sam!

Budowa pojazdu obejmuje dwa etapy. Pierwszy to konwersja zwykłego wózka inwalidzkiego w wózek elektryczny. – To bardzo proste. Każda osoba, nawet o niewielkich zdolnościach technicznych, jeżeli wyprodukuje zaprojektowane przez nas moduły, będzie w stanie zrobić to sama – zapewnia Krzysztof Lingo. Dodajmy, że przy projekcie współpracuje z Wojciechem Sójką, inżynierem elektronikiem i programistą, absolwentem Politechniki Gdańskiej.

Polecamy

Dokumentacja techniczna pozwalająca na odtworzenie innowacji, zostanie udostępniona w internecie po zakończeniu testów (koniec lutego). Każda osoba zainteresowana samodzielnym odtworzeniem innowacji będzie mogła pobrać instrukcję montażową, listę części, pliki z modelami do wydruku 3D oraz rysunki techniczne. W zależności od rodzaju części użytkownik będzie mógł je kupić w sklepie (80 procent części), wykonać samodzielnie lub też zlecić wykonanie firmom, np. zakładom ślusarskim, które specjalizują się w gięciu blach.

- Uprościliśmy całą produkcję, tak aby komponenty wymagające od odtwarzającego więcej niż przykręcenia śruby czy wywiercenia otworu, były możliwe do zlecenia do wykonania firmom zewnętrznym – objaśnia Krzysztof Lingo. – Specjaliści odpowiednio przygotują elementy, dzięki czemu osoba składająca będzie musiała jedynie odpowiednio złożyć dwie blaszki, przykręcić silnik, koła i akumulatory. Tym prostym sposobem wózek zostanie przekonwertowany na elektryczny.

Drugim etapem odtwarzania innowacji jest montaż/budowa układu sterowania. Układ złożony jest z płytki PCB, czyli układu elektronicznego z zamontowanymi i odpowiednio połączonymi komponentami oraz mikrokomputera, dość popularnego w elektronice.

Projektanci czekają na osoby, które chcą przetestować nowy pojazd

Dwa lata temu, kiedy projektanci zaczynali prace nad urządzeniem, szacowali, że koszt budowy wózka wyniesie około 1,8 tys. zł. Dziś cena wzrosła do około 3,3 tys. zł. To wynik tego, że część komponentów jest sprowadzana z zagranicy i wrażliwa na kurs dolara.

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że Toruń jest odpowiednio dostosowany dla osób z niepełnosprawnością?

- Aby instrukcja budowy pojazdu trafiła do sieci, wózek musi przejść szereg testów. Dlatego projektanci szukają osób najlepiej o wysokim stopniu niepełnosprawności, które chciałyby sprawdzić jego możliwości. Ważne jest to, aby miały pełną kontrolę intelektualną oraz fizyczną nad gałkami ocznymi - podaje portal informacyjny UMK.

Każdy nowy tester na staracie zostanie zaproszony do gry sprawdzającej, w jaki sposób potrafi kontrolować ruch oka. Ma ona też oswoić przyszłych użytkowników pojazdu z algorytmem i układem mechanicznym. Osoba z niepełnosprawnością zakłada gogle z kamerą, żeby wiedzieć, jak steruje się wózkiem, i mieć pewność, że jak spojrzy w prawo, to wózek pojedzie w prawo.

Osoby zainteresowane testowaniem mogą proszone są o wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej: www.portal.umk.pl. Dołączony jest do publikacji zatytułowanej "Gdzie oczy poniosą".

WARTO WIEDZIEĆ. Kim jest Krzysztof Lingo?

  • Krzysztof Lingo to student studiów magisterskich na kierunku analiza danych (UMK), absolwent studiów inżynierskich z zakresu mechaniki i budowy maszyn na Politechnice Poznańskiej. Od początku studiów aktywnie działa jako członek różnych kół naukowych. Przez rok pełnił rolę lidera zespołu PUTrain (zajmującego się budową lokomotywy w skali 1 do 5,5), opracowana przez ten czas konstrukcja pozwoliła mu zdobyć szereg nagród w międzynarodowym konkursie Railway Challenge. Ma na koncie również liczne osiągnięcia w konkursach krajowych.
  • Na co dzień razem z Wojciechem Sójką tworzy innowacyjne rozwiązania techniczne przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz pracuje nad rozwojem start-upu "Sojgo" skupionego na tworzeniu aplikacji rozwiązujących problemy zróżnicowanych grup społecznych.

Polecamy: Dzieje się w Toruniu. Najlepsze zdjęcia fotoreporterów >>> TUTAJ <<<

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska