Warszawska spółka Karawela podpisała już w tej sprawie umowę z magistratem. Jakie znalazły się tam zapisy? Inwestor zobowiązał się, że przeznaczy 20 mln zł na budowę infrastruktury w pobliżu planowanego kompleksu handlowego: 9 mln zł na nową linię tramwajową od Merinoteksu do Portu Drzewnego, 6 mln zł na kolektory kanalizacji deszczowej, 3 mln zł na modernizację i przebudowę dróg (wjazdy do galerii oraz rondo przy ul. Pera Jonssona), 700 tys. zł na toruński sport.
Trudna walka o pracę w Toruniu
Firma zadeklarowała, że uprzątnie teren po Polchemie, a w przyszłości wybuduje połączenie ze średnicówką. Negocjacje zajęły cztery miesiące. - Nie były łatwe - mówi prezydent Michał Zaleski. - Inwestor spodziewał się mniejszych oczekiwań od miasta. Udało nam się osiągnąć złoty środek.
Przeczytaj: W Toruniu będzie nowy market budowlany [zdjęcia]
- Inicjatywa przedłużenia linii wyszła z naszej strony - mówi Sebastian Bogusz, członek zarządu Karaweli. - Zależy nam na niej. Sami wybudujemy też przystanek przy galerii.
Budowa linii szacowana na 29,3 mln zł zostanie sfinansowana z funduszy unijnych (ok. 14 mln zł, przez Karawelę 9 mln zł), a także z budżetu miasta - do 6 mln zł. W ciągu najbliższych tygodni inwestor chce wystąpić o pozwolenie na budowę galerii. Galeria ma być gotowa pod koniec 2013 r. Infrastruktura wokół kompleksu -w połowie 2014 r. Karawela wraz z wielopoziomowym parkingiem ma liczyć ok. 70 tys. m kw. powierzchni całkowitej. 43 tys. m kw. zajmą sklepy, punkty gastronomiczne, a także usługowe. Spółka jeszcze nie zdradza ich marek. - Trwają negocjacje - mówi Bogusz.
Wizja architektoniczna kompleksu jest już zamknięta.
Statek przyciągnie klientów
- Dzisiaj architektura centrów handlowych musi się odróżnić, by przyciągać klientów - mówi Nicolas Roques z Sud Architectes. - Karawela to statek, ale też podróż. Plac centralny będzie nawiązywać do architektury placów południowej Ameryki. Zaprojektowaliśmy też część przypominającą Daleki Wschód, ze sklepami i miejscami do wypoczynku. Będzie strefa nawiązująca do hal targowych, jakie są w Barcelonie i w północnej Afryce.
Przeczytaj: Toruń ma już strefę ekonomiczną. Powstanie ponad 100 miejsc pracy
Przed każdym z wejść znajdą się zaś żagle. Klienci będą mieć do dyspozycji ok. 2 tys. postojów na parkingach przed obiektem. W zachodniej części terenu wyrośnie zaś park handlowy o pow. 20 tys. m kw., gdzie kupimy m.in. meble, sprzęt sportowy oraz RTV i AGD. Pierwsza część kompleksu - hipermarket - ma być gotowa za kilka miesięcy. Ile pochłonie budowa galerii? - Powyżej 100 mln zł - mówi Bogusz.
