Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń. Tu będzie 500 miejsc pracy!

Wojciech Giedrys
Wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycje na terenie po Polchemie
Wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycje na terenie po Polchemie
Będzie praca w Toruniu. Inwestor wyda ok. 20 mln zł na budowę infrastruktury w sąsiedztwie galerii przy Szosie Bydgoskiej. 9 mln zł z tej puli zaplanowano na linię tramwajową do Portu Drzewnego.

Warszawska spółka Karawela podpisała już w tej sprawie umowę z magistratem. Jakie znalazły się tam zapisy? Inwestor zobowiązał się, że przeznaczy 20 mln zł na budowę infrastruktury w pobliżu planowanego kompleksu handlowego: 9 mln zł na nową linię tramwajową od Merinoteksu do Portu Drzewnego, 6 mln zł na kolektory kanalizacji deszczowej, 3 mln zł na modernizację i przebudowę dróg (wjazdy do galerii oraz rondo przy ul. Pera Jonssona), 700 tys. zł na toruński sport.

Trudna walka o pracę w Toruniu

Firma zadeklarowała, że uprzątnie teren po Polchemie, a w przyszłości wybuduje połączenie ze średnicówką. Negocjacje zajęły cztery miesiące. - Nie były łatwe - mówi prezydent Michał Zaleski. - Inwestor spodziewał się mniejszych oczekiwań od miasta. Udało nam się osiągnąć złoty środek.

Przeczytaj: W Toruniu będzie nowy market budowlany [zdjęcia]

- Inicjatywa przedłużenia linii wyszła z naszej strony - mówi Sebastian Bogusz, członek zarządu Karaweli. - Zależy nam na niej. Sami wybudujemy też przystanek przy galerii.

Budowa linii szacowana na 29,3 mln zł zostanie sfinansowana z funduszy unijnych (ok. 14 mln zł, przez Karawelę 9 mln zł), a także z budżetu miasta - do 6 mln zł. W ciągu najbliższych tygodni inwestor chce wystąpić o pozwolenie na budowę galerii. Galeria ma być gotowa pod koniec 2013 r. Infrastruktura wokół kompleksu -w połowie 2014 r. Karawela wraz z wielopoziomowym parkingiem ma liczyć ok. 70 tys. m kw. powierzchni całkowitej. 43 tys. m kw. zajmą sklepy, punkty gastronomiczne, a także usługowe. Spółka jeszcze nie zdradza ich marek. - Trwają negocjacje - mówi Bogusz.

Wizja architektoniczna kompleksu jest już zamknięta.

Statek przyciągnie klientów

- Dzisiaj architektura centrów handlowych musi się odróżnić, by przyciągać klientów - mówi Nicolas Roques z Sud Architectes. - Karawela to statek, ale też podróż. Plac centralny będzie nawiązywać do architektury placów południowej Ameryki. Zaprojektowaliśmy też część przypominającą Daleki Wschód, ze sklepami i miejscami do wypoczynku. Będzie strefa nawiązująca do hal targowych, jakie są w Barcelonie i w północnej Afryce.

Przeczytaj: Toruń ma już strefę ekonomiczną. Powstanie ponad 100 miejsc pracy

Przed każdym z wejść znajdą się zaś żagle. Klienci będą mieć do dyspozycji ok. 2 tys. postojów na parkingach przed obiektem. W zachodniej części terenu wyrośnie zaś park handlowy o pow. 20 tys. m kw., gdzie kupimy m.in. meble, sprzęt sportowy oraz RTV i AGD. Pierwsza część kompleksu - hipermarket - ma być gotowa za kilka miesięcy. Ile pochłonie budowa galerii? - Powyżej 100 mln zł - mówi Bogusz.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska