Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Bielany. Projektowanie trasy może ruszyć już w listopadzie

WG
Tramwaje będą jeździć na Bielany za trzy lata
Tramwaje będą jeździć na Bielany za trzy lata fot. archiwum
O kontrakt na budowę linii do kampusu uniwersyteckiego walczy czterech wykonawców. Składy dotrą tam dokładnie za trzy lata. Najtańsza oferta - warszawskiego Budimeksu opiewa na 47 mln zł.

57 mln zł - tyle na budowę nowej linii zaplanował magistrat. Najniższa oferta w przetargu na to zadanie jest o 10 mln zł niższa. Złożył ją warszawski Budimex. Kolejne propozycje są już znacznie droższe: konsorcjum, na czele którego stoi Elektorobudowa zażądało ponad 66 mln zł, a grupa firm, której lideruje Torpol - 67 mln zł. Najwyżej inwestycję - ponad 73 mln zł - wyceniło konsorcjum pod przewodnictwem firmy ZUE z Krakowa. - W tej chwili trwa weryfikacja ofert - mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej magistratu. - Chcemy rozstrzygnąć przetarg do końca tego miesiąca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa z wykonawcą zostanie podpisana w październiku.
Zwycięzca przetargu najpierw zajmie się projektowaniem nowej linii tramwajowej, a następnie układaniem torowiska. Roboty mają się zacząć w przyszłym roku. Trasa ma biec od skrzyżowania ul. Bema z Sienkiewicza przez ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli na Szosie Okrężnej. Powstaną przy niej przystanki: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK", "Okrężna". W planach jest też przebudowa postoju przy ul. Sienkiewicza, a także przy Cinema City. W ramach zadania na al. Solidarności powstanie też platforma przesiadkowa tramwaj-autobus. W przyszłości "jedynka", czyli tramwajowa trasa średnicowa, będzie biec od pętli przy ul. Olimpijskiej, przez Skarpę, Rubinkowo, Jakubskie, starówkę, a następnie po torach na al. Solidarności i dalej Czerwoną Drogą, Kraszewskiego w kierunku Bielan. W planach jest również modernizacja trakcji na ul. Broniewskiego, a także ustawienie sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Sienkiewicza i Gagarina oraz Bema i Broniewskiego.

Kiedy studenci dojadą do kampusu uniwersyteckiego? Pierwsze składy ruszą tam dokładnie za trzy lata. Budowa linii na Bielany to tylko jeden z podprojektów programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013", który został oszacowany na 84 mln zł (unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego ma wynieść 42 mln zł).

Magistrat planuje też uruchomić nowoczesny system informujący pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju, wprowadzić zieloną falę dla składów, by skrócić czas przejazdu z ul. Olimpijskiej na pl. Teatralny, a także zmodernizować 18 wagonów. Poza tym perony zostaną przystosowane do obsługi tramwajów niskopodłogowych. Te miasto zamierza kupić w ramach programu szybkiej kolei metropolitalnej "BiT City".
Udostępnij

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska