https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Bielany. Torami do kampusu dotrzemy we wrześniu 2013

(WG)
zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej.
zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Lech Kamiński
Coraz bliżej do budowy linii na Bielany. Kończą się prace nad jej koncepcją. Ruszają też przymiarki do rozbiórki obiektów, które kolidują z torowiskiem.

Prace nad dokumentacją nowej linii wchodzą w decydującą fazę. Lada dzień poznamy jej koncepcję, a następnie ruszy jej projektowanie. Wizja zejdzie z desek kreślarskich w listopadzie. Równolegle będzie powstawać projekt, który uwzględni rozbiórkę pięciu budynków UMK, które kolidują z trasą. Miasto w ramach umowy z uniwersytetem w zamian wybuduje budynek gospodarczo-magazynowy, portiernię uczelni i ogrodzenie.

Łopatę wbiją w tym roku?

- Dokumentacja ma być gotowa w listopadzie tak, aby roboty w pobliżu kampusu były prowadzone w jednym czasie - mówi Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej.

Być może pierwsza łopata zostanie wbita już w tym roku. Nowa linia zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Skorzystamy z niej w połowie września 2013 r. Inwestycję wartą 47 mln zł realizuje spółka Budimex z Warszawy. Na 1,9-kilometrowej trasie wyznaczono pięć przystanków: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK" oraz "Okrężna". Do kampusu będzie kursować tramwajowa "jedynka". Za dwa i pół roku zmieni się jej trasa. Będzie jeździć nieczynnym obecnie odcinkiem torowiska na al. Solidarności, gdzie powstanie platforma przesiadkowa tramwaj - autobus, Czerwoną Drogą, Kraszewskiego i Bema. W planach jest również modernizacja trakcji na ul. Broniewskiego i montaż sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Gagarina i Sienkiewicza, a także Bema i Broniewskiego.

Zawiozą nas niskopodłogowe składy

Wraz z otwarciem linii zostanie uruchomiona zielona falę dla "jedynki", a na przystankach pojawią się elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu składów. To kolejne dwa podprojekty programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013", który pochłonie łącznie 84,7 mln zł, z czego 42,1 mln zł ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Trasę będą obsługiwać niskopodłogowe składy sfinansowane w ramach projektu szybkiej kolei metropolitalnej BiT City.

- Być może w lipcu ogłosimy przetarg na ich dostawę - mówi Kowallek. Na toruńskie tory wyjedzie ok. 11-13 składów.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
TramFan
Nie sądziłem, że w XXI wieku znajda się jeszcze maruderzy, którzy będą trzeszczeć, że autobus lepszy od tramwaju!
d
dziki kraj, dzikie miasto
Tramwaj przejedzie mi bezpośrednio przy oknach. I nie ma sprawy. Tak często jeżdżą tu karetki na sygnale, straż pożarna i samochody testujące swoje hamulce przy wściekłym pisku, że mi nie robi różnicy.
Za to zdecydowanie bardziej wolę dojeżdżać do pracy nie-korkującym się tramwajem i być na czas, niż ryzykować jazdę autobusem.
A co do aspektu "ekonomicznego". Tramwaje są tańsze w eksploatacji. Ba nawet elektryczne trolejbusy wychodzą taniej od autobusu

Ty chyba jesteś odosobnionym przypadkiem , no cóż dziwolągi zdarzają się wszędzie.
POmyśl tylko ile razy przejeżdża tam karetka a ile razy będzie jeździł tramwaj?
K
Kiko
Tramwaj przejedzie mi bezpośrednio przy oknach. I nie ma sprawy. Tak często jeżdżą tu karetki na sygnale, straż pożarna i samochody testujące swoje hamulce przy wściekłym pisku, że mi nie robi różnicy.
Za to zdecydowanie bardziej wolę dojeżdżać do pracy nie-korkującym się tramwajem i być na czas, niż ryzykować jazdę autobusem.
A co do aspektu "ekonomicznego". Tramwaje są tańsze w eksploatacji. Ba nawet elektryczne trolejbusy wychodzą taniej od autobusu
d
dziki kraj, dzikie miasto
No właśnie-taniej jest puścić częściej autobus nr 15 czy 26 a nie budować specjalną linię tramwajową nie licząc się z tym że tramwaj będzie hałasował ludziom tuż pod oknami!!!! bez sensu!!!

Kogo interesuje aspekt ekonomiczny albo sprawy zwykłych,normalnych ludzi?
G
Gość
No właśnie-taniej jest puścić częściej autobus nr 15 czy 26 a nie budować specjalną linię tramwajową nie licząc się z tym że tramwaj będzie hałasował ludziom tuż pod oknami!!!! bez sensu!!!
O
Oposso
Mówię o przystanku "Merinotex", która to nazwa wciąż funkcjonuje w rozkładach MZK.
z
zgryźlikowski
O jakim Merinotexie piszesz?? tym z ubw?DZIŚ MAMY 21 WIEK !!i takiego zakładu juz nie ma . podobnie Polchemu !! W budowie jest Castorama i nowe centrum Handlowe " Pod Fekaliami"!! o Motoarenie nie wspomnę bo to wie każdy.
O
Oposso
Totalnym bezsensem jest puszczanie linii tramwajowej na Bielany, skoro jeździ tam mnóstwo autobusów, jednocześnie pozbawiając mieszkańców Rubinkowa bezpośredniego połączenia tramwajowego do Merinotexu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska