Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Bielany. Torami do kampusu dotrzemy we wrześniu 2013

(WG)
zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej.
zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Lech Kamiński
Coraz bliżej do budowy linii na Bielany. Kończą się prace nad jej koncepcją. Ruszają też przymiarki do rozbiórki obiektów, które kolidują z torowiskiem.

Prace nad dokumentacją nowej linii wchodzą w decydującą fazę. Lada dzień poznamy jej koncepcję, a następnie ruszy jej projektowanie. Wizja zejdzie z desek kreślarskich w listopadzie. Równolegle będzie powstawać projekt, który uwzględni rozbiórkę pięciu budynków UMK, które kolidują z trasą. Miasto w ramach umowy z uniwersytetem w zamian wybuduje budynek gospodarczo-magazynowy, portiernię uczelni i ogrodzenie.

Łopatę wbiją w tym roku?

- Dokumentacja ma być gotowa w listopadzie tak, aby roboty w pobliżu kampusu były prowadzone w jednym czasie - mówi Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej.

Być może pierwsza łopata zostanie wbita już w tym roku. Nowa linia zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Skorzystamy z niej w połowie września 2013 r. Inwestycję wartą 47 mln zł realizuje spółka Budimex z Warszawy. Na 1,9-kilometrowej trasie wyznaczono pięć przystanków: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK" oraz "Okrężna". Do kampusu będzie kursować tramwajowa "jedynka". Za dwa i pół roku zmieni się jej trasa. Będzie jeździć nieczynnym obecnie odcinkiem torowiska na al. Solidarności, gdzie powstanie platforma przesiadkowa tramwaj - autobus, Czerwoną Drogą, Kraszewskiego i Bema. W planach jest również modernizacja trakcji na ul. Broniewskiego i montaż sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Gagarina i Sienkiewicza, a także Bema i Broniewskiego.

Zawiozą nas niskopodłogowe składy

Wraz z otwarciem linii zostanie uruchomiona zielona falę dla "jedynki", a na przystankach pojawią się elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu składów. To kolejne dwa podprojekty programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013", który pochłonie łącznie 84,7 mln zł, z czego 42,1 mln zł ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Trasę będą obsługiwać niskopodłogowe składy sfinansowane w ramach projektu szybkiej kolei metropolitalnej BiT City.

- Być może w lipcu ogłosimy przetarg na ich dostawę - mówi Kowallek. Na toruńskie tory wyjedzie ok. 11-13 składów.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska