Prace nad dokumentacją nowej linii wchodzą w decydującą fazę. Lada dzień poznamy jej koncepcję, a następnie ruszy jej projektowanie. Wizja zejdzie z desek kreślarskich w listopadzie. Równolegle będzie powstawać projekt, który uwzględni rozbiórkę pięciu budynków UMK, które kolidują z trasą. Miasto w ramach umowy z uniwersytetem w zamian wybuduje budynek gospodarczo-magazynowy, portiernię uczelni i ogrodzenie.
Łopatę wbiją w tym roku?
- Dokumentacja ma być gotowa w listopadzie tak, aby roboty w pobliżu kampusu były prowadzone w jednym czasie - mówi Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej.
Być może pierwsza łopata zostanie wbita już w tym roku. Nowa linia zacznie się na skrzyżowaniu ul. Bema oraz Sienkiewicza - ma biec ul. Sienkiewicza, Gagarina do pętli przy Szosie Okrężnej. Skorzystamy z niej w połowie września 2013 r. Inwestycję wartą 47 mln zł realizuje spółka Budimex z Warszawy. Na 1,9-kilometrowej trasie wyznaczono pięć przystanków: "Fałata", "Od Nowa", "Akademiki", "Rektorat UMK" oraz "Okrężna". Do kampusu będzie kursować tramwajowa "jedynka". Za dwa i pół roku zmieni się jej trasa. Będzie jeździć nieczynnym obecnie odcinkiem torowiska na al. Solidarności, gdzie powstanie platforma przesiadkowa tramwaj - autobus, Czerwoną Drogą, Kraszewskiego i Bema. W planach jest również modernizacja trakcji na ul. Broniewskiego i montaż sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach Gagarina i Sienkiewicza, a także Bema i Broniewskiego.
Zawiozą nas niskopodłogowe składy
Wraz z otwarciem linii zostanie uruchomiona zielona falę dla "jedynki", a na przystankach pojawią się elektroniczne tablice, które będą informować pasażerów o rzeczywistym czasie przyjazdu składów. To kolejne dwa podprojekty programu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013", który pochłonie łącznie 84,7 mln zł, z czego 42,1 mln zł ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego. Trasę będą obsługiwać niskopodłogowe składy sfinansowane w ramach projektu szybkiej kolei metropolitalnej BiT City.
- Być może w lipcu ogłosimy przetarg na ich dostawę - mówi Kowallek. Na toruńskie tory wyjedzie ok. 11-13 składów.
Czytaj e-wydanie »