https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje nr 5 w Bydgoszczy znów wożą... powietrze. Drogowcy nie szykują jednak żadnych zmian

badania Czytelnika
Napełnienia linii nr 5 z 19 maja 2014 (podwojne sklady). Legenda: ws - liczba osób wsiadających wys - liczba osób wysiadających razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździeRazem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu
Napełnienia linii nr 5 z 19 maja 2014 (podwojne sklady). Legenda: ws - liczba osób wsiadających wys - liczba osób wysiadających razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździeRazem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu badania Czytelnika
Mimo braku pasażerów drogowcy nie szykują żadnych zmian.
Napełnienia linii nr 5 z 19 maja 2014 (podwojne sklady). Legenda: ws - liczba osób wsiadających wys - liczba osób wysiadających razem - liczba osób w
Napełnienia linii nr 5 z 19 maja 2014 (podwojne sklady). Legenda:
ws - liczba osób wsiadających
wys - liczba osób wysiadających
razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami
Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździe
Razem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu badania Czytelnika

Napełnienia linii nr 5 z 19 maja 2014 (podwojne sklady). Legenda:
ws - liczba osób wsiadających
wys - liczba osób wysiadających
razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami
Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździe
Razem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu
(fot. badania Czytelnika )

- A wykonując prostą zmianę można zaoszczędzić nawet i milion złotych rocznie - przekonuje nasz Czytelnik (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który niedawno pokusił się o profesjonalne pomiary liczby pasażerów na linii nr 5.

Słabe zainteresowanie

Napełnienia linii 5 z 30 maja 2014. Legenda:ws - liczba osób wsiadających wys - liczba osób wysiadających razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami
Napełnienia linii 5 z 30 maja 2014. Legenda:
ws - liczba osób wsiadających
wys - liczba osób wysiadających
razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami
Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździe
Razem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu badania Czytelnika

Napełnienia linii 5 z 30 maja 2014. Legenda:
ws - liczba osób wsiadających
wys - liczba osób wysiadających
razem - liczba osób w pojeździe pomiędzy przystankami
Wsk. Napeł - stosunek liczby pasażerów do liczby miejsc w pojeździe
Razem liczba pasażerów - liczba pasażerów przewieziona w ciągu całego kursu
(fot. badania Czytelnika)

Wynika z nich słabe zainteresowanie tą linią. I to delikatnie mówiąc.

- Bo jak inaczej nazwać napełnienia na poziomie 19, 12, ale też i 7 procent, i to w godzinach szczytu komunikacyjnego - twierdzi bydgoszczanin. - Zainteresowanie jest więc przynajmniej kiepskie, a wręcz fatalne w kontekście "norm", które mówią, że dopiero przy 50-procentowym napełnieniu mówimy o atrakcyjnej linii, a przy 60- 70-proc. zaczyna się mówić o potrzebie dodatkowych pojemności - dodaje.

Sprawdziliśmy. Z kartką w ręku przejechaliśmy się w jeden z ostatnich poniedziałków maja linią nr 5 i nasze wyniki niemal pokrywają się z pomiarami, które do redakcji dostarczył nasz Czytelnik. Potem dosłał nam jeszcze kolejne, już z czerwca. Z niemal każdego wynika, że "piątki" znów wożą przysłowiowe powietrze.

Zobacz także: Rozkład jazdy MZK Bydgoszcz

- Problem w tym, że czerwiec nie jest miesiącem, w którym wykonuje się profesjonalne pod względem miarodajności, a przede wszystkim rzetelności, pomiary - twierdzi tymczasem Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Jest to spowodowane faktem, iż część studentów zakończyła swój rok akademicki, do szkół nie chodzą już maturzyści, a z tego, co się orientuję - również uczniowie ostaniach klas gimnazjum. W efekcie nieśmiało i powoli zaczynają się również sezony urlopowe, a to wszystko wpływa na obiektywizm badania. W związku z tym, do tematu wrócimy w październiku, kiedy już nie tylko uczniowie wszystkich etapów edukacji wrócą do szkół, ale również żacy rozpoczną nowy rok akademicki - twierdzi rzecznik.

- Ale pomiary, na które się powołujemy, wykonano jeszcze w maju...

- ... czyli maturzyści i gimnazjaliści ostatnich klas do szkoły już nie chodzili, a w czerwcu badań nie przeprowadzamy. I dlatego do tematu wrócimy po wakacjach - ucina Krzysztof Kosiedowski.

Nasz Czytelnik nie kryje żalu. - Tyle się mówi o oszczędnościach. Szkoda tylko, że jeśli już się je wprowadza, to w sposób, który zniechęca ludzi do komunikacji - mówi.

Są dwa pomysły

Przedstawia też dwa pomysły rozwiązania problemu pustych "piątek". Pierwszy, podstawowy to dopasowanie ich charakteru do obecnej "siódemki", czyli: kursy tylko do godz. 19, tylko od poniedziałku do piątku i zawsze na pojedynczych wagonach. Taka prosta zmiana da milion złotych oszczędności w skali roku. - W przypadku mieszkańców Glinek będzie to oznaczać przesiadki w podróżach do Dworca PKP, ale - jak wiemy - i tak większość pasażerów komunikacji miejskiej korzysta obecnie z sieciówek - przekonuje bydgoszczanin. Biorąc pod uwagę słabe obecne zainteresowanie tą linią propozycja wydaje się ciekawa. Do tego ma solidne argumenty "za":
- nasz Czytelnik obliczył, że obecnie "piątka" kosztuje ZDMiKP ok. 2,4 mln zł rocznie (119 kursów w dni robocze, 97 w soboty i 95 w niedziele), a po zmianach jej koszt spadnie do ok. 1,4 mln zł (przy założeniu 107 kursów w dni powszednie, stawce 6,54 zł za wozokilometr i 8,4 km długości trasy);
- wyrówna to "szanse" osiedli na górnym tarasie miasta - na każde z nich będzie jeździć jedna, stała, "kompletna" linia dziennie, a nie tak jak to jest teraz: na Kapuściska - jedna, na Wyżyny i Wzgórze Wolności - jedna, a na Glinki - dwie;
- jest też b. prawdopodobne, że dzięki temu wzrośnie liczba pasażerów "czwórki" i "ósemki", którym po uruchomieniu linii nr 5 spadły tzw. wskaźniki napełnienia (zarząd sam w zeszłym roku podał, że linia Nr 4 ma napełnienia już tylko około 33% z około 45%) ;
- no i zlikwidujemy oczywiste wrażenie, że linia 5 "wozi powietrze", bez konieczności większych zmian w sieci połączeń tramwajowych,
- na linii 5 zdarza się czasami wysokie napełnienie w godzinach szczytu ewentualnie w międzyszczycie, ale tylko gdy tramwaj jedzie przed linią Nr 2 oraz 8.

Druga "opcja":
- trójkę dzielimy na dwie linie, o co od wielu miesięcy proszą pasażerowie (zarówno Ci z Wilczaka jak i z Fordonu), tj.: 3 Wyścigowa - Rycerska oraz 5 Wyścigowa - Wilczak, każda linia w takcie 15'/20'/30' (częstotliwość w: szczycie, poza szczytem, wieczorami oraz w dni wolne);
- "ósemkę" puszczamy na Rycerską co 7,5' w dni nauki szkolnej (w dni wolne od nauki co 15') /20'/30'
- linię 79 puszczamy na Glinki co 12'/15'/20', dzięki czemu połączy Dworzec PKP z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym (czego dziś brakuje);
- i wtedy - linię 53 kierujemy od Wojska Polskiego/Kładka na Kapuściska co 12'/15'/20-30'

Post użytkownika Gazeta Pomorska.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 27

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
karolinka

Akurat tak się złożyło, że ostatnio kilkakrotnie miałem przyjemność korzystać z lini nr 5 zarówno w dni powszednie jak i w weekend. I muszę stwierdzić, że z lini tej nie korzysta mniej pasażerów, jak z lini nr 3. Piątka w godzinach szczytu była zatłoczona. Ale cóż, ktoś wyraźnie nie lubi liczby 5. i co jakiś czas porusza ten temat wysuwając idiotyczne pomysły. Zlikwidujmy   obie linie (3 i 5) rozbierzmy tory od mostów solidarności do ul. Rycerskiej łącznie z mostem i problem będzie z głowy.

A
Adm.
W dniu 10.06.2014 o 18:09, mirek napisał:

madrale kazdy pasazer placac bilet ma prawo do jazdy na siedzaco  a nie jechac z jednej koncowki na druga na stojaka ten co pisze to nie pasazer tylko emeryt siedzacy w oknie na Dworcowej i z nudow liczy pasazerow bo nie moze zasnac.

Miejsca siedzące to masz w samochodzie więc tam zapraszam, a wagony mają miejsca siedzące oraz stojące. Trzeba wykorzystać pojemność, jeżeli jest możliwość również jazdy na stojąco. A miejsca siedzące zapełniają najczęściej emeryci, którzy jadą za darmo, za to też trzeba się wziąć żeby mieli chociaż ulgowe bilety.

b
bgj

chyba 5 nie jechali idiotyczny artykuł!!!!

b
bydoszczanin

Jakiś oszołom napisał bzdurnego maila do ZDMiKP z dziwnymi obliczeniami ja jeżdże linią nr 5 i jest zawsze dość sporo ludzi. Rozumię latem gdzie nie ma szkoły oczywiście jeden wóz to rozumię ale w roku szkolnym 5 już przy szpitalu 2 jest pełna dlatego nie wiem z kąd ten gościu wziął te OBLICZENIA chyba z palca

L
Leonard Borowski
W dniu 10.06.2014 o 13:47, Krystian napisał:

ten Kosiedowski to pajac, sam twierdzi że w maju i czerwcu nie robi się badań napełnieni bo miesiące te są niemiarodajne bo występuje spadek liczby pasażerów, to skoro mamy ten SPADEK to po kiego grzyba dokładają na linii 5 wagony i wożą powietrze składami???!!! kto odpowiada za takie buble i wymyśla takie bzdury? a pieniądze uciekają i potem wieczorem mamy tramwaje co pół godziny... i do tego jeszcze to zamieszanie i komplikacje z zamianą solówek na składy i odwrotnie...

Przecież to nie Kosiedowski ani jego dziwne otoczenie, dopłacają do tego quasi interesu. Tylko bezczelnie okradani, nie świadomi tego faktu - podatnicy miejscy. Jakże często nawet nie jeżdżący komunikacją miejską na codzień. Bolszewia pełną gębą.

a
aa
W dniu 10.06.2014 o 12:35, Michał napisał:

Ciekawe skąd ta osoba ma tak szczegółowe dane na temat komMiejskiej. 5 jest dobrą linią. Niestety to są efekty jazdy śladami tramwajów na pokrywajacych się trasach innych linii. A poza tym zaczyna się okres wakacyjny i ja większości linii tramwajowych jest spadek pasażerów. Zawsze tak było jest i będzie w okresie letnim. Inna sprawa to kwestia skrócenia linii 79 do Grabarczyk oraz zwiększenie taktu dla tramwajów z 20 do 15 minut. W ten sposób miasto oraz ZDMiKP zniechęca pasażerów do korzystania z tramwaju który kursuje co 20 minut. To chyba logiczne że taki pasażer wybierze auto. Więc proszę przestać czepiać się tej 5- ki.

 

tak, bo to akurat zdmikp ustala budżet na komunikacje w miescie...

a
anna5
W dniu 10.06.2014 o 22:42, Gość napisał:

Ale jest propozycja przecież - 79 z dworca na Glinki. Też bez przesiadki.

wsadz sobie, jezdzi jak chce bo ciagle stoi w korkach, wole tramwaj 5.

a
anna5

od roku walczylam z zdmik zeby dali drugie wozy na 5. jak w koncu poprawili sytuacji to ludziom zle. powalony kraj. przejedzcie sie 5 jak sa studenci. wreszcie godne warunki. nie zawsze pelno ludzi, ale o nie ktorych godzinach bylo za ciasno. chore pomysly ze zmianami autobusow. czytam to i sie dziwie, wole zeby zdm to uklad al a nie jacys eksperci.

d
dibis

Co to za durne pomysły! Komuś się w głowie poprzewracało, proponować przesiadki tylko dlatego, że ludzie mają sieciówki? To sobie przesiadaj, pajacu jeden z drugim, jak ci miło biegać po schodach pojazdu i tracić czas na oczekiwanie kolejnego pojazdu. Ja chcę dojechać jak najszybciej z jednego punktu do drugiego, a nie stać na przystankach. Inni też tego chcą i na tym, między innymi, polega atrakcyjność komunikacji miejskiej. Nie masz co robić, to się zgłoś do MZK i społecznie szoruj tramwaje, a nie zawracaj d..py liczeniem ludzi w tramajach. Piątka zawsze była zapełniona, a na czas wakacji po prostu będzie pusta, jak jest i na innych liniach tramwajowych i autobusowych.

f
ford

Nie jeżdżę. Bydgoszczanie się nie myją, więc w komunikacji wali potem i nie tylko. Sam tramwaj jest ok, przynamniej bezdomni mają gdzie pomieszkać.

G
Gość
W dniu 10.06.2014 o 21:12, Gość napisał:

Niech ten pajac odczepi się od 5-tki ! Tramwaj nr 5 to najlepszy pomysł ostatnich czasow. Można wreszcie dojechać z Glinek na dworzec bez przesiadki. Ten co liczył tych pasażerów ti niech się lepiej do roboty weźmie bo chyba nie ma co robić!!!

Ale jest propozycja przecież - 79 z dworca na Glinki. Też bez przesiadki.

G
Gość
Niech ten pajac odczepi się od 5-tki ! Tramwaj nr 5 to najlepszy pomysł ostatnich czasow. Można wreszcie dojechać z Glinek na dworzec bez przesiadki. Ten co liczył tych pasażerów ti niech się lepiej do roboty weźmie bo chyba nie ma co robić!!!
G
Gość

Mirek chyba piszesz o emerycie w żółtych spodniach z Dworcowej 96 przez którego tramwaje jadą tam 20km/h. Paranoja.

M
Monika

A ja mam inny, lepszy pomysł... LUDZIE OTWIERAJCIE OKNA W ŚRODKACH KOMUNIKACJI BO OD SAMEGO WEJŚCIA MOŻNA SIĘ NAKRYĆ NOGAMI!!! Smród wielokrotnie jest nie do wytrzymania, ale co tam, lepiej się kisić...

T
T.R.WAM

Za dużo tam jeżdzi jeszcze autobusów, które dublują tramwaj.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska